recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lidt hjælp til en amatør
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lidt hjælp til en amatør

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Scoring Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 18-Juli-2011
Status: Offline
Point: 38
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Scoring Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Lidt hjælp til en amatør
    Sendt: 10-November-2014 kl. 09:25
Hej derude, prøver lige at få lidt hjælp til projektor junglen herinde.

Hvad skal man være opmærksom på, første gang man går ud og investerer i en projektor? Jeg står i den situation, at vi godt kunne tænke os en projektor i sommerhuset. Stuen er indrettet således at et TV ikke er en holdbar løsning, i hvert fald ikke til en filmaften.

Vi har i ca. et år overlevet med en BenQ Joybee 2, som vi egentlig er ganske tilfredse med udover at vi skal stille den op hver gang, og at den ikke producerer lys nok.

Nu vil vi så gerne gå all-in med en projektor i loftet, der med tryk på en knap skal være indstillet korrekt, og så er vi klar til film. Jeg har dog ingen forstand på hvad jeg skal være klar over før køb. Jeg kan forstå at størrelse på lærred og afstand fra projektor betyder en del, da jeg bare troede at man kunne 'zoome' billedet ind?

Stuen er ca. 4-5 m. lang og lærredet på ca. 76". Kan jeg erhverve mig en hvilket som helst projektor, og så ville den kunne tilpasses mit lærred på den afstand, eller skal jeg kigge efter nogle specifikationer der indikerer om den kan det, eller ej?
Til top
Precious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Ikast, Danmark
Point: 641
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2014 kl. 09:47
Projektorer har forskellige throw distances. Nogle kan lave et 100" billede hvis de står mellem 3 og 4 meter. Hvis den står for tæt på, så kan billedet ikke fylde hele lærredet. Hvis den står for langt væk, så fylder den mere end lærredet.  Jeg er personligt meget glad for Epson, og de har en "lommeregner" der kan hjælpe dig til at forstå:

Som du kan se skal denne type projektor hænge mellem: 2,23 meter og 3,64 meter fra lærredet for at kunne passe på et 76" lærred.

Personligt vil jeg mene 76" på 4-5 meters afstand er alt for småt, og det er heller ikke muligt med den type projektor jeg har valgt som eksempel. Kunne du ikke overveje at sætte et motoriseret rulle lærred op, og så en et større lærred?

Et par side spørgsmål: 

a) Har du mulighed for at mørklægge rummet?
b) Hvor meget budget har du sat af til dit mini projekt?
c) Ved du om du vil have LCD eller DLP projektorer (hver har sine handicaps)

Med svar på de 3 - er det lettere at guide dig.

Redigeret af Precious - 10-November-2014 kl. 09:48
Til top
Scoring Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Scoring Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2014 kl. 10:07
Ah, det lyder som om at det er få projektore der overhovedet kan det så?

Jeg ville også selv meget gerne have et større lærred, men forholdene tillader desværre ikke mere - det skal nemlig sidde i en dobbeltdørsåbning. Jeg bliver faktisk helt i tvivl om det egentlig er 70" nu:

https://www.dropbox.com/s/qd1diuoiijiv4eq/Sk%C3%A6rmbillede%202014-11-10%2010.00.43.png?dl=0

a) Desværre nej, men vi ser alligevel først film når det er mørkt udenfor - så det er ikke det store problem. Problemet med vore Joybee 2 er at den næsten ikke engang producerer nok lys i helt mørke.

b) Der er sat 10.000 af til projektor og lærred, men jeg havde håbet at det kan gøres for mindre - da det trods alt er en amatør biograf.

c) Jeg aner ikke hvad forskellen er, og kan godt se at jeg er ude på dybt vand ;-)

Vi skal KUN se film/serier.

Redigeret af Scoring - 10-November-2014 kl. 10:13
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2014 kl. 11:14
Kan læredet ikke være motoriseret og sidde i loftet?, når i så skal bruge det kan det køre ned foran dobbeltdøren, på den måde kan du få op til mellem 90" og 100" hvilket er noget mere passende med en afstand på 4-5 meter

Redigeret af jespermart - 10-November-2014 kl. 11:14
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
Scoring Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Scoring Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2014 kl. 11:27
Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Kan læredet ikke være motoriseret og sidde i loftet?, når i så skal bruge det kan det køre ned foran dobbeltdøren, på den måde kan du få op til mellem 90" og 100" hvilket er noget mere passende med en afstand på 4-5 meter

Desværre nej, der er kommet lidt møbler til siden det billede der, som ville stå i vejen for et evt. større lærred.

Det lille lærred er måske ikke optimalt, men vi har et 46" TV stående ved siden af - og det er dårligere kvalitet og en meget dårlig vinkel for at se længerevarende film. Så alt der er større og bedre kvalitet, samt er lige foran sofagruppen er jo en opgradering for os. Men det kan ikke lade sig gøre? Selvfølgelig kunne jeg rykke projektoren tættere på, men nøj det ville også se dumt ud at den hænger midt på loftet.

Redigeret af Scoring - 10-November-2014 kl. 11:28
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2014 kl. 12:29
Nu skyder jeg en påstand afsted: Du kan ikke få en projektor der kan lave et 70-76" billede på en afstand af 5 meter.

Det kan være du kan få en "special" projektor til det formål, men så garanteret til en dyrere pris.
Jeg tror du er nødt til at loft montere din projektor i den afstand du skal bruge den.

Så skal du huske at få en projektor med lense-shifting, da du ellers ikke vil kunne ramme lærredet i den "rigtige" vinkel.

På den positive side, så kommer du tættere og tættere på at kende dit behov :)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2014 kl. 12:33
og som side kommentar, flyt de møbler der er kommet til, så du kan få en 120" ind :-)

Den kan sagtens køre ned foran døren og til højre for døren.

Fyld et par glas rødvin på fruen i aften, og så hende overbevist ;)
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2014 kl. 13:00
Skal du have en afstand til projektoren på mellem 4-5 meter og den skal kunne lave et billede på 70" så skal projektoren have en zoom ratio på mindst 1-2.0 x og en sådan projektor koster knaster mindst 12-15000,-kr. 
Jeg tror den billigste må være Epson TW7200 og der er prisen ca. 14500,-kr
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu