|
Placering og hvilken projektor? |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |
Cableguy
Bruger Oprettet: 15-Januar-2009 Status: Offline Point: 105 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 17-December-2014 kl. 13:18 |
Hej alle! Den ’diskrete stuebio’ - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=132698&title=i-gang-med-den-diskrete-stuebio , skal nu til at blive mere bio end tv løsning. Og der er jo snart
udsalg! ;o)
Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan jeg får startet på det næste
skridt. Valg af projektor og matchende størrelse lærred? Så håber på lidt hjælp
til løsningen…
Jeg starter lige med at nævne at lærredet, som skal komme ned
foran tv’et minimum skal være 106” og være tab-tension. Det skal skjules
diskret på loftet og det skal kun være en lille revne i loftet der skal være
synligt når den ikke bruges. Jeg kunne dog godt være fristet af en 120” løsning
eller lign. da vi har pladsen på endevæggen til det. Prisen stiger dog ret
kraftigt her, synes jeg. Det skal selvfølgelig være fjernbetjent.
Hvad kan så lyse sådan en skærm op? Og hvorfra?
Kravet til placering af projektoren er, at den skal være diskret
(helst gemmes væk). Derfor har jeg hele tiden tænkt på en løsning med
hæve/sænke funktion til projektoren (DYI, da de færdige købe løsninger er
voldsomt dyre). Jeg er dog også blevet meget opmærksom på om jeg kan undgå at
skære hul i loftet og lave DYI løsninger og i stedet flytte projektoren tilbage
bagerst i stuen. Her er udfordringen så, at der nu bliver omkring 7 meter til
lærredet og det er vist svært at finde en god projektor til, i hvert fald til
et overkommeligt budget. Ikke? Hvis projektoren skal stå bagerst i rummet kunne den stå på en reol,
eller blive hængt op helt oppe ved loftet. Eller vil det fungere?
Hvilken projektor og hvor ville I placere den med de ovennævnte
krav?
PS: Budget: jeg
vil helst ikke over 20-25K for lærred og projektor. Men måske der er gode
tilbud til januar udsalget?
PPS: Info om
rummet:
Se evt. billeder fra ovenstående link.
Rummet er ca. 4.5 x 7 meter
Rummet bliver ikke 100% mørklagt, men dog en del. Der er
mørklægningsgardiner 2/3 af venstre side og bagerst i højre side også. Den kan være en
lille sprække med lys, men kan næsten gøres helt mørkt.
Bagerst i rummet, i venstre side, er der adgang til køkken/alrum
og der kan kumme lidt lys fra det rum, da gardinerne her ikke er decideret
mørklægning. |
|
Cableguy
Funktioner
Tak(0)
|
|
|
Naiera
Platin medlem Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12328 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hvis du lavede dit indlæg mere overskueligt, så kunne det være, at du kunne få folk til at læse det.
|
|
Cableguy
Funktioner
Tak(0)
|
Mere overskueligt? - noteret.
Men ja, der er kommet en del info med i mine spørgsmål... ;o) Jeg tænkte dog, at nu hvor vi er inde på et website med 'et særligt fokus', og under en et forum med endnu et særligt fokus, så er det netop detaljerne der er vigtige og ikke "bare" et overfladisk/lige til spørgsmål?
|
|
dumb
Super bruger Oprettet: 27-Oktober-2008 Sted: Aalborg,Denmark Status: Offline Point: 439 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg tror ikke du undgår en større stang i dit lærred, da der skal være noget vægt i bunden, for at stramme det ud. Så en lille tynd revne i loftet, skal du nok ikke regne med, med mindre stangen skal hænge synligt under loftet.
Jeg har selv købt et projektor setup, for et par måneder siden, med en 110" tab-tension motor lærred fra HiViLux i tyskland og en Sony HW55 og jeg gav omkring 22K for det hele. Jeg har INGEN erfaring med lærreder, men jeg fint tilfreds med det fra HiViLux og det er nemt at indstille, hvor meget det skal køre op og ned, plus der er fjernbetjening med. |
|
TV: 60" Sharp LE636
Projektor: Sony HW55ES Lærred: 110" HiViLux motoriseret Front/Center: Paradigm MilleniaOne Bag: S/A Talent Sub 1: XTZ 10.16 Sub 2: Velodyne SPL-800i Receiver: Yamaha RX-A3030 |
|
JAWA
Bruger Oprettet: 05-August-2014 Sted: Karlslunde Status: Offline Point: 158 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hej
Vil det være helt forrykt at undersøge om en ultra short throw projektor som LG Hecto kan være en løsning: Uden det dyre special lærred (fra Danske DNP tror jeg) koster den ca. 3300 Eur - Der selvfølgeligt også mange penge men det er en laser projektor så du slipper for udgifter til lampe skift og den kan måske stå på dit flotte TV møbel - den er iøvrigt også meget støjsvag og lys stærk. Blot et "tosset" forslag til overvejelse Mvh
|
|
Cableguy
Funktioner
Tak(0)
|
Tak for input! ... skulle lige læse et par gange, inden jeg fangede det med stangen! ;o) - nu er jeg med. Jeg tror bare ikke jeg har formuleret mig tydeligt nok. Den "lille" revne i loftet skal selvfølgelig være stor nok til at 'bunden' af lærredet (med stangen) kan komme ned oppe fra loftet, men det kan dækkes af en pæn hvid plastikramme har jeg set. (tror det var i B&O butikken - i deres bio setup) I øvrigt har jeg overvejet præcist samme setup, som du har købt! Lyder lækkert. Jeg har dog andre steder hørt folk rose Lissaus tab-tension motor lærreder, så derfor er den med i "puljen". Jeg har tidligere haft et no-name motorlærred. Det var fedt, men den fik buler med tiden, så vil gerne ha' noget bedre.
|
|
Cableguy
Funktioner
Tak(0)
|
Tak for "tosset" input! Spændende tanke... Jeg kan godt li' idéen. Jeg tænker godt nok det er i den høje ende af budgettet, da det er næsten maks uden lærred. Samtidig er jeg lidt i tvivl om det kan komme langt nok ud fra væggen(lærredet), da lærredet jo skal køre ned foran tv'et også... Jeg skal lige tygge lidt på tanken, tror jeg. ;o)
|
|
Cableguy
Funktioner
Tak(0)
|
|
|
Cableguy
Funktioner
Tak(0)
|
Slet ingen bud på projektor og placeringen?
|
|
JAWA
Bruger Oprettet: 05-August-2014 Sted: Karlslunde Status: Offline Point: 158 |
Funktioner
Tak(0)
|
Så vil jeg da prøve en gang til....
Med 7 meter til bagvæg bliver dit lærred temmeligt stort (og dyrt) samt du sikkert også skal have et gain en del over 1.0. En projektor lift er også dyr men absolut en lækker løsning, men du kan jo starte med en hvid projektor monteret i loftet på det sted du forestiller dig din projektor lift skal være. Jeg har selv en stor hvid panasonic projektor monteret i mit hvide loft med alle kabler trukket usynligt over loftet og den er faktisk ikke særligt synligt når den er hvid. Under alle omstændigheder så har du mulighed for at prøve det af inden du saver hullet til liften :O) Du skal helt sikkert bruge en projektor med lens shift og rigeligt med zoom. Du har en del "ambient light" i rummet og et lærred der kan håndtere dette vil være at foretrække. Nu til forslaget: Tyske www.beamer4u.de har et stort udvalg af lærreder - også indbygningslærreder. Eksempelvis "Draper Sesam 2.1 Deckeneinbau Tab Tension ReAct 2.1 mit 1,0 Gain 16:9 230x129cm (104")" til 2.295,00 € og det er en "ambient light rejection screen" i god kvalitet (dugen er Svensk): Samme butik vil også gerne sælge dig en hvid JVC-DLA-X35 til kun 1.650,00 €: Så får du et 104 tommer højkvalitets lærred samt en super god projektor med masser af zoom og lens shift for lige under 30.000 kr.
|
|
Benu
Guld medlem Oprettet: 30-Oktober-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 812 |
Funktioner
Tak(0)
|
Du skal lige have opdateret dit tyske
Dieser Beamer ist nicht mehr lieferbar Denne projektor kan ikke leveres mere - Prisen var også lidt for god til at være sand!!
|
|
Den Ben
|
|
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |