|
Yamaha A740 vs A840 |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
rainboy ![]() Bruger ![]() Oprettet: 03-Maj-2010 Status: Offline Point: 62 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 16-November-2014 kl. 14:19 |
Jeg har fulgt meget med i trådene omkring Yamaha A830 til 3299kr, da jeg har en Onkyo 608 jeg godt kunne tænke mig at opgradere, primært med WIFI, DLNA og Android-Remote.
A830 havde dog ikke indbygget WIFI, men da Elgiganten lige nu har gode priser på A740 og A840, så har jeg seriøst kig på en af disse. Mine højttalere er Dali Lektor 6 (6 ohm), Dali Lektor LCR og Dali Ikon OnWall 2, samt Dali Ikon subwoofer. For et halvt år siden fandt jeg ud af, jeg havde indstillet receiveren forkert, og da det blev rettet, så blev lyden markant bedre, så jeg er 100% tilfreds med den power jeg har i Onkyo 608. Jeg har dog ikke meget forstand på watt, ohm, effekt og hvordan de måles, så min største bekymring er om jeg reelt nedgraderer på lydsiden ved at skifte til 740 eller 840. Onkyo er målt til "160 W/Ch at 6 Ohms, 1 kHz, 1 Channel Driven, IEC", og har Audyssey 2EQ. Yamaha A740 er målt til "1kHz, 2ch driven: 105 W (8 ohms, 0.9% THD)" og "20Hz-20kHz, 2ch driven: 90 W (8 ohms, 0.09% THD)". Yamaha A840 er målt til "1kHz, 2ch driven: 110 W (8 ohms, 0.9% THD)" og "20Hz-20kHz, 2ch driven: 100 W (8 ohms, 0.09% THD)". Det siger mig intet, så er der nogen der kan vurdere hvordan de er i forhold til Onkyo'en ? Et ekstra spørgsmål: på Onkyo'en kunne jeg sætte den til at hvis den fik et DTS eller TrueHD input, til altid at afspille som "THX Cinema", og hvis den fik et stereosignal kunne jeg f.eks. vælge "Neo6". Findes der noget tilsvarende på Yamaha, så man kan Set-And-Forget ? På forhånd tak. |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Den opgivelse du har på ONKYO'en, kan ikke benyttes til en fis! Den siger intet om forstærkerens reelle formåen. Det lykkedes mig at finde en 8 ohms opgivelse, ved fuldt frekvensområde:
8ohm, 2 kanaler, 20-20.000 hz, 0,08% forvrængning - 100 watt. Så hvis du vælger A740, så vil du gå lidt ned i effekt. Med A840 vil du have ca. samme effekt som med ONKYO'en. Dog tror jeg at Yamaha'en reelt vil være en smule kraftigere (mere stabil ved belastning). M.v.h. Redigeret af Henrik B. - 16-November-2014 kl. 15:53 |
|
![]() |
|
Tusind tak, Henrik. Den opgivelse har jeg ikke kunne finde nogle steder.
Jeg hælder mest til A740, da jeg ikke skal bruge de ekstra features på A840. Hvis man bruger receiveren til film og kører 5.1, vil forskellen på Onkyo og A740, så ikke være minimal ? Synes ihvertfald 2000kr for 5-10W mere er en del. |
|
![]() |
|
Jonas Baadsgaard ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 21-Januar-2012 Sted: Allerød Status: Offline Point: 473 |
I forhold til 740 til 2999 kr og 830 til 3499 kr, så er 840 da klart det køb hvor du får mindst får pengene.
Skal du bruge den til drift i fuld surround så ville jeg være forsigtig med at vælge en for svag forstærker. Er rigtig glad for min 830 og i stereo er den fint kraftig nok. Jeg har dog læst i tests af Yamahas forstærkere i den billigere ende er svagere end fx Denon, Onkyo eller Pioneer ved drift af samtlige kanaler. En ret stor forskel endda, mener det var 30-40 watt i 8 ohm kontra 50-70 watt hos konkurrenterne. Sony var her ligesom Yamaha til sammenligning. Læs evt på areadvd.de |
|
Vh Jonas Baadsgaard Petersen
Nad C390DD2 | Jamo Concert VII | Xbox One X | Panasonic TX65EX700 | Metz DE-81 CD/DVD |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
Man skal tage den slags effektmålinger med et STORT gran salt! De målinger jeg stoler på, er tyske "Audio" og "Stereoplay"s målinger, da de måler i et trådgitter, så man kan se alle belastninger og fasevinkler! Og Yamaha's forstærkere/receivere har alle dage været stabile - uanset belastning.
Rainboy - hvis du ser på de dynamiske effekter på A740 og A840, så handler det om mere end bare 5-10 watt. En god sammenlignig er ofte også, hvor meget en receiver vejer og hvad det maksimale strømforbrug er. M.v.h. |
|
![]() |
|
Jonas: Jeg tror ikke jeg er i nærheden af at udnytte Onkyoen fuldt ud (bor i lejlighed), så det kommer lidt an på hvor stort springet er fra Onkyo til 740 ved naturligt brug.
Henrik: Jeg har allerede sammenlignet vægt på 740 og 840, og den er faktisk ens, hvilket også var en af grundene til jeg hælder til 740. Har ikke fundet et sted hvor maksimale strømforbrug er angivet. Jeg mener også vægten på Onkyo ligger omkring de 12kg. Jeg er selvfølgelig klar over i sidste ende kræver det man lytter til receiveren, men det er nu meget rart at have en rent teknisk vurdering. |
|
![]() |
|
Ja, strømforbrug og vægt er det samme (A840 vejer 100 gram mere).
En anden - og væsentlig, men overset, data - er dæmpningsfaktoren! Denne fokuserede man tidligere meget på, da den fortæller om en forstærkers evne, til at dæmpe en enheds svingning igen, når højttalerne spiller. D.v.s. at jo højere dæmpningsfaktor, desto mere stram og præcis vil en højttaler spille. Her har begge Yamaha en dæmpningsfaktor på over 100, hvor den for din ONKYO er 60! D.v.s. at en af Yamaha'erne vil give dig en mere fast/tør/præcis gengivelse i basområdet. M.v.h. |
|
![]() |
|
Baryton ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 31-Oktober-2014 Status: Offline Point: 20 |
Kan du ikke linke til sådan en måling af en af de nyere Yamahaer. Jeg kan ikke finde en? Redigeret af Baryton - 16-November-2014 kl. 17:57 |
|
![]() |
|
Jonas Baadsgaard ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 21-Januar-2012 Sted: Allerød Status: Offline Point: 473 |
Hvis wifi er det vigtigste for dig så skal du jo vælge 740 synes jeg. Til 2999 kr er det fandme et godt køb.
Men men men. For 500 kr ekstra kan du få 830 til 3499 kr som har nogle andre fede features som jeg synes er vigtigere og er et endnu bedre køb. Fx får du pre out og en noget stærkere forstærker del specielt på den vigtige dynamiske effekt.. Watt er som hestekræfter i en bil. Det er altid godt med et overskud. Mere effekt giver ofte, men ikke altid, en bedre lyd også ved lav effekt. Ved film er eksplosioner og pludselige skift i lyden mere effekt/magtfulde. Bassen kan også opleves mere fast og stram. Du kan udvide med wifi adapter, men effekten og ind og udgange kan du ikke opgradere eller tilkøbe senere. Uanset hvad får du en god og klar lydgengivelse med begge. Og det er jo dig der skal leve med dyret til dagligt. Husk at registrere den på Yamahas hjemmeside så du får 3 års garanti. Bemærk at 830 har mere dynamisk effekt end 840: http://dk.yamaha.com/da/products/audio-visual/av-receivers-amps/?selected=533662_461272_&page=2&mode=compare |
|
Vh Jonas Baadsgaard Petersen
Nad C390DD2 | Jamo Concert VII | Xbox One X | Panasonic TX65EX700 | Metz DE-81 CD/DVD |
|
![]() |
|
Ja, er wifi af stor betydning, så køber man en ASUS WL-330N - verdens mindste router/access point. Den er på størrelse med et dankort, så den kan snilt lægges ned bag receiveren. Strømfødes via USB bag på receiveren. Og den koster 229,-.
M.v.h. |
|
![]() |
|
Bla Blasen ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 18-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 158 |
Hvordan kan 840/830 have en større effekt, hvis det er samme strømforbrug/-forsyning ?
|
|
![]() |
|
Der kan være forskel på "lytter" og udgangstransistorer...
M.v.h. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |