recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor overscan på HDTV?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvorfor overscan på HDTV?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
AndyK Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 324
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvorfor overscan på HDTV?
    Sendt: 05-Oktober-2006 kl. 19:08

Hejsa

Som jeg forstår historien bag overscan, eksisterer det kun pga. billedrørernes virkemåde - for at elektronstrålerne tid til at returnere til toppen af skærmen, samt for at sikre, at der altid er billede på 100% af skærmen, selvom tv-apparater ikke er individuelt indstillet som det gøres på CRT computerskærme.

Men.... hvorfor er der overhovedet overscan på HDTV? Det er jo digitale skærme med et fast antal pixels. Jeg vil meget gerne have en så detaljeret forklaring som muligt.

Som et ekstra spørgsmål: Hvorforer panelerne på alle 720p tv'ene på 1366x768 i stedet for 1280x720? Er det for på at gøre skalering fra SDTV nemmere? Hvordan håndterer et 720p tv i øvrigt skalering fra SDTV - det sørger vel for at hele det synlige signal bliver vist på skærmen?

På forhånd tak

Til top
ZkiiFreak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 485
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2006 kl. 19:32
Oprindeligt skrevet af AndyK AndyK skrev:

Hvorforer panelerne på alle 720p tv'ene på 1366x768 i stedet for 1280x720? Er det for på at gøre skalering fra SDTV nemmere? Hvordan håndterer et 720p tv i øvrigt skalering fra SDTV - det sørger vel for at hele det synlige signal bliver vist på skærmen?

På forhånd tak

Opløsningen på 1366x768 er netop pga overscan, paradoksalt nok Desværre kan jeg ikke give dig nogen teknisk forklaring, jeg kan bare huske, at dette spørgsmål er blevet besvaret i en anden tråd. (Faktisk mener jeg, at jeg selv stillede det )

Det har ikke noget med skalering fra SDTV at gøre. SDTV har en opløsning på 480p. Godt nok giver 720/480 1,5 , som tilsyneladende virker som et dejligt rundt tal. Men har du nogensinde set 0,5 pixels? En halv diode/krystal i LCD'et (det er her "det halve hul på den halve tid"-analogien kommer ind: det er ikke muligt). Så om det er 1,5 eller 1,76454543 er lige gyldigt, da der kun findes hele pixels i et panel.

TV'et sørger selvfølgelig for, at hele billedet fra et SDTV-signal bliver vist på et HD panel. Nogle er bare bedre end andre (og den religionsdiskussion skal vi ikke have nu )

Desværre kan jeg for nuværende ikke svare på dine andre spørgsmål.

/Martin

Til top
TS808 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 27-August-2006
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2006 kl. 21:27

Her er en beskrivelse som virker fornuftig

http://www.anandtech.com/multimedia/showdoc.aspx?i=2181

/TS808

Redigeret af TS808 - 05-Oktober-2006 kl. 21:28
Til top
AndyK Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2006 kl. 22:02

Tak for svarene

ZKiiFreak: Nej, jeg har ikke set en halv pixel, men jeg havde en idé om, at skaleringskredsløbet ville have nemmere ved at skalere jævnt hvis der skal skaleres med et relativt pænt tal som 1,5 i stedet for at skulle skalere 720 til 768 (som det jo rent faktisk sker med et 720p signal).

TS808: Det link du henviser til omtaler udelukkende overscan problemer ved en komponent tilslutning, og jeg mener at have hørt en del om at der også er overscan ved digitale tilslutninger..... hvordan hænger det sammen?

Til top
TS808 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 27-August-2006
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2006 kl. 22:22

Er det ikke når navtive opløsningen ikke passer med skærmens opløsningen? Dette løses enten ved skalering, overscan eller en kombination.

Er dog ikke sikker på grunden.

Har du yderligere oplysninger om den digitale overscan du har hørt om?

Til top
ZkiiFreak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Juni-2006
Point: 485
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2006 kl. 22:43

ZKiiFreak: Nej, jeg har ikke set en halv pixel, men jeg havde en idé om, at skaleringskredsløbet ville have nemmere ved at skalere jævnt hvis der skal skaleres med et relativt pænt tal som 1,5 i stedet for at skulle skalere 720 til 768 (som det jo rent faktisk sker med et 720p signal).

Det er jo et spørgsmål om, hvorledes du vælger at fjerne eksisterende/tilføje ikke-eksisterende informationer i billedet... Enten skal du fjerne den halve pixel, eller også skal du udfylde en hel pixel, hvor du "opdigter" halvdelen. (Selvfølgelig findes der scalere, der håndterer disse opgaver bedre end andre) Og om du fjerner eller opdigter 0,5 pixel eller 0,735344 pixel er jo underordnet. Derfor er det nogenlunde ligegyldigt, om der er tale om et "pænt" tal.
Det vil for det meste være et 720p signal, der skaleres til. De sidste 48 pixels (768-720) bliver brugt til at vise overscan-delen af billedet (eller sådan noget i den dur...)
/M
Til top
AndyK Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2006 kl. 09:46
Oprindeligt skrevet af TS808 TS808 skrev:

Har du yderligere oplysninger om den digitale overscan du har hørt om?

Ikke rigtigt, det er vist egentligt kun fra at læse her i forummet, at jeg har fået det indtryk.

Er der nogen, der kan svare på om der overhovedet benyttes overscan på digitale HD tilslutninger?

Jeg efterlyser også stadig et svar på hvorfor opløsningen på panelerne er 1366x768 i sedet for 1280x720.

Som et tillægsspørgsmål til ovenstående: Er det korrekt forstået at et 720p signal rent faktisk skal opskaleres når det vises på et panel med 768x1366? Hvis dette er tilfældet, virker det som en ren "molbohistorie", medmindre nogen kan komme med en meget god grund til at lave et system, der kræver skalering selvom inputsignalet netop er beregnet til et 720p tv???

På forhånd tak

--redigering: 128x720 ændret til 1280x720

Redigeret af AndyK - 06-Oktober-2006 kl. 11:30
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2006 kl. 10:01

Jeg efterlyser også stadig et svar på hvorfor opløsningen på panelerne er 1366x768 i sedet for 128x720.

Måske fordi 128x720 vil give et ret smalt billede .
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu