|
Surround-hovedtelefoner |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
henrik-d ![]() Bruger ![]() Oprettet: 02-September-2008 Status: Offline Point: 225 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 03-December-2014 kl. 15:55 |
Er der nogle hovedtelefoner som vitterlig giver surroundlyd? Eller er det bare pjat?
Vh Henrik |
|
![]() |
|
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja. Der findes efterhånden en del muligheder, men mange understøtter kun coax/optisk input, så man går glip af HD-formaterne. Sony laver en model der understøtter op til 9.1 i HD:
http://store.sony.com/9.1ch-wireless-surround-sound-headphones-zid27-MDRHW700DS/cat-27-catid-All-Headphones-Earbuds
Mht teknologien så er det jo dine egne øre der levere 3D-lyden på samme måde som når du selv kan høre i hvilken retning en lyd kommer fra. Udfordringen er at lave en gennemsnitlig overføringsfunktion fra en kilde til din trommehinde. De kaldes HRTF'er (Head Related Transfer Functions) og er forskellige fra person til person pga forskellig udformning af øregange, ydre øre etc. Det er dog muligt at opnå gode og realistiske resultater ved enten at bruge en model eller et gennemsnit af en masse målinger. Desuden fås de bedste resultater hvis man også korrigerer for den brugte hovedtelefon. Der findes en gammel demo af teknikken som ikke er helt up to date, men den giver et ok billede af hvad man kan opnå. Du kan selv lytte med her (husk at bruge hovedtelefoner): http://https://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA |
|
![]() |
|
henrik-d ![]() Bruger ![]() Oprettet: 02-September-2008 Status: Offline Point: 225 |
Tusind tak for dig svar. Det vil jeg straks kaste mig over undersøge nærmere :-)
Vh Henrik |
|
![]() |
|
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
Jeg havde muligheden for surround lyd i et par dyre Denon hovedtelefoner - det lød godt nok stygt
![]() |
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|
![]() |
|
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
Hvis det er lavet ordentlig lyder det også fedt.
Så Denon har nok bare ikke haft adgang til de rigtige kompetencer/ressourcer. Da jeg studerede hørte jeg en del meget lovende demoer at 5.1 lyd i hovedtelefoner, og det lød rigtig godt og meget overbevisende. Eftersom det er en del år siden undrer det mig en del at der ikke findes flere af den slags produkter på markedet. Det kunne jo bare være en indstilling til hovedtelefonudgangen på en surround-receiver. Redigeret af opzouten - 05-December-2014 kl. 11:23 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |