|
Aperture på NAS Server |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
xalodogan ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-August-2010 Status: Offline Point: 549 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 09-November-2014 kl. 22:29 |
Jeg skriver i gruppen da jeg mener at det er et NAS problem. Så jeg håber ikke jeg bliver buh'et osv,
Jeg ejer en Synology NAS DS413j.
Jeg har smidt hele mit Aperture bibliotek på NAS'en. Mit problem ligger i når jeg sletter billeder i Aperture programmet og tømmer papirkurven så befinder billederne stadig på NAS'en og fylder. Er der nogen der venligst kan komme med hvad der kan være galt ? |
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er billederne ikke bare en fil som hvilken som helst anden fil. Bruger du noget specielt peogram på din NAS i forbindelse med Aperture?
For ellers kan det da ikke være et problem på selve NAS, da det jo bare ses som en delt resource på netværket.
|
|
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
|
![]() |
|
xalodogan ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-August-2010 Status: Offline Point: 549 |
Filerne er JPG,RAW eller TIFF. Jeg bruger ikke andet program. Jeg har bare henvist Aperture biblioteket til min NAS.
|
|
![]() |
|
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
Hvad er "Aperture" - mindes ikke at der er en app på min NAS der hedder sådan!?
|
|
![]() |
|
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6691 |
Du skal sikkert logge ind på din NAS og tømme dens papirkurv.
til tipsen: Aperture er Apples prof. program, som ligner Lightroom.
|
|
Venlig hilsen
KB |
|
![]() |
|
Ehlz ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 23-Januar-2012 Sted: Århus Status: Offline Point: 299 |
Hmm, jeg har samme setup kørende med Lightroom og det virker upåklageligt.
|
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
Det har intet med din nas at gøre - det er et rent Software problem via aperture. du kan ikke bare kopiere biblioteket over og så køre videre. Preferences kræver at du sætter alt op til at køre via NAS også - ellers gemmer den per automatik billederne på din alm disk også. Kunne være der er lidt info via det her https://documentation.apple.com/en/aperture/
|
|
![]() |
|
Måske skulle jeg gå over til LR istedet. Hvordan er dit setup......jeg installerede LR idag og henviste billede biblioteket til NAS men det ville LR ikke.....da det er et fjernt drev. Det forstår jeg ikke ??
|
|
![]() |
|
Ehlz ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 23-Januar-2012 Sted: Århus Status: Offline Point: 299 |
Jeg har alle mine billeder liggende på min NAS og jeg tilføjer så bare fotobiblioteket i venstre side af lightroom.
Det kører bare. Dog har jeg lightroom kataloget liggende lokalt på min computer og så sikkerhedskopiere jeg det til min NAS hver uge. Sådan oplever jeg den bedste performance. Kan desværre ikke pt. give dig en bedre forklaring da jeg ikke har Lightroom ved hånden lige nu. /Ehlz Redigeret af Ehlz - 11-November-2014 kl. 10:07 |
|
![]() |
|
Scratch ![]() Bruger ![]() Oprettet: 27-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 54 |
Du skal mappe dit nas drev (Det hedder vidst "tilknyt netværksdrev" under denne computer i Windows, ved ikke hvad det hedder på apple sprog), ellers vil LR ikke finde dit drev.
Der efter er det bare at tilføje dine billeder vi library modulet. Ved dog ikke om LR kan læse Apertures XMP filer ? Eller om du skal gøre andet for at få dine historik med over. Under alle omstændigheder er har Apple sendt Aperture i graven, så det kommer der ikke nye versioner af. Så et flytte til Lightroom giver god mening, kan klart anbefale det, har selv brugt Lightroom siden version 1. her er lidt info om at flytte fra Aperture til LR. http://lightroomsolutions.com/articles/migrating-from-aperture-to-lightroom-where-do-i-begin/ |
|
Silence is golden when you can't think of a good answer.
|
|
![]() |
|
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6691 |
I Lightroom skal Lightroom Catalog ligge på den lokale harddisk. Men billederne kan ligge fysisk hvor som helst. Når de ligger på NAS, ligger der preview lokalt.
Jeg er også skiftet til Lightroom pga. den usikre fremtid for Aperture. |
|
Venlig hilsen
KB |
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
Der er da så absolut ikke nogen usikker fremtid for Aperture - Den er helt sikker. - Altså død :-) godt jeg aldrig nåede at tage recertificeringen til ver 2 og 3 i det.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |