|
Hjælp til køb af NAS. |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Mr. Pierre ![]() Bruger ![]() Oprettet: 19-Oktober-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 101 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 17-December-2014 kl. 14:01 |
Jeg er på udkig efter en NAS, men er lidt på bar bund.
Mine egenskaber/viden omkring computer og tilbehør er på det plan hvor man nok ville sige - TOTAL UVIDEN! ![]() Jeg har en Lumin A1 musik server og vil gerne have en NAS til alt mit musik. Lige nu ligger det på 2 eksterne HDD og det er træls at skifte imellem med og så har jeg ingen backup. Lumin anbefaler at bruge Qnap & Synology, så en af dem vil jeg gerne bruge...... Men hvilken? Så starter spørgsmålene og kravene: 1): Hvis der sidder 4 HDD i en NAS, bliver de så alle "set" som èn hdd eller kan de deles op? 2): Er der begrænsninger på hvilken størrelse hdd man kan sætte i. Fx 4 slots til hdd, men de kan max tage 2tb hver? 3): Hvis jeg nu skal bruge 6-8 tb plads men også vil have backup. Skal der så være 12-16tb plads eller bliver backuppen komprimeret? 4): Kan en NAS sættes op så den selv automatisk laver backup/ Spejling af "hoved harddisken" og kan den bruges mens den laver backup? 5): Hvordan tilsluttes en NAS. Skal den tilsluttes med kabel til min Lumin eller forgår det trådløst og hvordan er den trådløse forbindelse? Tror at det var det, for nu ![]() Mange tak og Glædelig Jul!
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
|
jacobask ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2011 Sted: DK, Langå Status: Offline Point: 1247 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
1. Det afhænger af hvordan diske-array'et er sat op begge dele er muligt
2. Ja og Nej.... De fleste er i specs begrænset til en eller anden størrelse, men denne er som regel lig den største der var på markedet ved lancering. 3. Du skal ikke køre backup og data på samme NAS - lav jævnlig backup til eksterne diske. 4. Ja, det hedder raid 1 (eller Raid 5) - igen det er IKKE backup 5. Den tilsluttes med kabel til din router/accespoint og der er så adgang til den fra dit LAN netværk (kablet eller trådløst). |
|
![]() |
|
Mr. Pierre ![]() Bruger ![]() Oprettet: 19-Oktober-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 101 |
Mange tak, skal dog lige havde 3 & 4 skåret ud i pap
![]() Hvis jeg har en NAS med fx. 4 hdd på hver 4tb. Så kan de 2 af dem ikke sættes til at være backup og selv lave backup af de 2 andre? |
|
![]() |
|
jacobask ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2011 Sted: DK, Langå Status: Offline Point: 1247 |
Jo, du kan godt bede den om at spejle dine diske således at der kan ryge en uden at du mister data - så er det bare at sætte en ny disk i og køre videre. Min pointe er, at dette IKKE er backup.
Lidt uddybet: Det kan tænkes som backup mod disk-nedbrud, men i tilfælde af tyveri, brand, vandskade eller andet har du alle dine diske på samme sted, og du vil derfor miste alle diske samtidigt. Raid 1 eller 5 er fremragende til at sikre mod disk-nedbrud, og vil også gøre det nemt hvis du "bare" ønsker at skifte til større diske senere. Je vil dog ikke kalde det en rigtig backup netop pga ovenstående.
|
|
![]() |
|
Flim ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-Oktober-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 341 |
Har du f.eks 4 diske på 4TB, har du med RAID1 kun 8 Gb til rådighed, da de sidste 2 diske bliver bruggt som en spejlning af de to første.
Ryger der en disk, kan du skifte den ud uden at miste data. Men men... bliver lortet stjålet eller alle 4 diske ryger i en brand etc er det jo væk. Lav derfor altid backup til en anden NAS eller til en ekstern harddisk. Det svarer vel egentlig også på 4. Jeg kører RAID1 og spejler hver søndag ændringer på disken til en NAS stående hos svigermekanikken. Det virker uden problemer. |
|
DS214play
DVBLink Så skal der fanme optages og streames! |
|
![]() |
|
Du kan faktisk se lidt om hvad du har af plads til rådighed med forskellige Raid arrays her:
De forskellige Raid arrays er forklaret sådan rimeligt tilgængeligt her: Med 4 diske ville jeg nok køre Raid 5, som giver mulighed for fejl på én disk uden at miste data (med kapacitet svarende til de 3). Kører du raid 1 vil det være med 2x2 diske med mulighed for fejl på 2 af disse (én i hvert sæt), men kun med kapacitet svarende til 2 diske
|
|
![]() |
|
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
|
|
![]() |
|
Er Raid 1 ikke normalt 2 diske med spejling på den ene? Hvis det er med mere end to diske er det vel netop ikke Raid 1 længere ?
|
|
![]() |
|
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
Du kan sagtens lave raid0 med 2 diske og derefter raid1 af det volume der spænder 2 diske (bruger i alt 4 diske) og mange andre konfigurationer er også mulige - men mest almindeligt er nok at bruge det i et 2-disk-setup.
|
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
raid 0= striping - betyder at den skriver data på flere diske samtidig (ikke kun 2 men så mange man måtte vælge at have med i arrayet) usikkerhed=enorm. hvis en disk ryger ryger alle data på en gang, men man får performance.
Raid 1= mirroring. - betyder at man skriver til en eller flere diske og systemet kopierer så data over på et tilsvarende sæt diske. - igen så vælger man selv hvor mange diske der skal med i arrayet. raid tallet angiver udelukkende funktion og har intet med antallet af diske at gøre. - det laveste antal diske i et raid 1 er 2 og vil altid være et lige antal. raid 10 = striping + mirroring - vil kræve mindst 4 diske med et "spild" på halvdelen af mængden da man igen spejler. Til gengæld får man større performance ud af det i forhold til andre løsninger. dette bruges primært i enterpriseverdenen til at få performance ud af databaser hvis man ikke har mulighed for at lægge det på SSD. Når det så er sagt er det egentlig komplet ligegyldigt. man skal bruge syno's softraid løsninger hvis man vil noget i stedet. - udfordringen med standard raid setups er at hvis en disk går i stykker går systemet i degraded tilstand og når man sætter en ny disk i, så skal den genopbygge et raid. - en 4TB disk kan godt tage et par dage at genopbygge, og i al den tid er man altid på spanden hvis endnu en disk ryger. Syno's softraid har en langt hurtigere rebuild tid og er derfor at foretrække frem for en HW-baseret raid løsning. |
|
![]() |
|
Jamen mange tak for forklaringerne.
Jeg kigger på denne, men skal lige have opklaret lidt. http://www.proshop.dk/Netvaerksharddisk-NAS-server/Synology-DiskStation-DS214play-NAS-2425548.html Den kan tage 2 hdd, men max 8tb. Er det pr disk eller ialt (altså 2x4tb)? Vil den være fin nok og kan jeg bruge den ene disk til backup/ automatisk spejling?
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
Normalt vil man benytte Synology's eget Raid-system, som med f.eks. 4x4TB diske, vil give ca. 11,2 TB total plads. Det Raid er så lavet med nogle algoritmer som gør, at hvis en eller to diske bryder ned, så kan de skiftes, uden tab af data.
M.v.h. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |