recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - størrelse af lærred
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

størrelse af lærred

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
osbech Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 889
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osbech Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: størrelse af lærred
    Sendt: 08-December-2014 kl. 12:39

Hej,

Jeg flytter i nyt hus til februar, og derved får jeg også en væsentligt større stue. Derfor tænker jeg at mit 60” tv bliver en anelse for lille. Jeg kommer til at sidde ca. 5-5,5 meter fra skærmen. Jeg har tidligere kigget på et 75” Samsung led (uden 4k) og det virker egentlig fint nok. Men gider næste ikke spendere 18k for et tv som ikke har 4k, og dem som har koster det dobbelte.

Så min tanke var at sætte en projektor op, og så leve med den et års tid eller to, indtil skærmene var oppe i en fornuftigt størrelse +75” og nede i en fornuftig pris (under 20k).

Med den afstand jeg har i den nye stue(ca. 5-5,5 meter), så ville en infocus x10 som jeg har kigget på, kunne lave et 140” billede… Men hvis der nu kun følger et 100” lærred med, kan jeg så godt gøre billedet mindre? Eller skal jeg rykke projektoren tættere på?

Jeg har aldrig rodet med den slags, så jeg er helt på bar bund.

Til top
therazz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2010
Sted: DK
Point: 529
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér therazz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2014 kl. 13:26
husk ophæng mv. til projektor :-)

Uden at kende en X10 så vil jeg da næsten gå planken ud på påstanden om at der sidder en kombineret zoom/focus ring yderst på lensen :-)

Så ja.. du kan godt gøre billedet mindre.

Til top
osbech Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osbech Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2014 kl. 15:32
ophæng og hdmi kabel er naturligvis også med i pakken :)

Men cool, 140" ville selvfølgelig være fint, og der er plads til det... Jeg gider bare ikke bruge penge på et nyt lærred hvis der følger en 100" med.
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 31 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2014 kl. 17:39
Da det er en DLP projektor, har den formentlig begrænset zoom og meget begrænsede muligheder (hvis nogen) for lens shift.

Du skal gøre dit hjemmearbejde grundigt, da du ellers kan ende med en projektor der skal hænge et sted som du ikke lige havde forestillet dig.
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-December-2007
Point: 1756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusdc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2014 kl. 17:52
http://www.projectorcentral.com/InFocus-X10-projection-calculator-pro.htm

Det er et godt sted at starte, men da du ikke har Lens Shift, så skal du være klar over, at højden projektoren skal hænge i er forud defineret, det kan du ikke ændre på, KEYSTONE er en frygtelig løsning..

ved 5.5 meter anbefaler de max omkring 120" da den ikke rigtigt kan blæse mere, med den pære den har.

ved 5.5meter fra yderste glas til lærred, så ser det ud som om den ligger mellem 112" til 134" det er eddermageme ikke en særlig flexibel projektor.

til sammenligning så ligger min GAMLE GAMLE Z3000 sanyo 1080p på mellem 90-180" ca ved 5.5 meter

Redigeret af Rasmusdc - 08-December-2014 kl. 17:54
Til top
osbech Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osbech Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2014 kl. 18:12
Ja okay, gode pointer.... Må kigge efter noget andet så...
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2014 kl. 05:23
Hvorfor har du lige kig på en x10? Dette er da en gammel og udgået model, og udviklingen går stærkt...

Denne calculator er uundværlignår du er på jagt efter en projektor, der skal passe ind i et bestemt rum.

http://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cfm

Da jeg købte min 1. projektor, fulgte der et 90" lærred med, men jeg kunne ikke placere projektoren længere væk, end at den viste en ca. 10 cm sort kant hele vejen rundt. BUMMER!!!
Hvis du skal over 120" lærred, kræver det en del af din projektor og mørkelægning, med mindre du ofrer en del penge på et godt lærred med et større gain end 1.0.
Med en siddeafstand på de 5-5,5 m. og brug af et lærred i forholdet 16:9, vil jeg stile efter et lærred ikke under 140", der måler ca. 3,1 m. i bredden.
Jeg har en tommelfingerregel, hvor jeg ved et 16:9 lærred prøver at sidde i en afstand, som svarer ca. til 1,5 x bredden på lærredet.
Et 140" lærred måler ca. 3,1 m. i breddden, så det vil være optimalt ved en siddeafstand på (1,5 x 3,1 m.) 4,65 m., men hvis du skal over 140" lærred stiller det meget store krav til lysstyrken på projektoren, eller du skal investere i et hundedyrt lærred fra eksempelvis Stewart med positivt gain, og du har jo ikke skrevet nogle steder om dit budget...

Redigeret af Supergris - 09-December-2014 kl. 05:24
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2014 kl. 05:25
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Hvorfor har du lige kig på en x10? Dette er da en gammel og udgået model, og udviklingen går stærkt. Den er desuden kendt for at larme en del, hvilket virkelig kan være en gene, som mange andre modeller ikke nødvendigvis lider af.

Calculatoren, som er nævnt tidligere, er uundværlignår du er på jagt efter en projektor, der skal passe ind i et bestemt rum.

Ud fra calculatoren, kan det udledes, at x10 ikke vil kunne levere et billede på mere end ca. 134", VEL at mærke, hvis den er placeret helt i bunden af lokalet, med zoomen maxet helt ud.
Man skal altid huske, at afstanden bliver målt fra linse til lærredet, så den reelle afstand vil typisk være noget mindre, da dybden på projektoren og ca. 10 cm. plads til luft og kabeltilslutning, vil skære ca. en halv meter af afstanden fra linse til lærred, så et lærred på 120", vil nok være mere realistisk.

Da jeg købte min 1. projektor, fulgte der et 90" lærred med, men jeg kunne ikke placere projektoren længere væk, end at den viste en ca. 10 cm sort kant hele vejen rundt. BUMMER!!!
Hvis du skal over 120" lærred, kræver det en del af din projektor og mørkelægning, med mindre du ofrer en del penge på et godt lærred med et større gain end 1.0.
Med en siddeafstand på de 5-5,5 m. og brug af et lærred i forholdet 16:9, vil jeg stile efter et lærred ikke under 140", der måler ca. 3,1 m. i bredden.
Jeg har en tommelfingerregel, hvor jeg ved et 16:9 lærred prøver at sidde i en afstand, som svarer ca. til 1,5 x bredden på lærredet.
Et 140" lærred måler ca. 3,1 m. i breddden, så det vil være tæt på optimalt ved en siddeafstand på (1,5 x 3,1 m.) 4,65 m., men hvis du skal over 140" lærred stiller det meget store krav til lysstyrken på projektoren, eller du skal investere i et hundedyrt lærred fra eksempelvis Stewart med positivt gain, og du har jo ikke skrevet nogle steder om dit budget...
Alternativt kan du jo bare rykke dine sæder tættere på, hvis det er en mulighed...

Redigeret af Supergris - 09-December-2014 kl. 05:55
Til top
osbech Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osbech Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2014 kl. 09:17

Det skal heller ikke være en X10, det var bare lige hvad jeg kunne finde på dba. Der er også en Epson EH-TW5000 som jeg har kig på.

Budget har jeg ikke rigtig noget af, men tanken var at have det et års tid eller indtil et 75”/85”,4k LED tv var nede i en fornuftig pris. (under 20k). Jeg kan købe et 75” LED for 15-17k, så det skal helst gerne være billigere end det.

Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2014 kl. 10:02
når du først har vendet dig til 140" , er det noget af en tilbagegang , at gå ned til bare 80"
Til top
osbech Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osbech Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2014 kl. 10:16
ja, det har du jo nok ret i :)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2014 kl. 01:24
Ja, jeg tror heller ikke, du vil af med din projektor, når først du har fået den ind i stuen...
Et godt bud, hvis det skal være nyt:

https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemmebiograf/projektorer/sony-vpl-hw40es-video-projektor/

Blot for en god ordens skyld, så er der faktisk stor forskel på, at "vende" sig eller "vænne" sig, møntet på p.las...

Redigeret af Supergris - 11-December-2014 kl. 04:31
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu