recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg mellem drev på ASUS pc'er
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg mellem drev på ASUS pc'er

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
kam15 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-Februar-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 77
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kam15 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Valg mellem drev på ASUS pc'er
    Sendt: 25-December-2014 kl. 19:48
Hej.

Jeg har en ASUS bærbar (A56C-series). Har installeret win 8.1

jeg har haft den i  vel et par år.

Jeg har nu fundet ud af (måske lidt vel sent.... men alligevel... :-) ), at den (formentligt ved "oprindelig installation") har oprettet to "enheder/drev") på disken

Således har den to "drev":
1. OS (C:)
2. DATA (D:)

nu er drev 1  (ca. 300 GB) ved at være fyldt - og der er faktisk overhovedet ingen ting lagret på drev 2.

Er der et eller andet sted, man kan ændre en opsætning, så den begynder at bruge af de 400 GB, der ligger helt ubrugte på "drev 2" ?

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2014 kl. 20:00

Har det samme på en Acer, C: er til OS og programmer, D: bruges til at gemme ting på, der gemmes intet på C:
Størrelse på C: er konstant, da der jævnligt køres oprydning så der ikke ligger noget unødigt.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2014 kl. 20:03
Start med at flyt din "dokumenter" mappe til D: drevet.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
kam15 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-Februar-2011
Sted: Danmark
Point: 77
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kam15 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2014 kl. 20:05
jo - men det er åbentbart lykkedes mig at gemme alt på C-drevet...

fx. alle mapper mv. på "Skrivebordet" ligger under en "bruger-mappe" på C-drevet.

Kan jeg bare fx. "trække" skrivebords-mappen over på D-drevet - og så "køre videre" der fra ?
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2014 kl. 20:15

Når der ikke vælges hvor der skal gemmes, så er det jo klart, at der vælges at gemme på de mapper der ligger på C:
Du skal vælge at gemme på D: i de mapper der oprettes der, så gør det og flyt filer dertil.
De mapper på C: der f.eks hedder Foto, Video, Dokumenter og hvad de nu ellers hedder bruges ikke kun de tilsvarende og andre oprettet på D:
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2014 kl. 20:15
Hvorfor har du det på skrivebordet?

Jeg har gennem mange år praktiseret at have et separat drev til data, det er fedt, når mm skifter computer, for så kopierer man bare alt over fra det gamle D drev til det nye D drev og alt er som det plejer.
Start med at oprette en mappe på dit D drev og flyt alt fra dit skrivebord derover og lav genveje til mapperne fra dit skrivebord.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2014 kl. 20:18

Hvorfor alle de genveje.? Der laves en genvej til D: så er alle mapper der når der åbnes.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Point: 7912
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2015 kl. 20:00
Enig i alle kommentarerne her. C-drevet er til programinstallationer og Windows og ikke andet. D-drevet er til alle diverse data / filer - dvs. billeder, word dokumenter, excel dokumenter, videofiler, PDF filer eller hvad man nu gemmer. Jeg har aldrig brugt de af Windows som standard oprettede mapper (mine dokumenter osv.), men laver min egen mappe struktur på D-drevet.

Jeg installerede for nylig en ny Asus computer og fik ikke under installationen lov til at vælge partitionering. Den oprettede automatisk C- og D-drevet - det mener jeg ikke er sket før på tidligere Windows versioner. Dette var en Windows 8.1. Harddisken var på 1000 GB og C-drevet var vist på noget med 300 GB, ligesom din, hvis ikke mere - og det er alt for meget. Afhængigt af hvor mange programmer man har er 50-80 GB som regel nok til C-drevet - i dette tilfælde var 50 GB nok.

Det kan du se når du har flyttet dine filer over på D-drevet, så kan du se hvor meget plads der er brugt på C-drevet. Jeg brugte Easeus Partition Master Free til at ændre størrelsen på partitionerne. Det kan man godt selvom computeren er færdig installeret og der ligger data på den. For en ekstra sikkerheds skyld er det dog en god idé at kopiere dataene over på en ekstern harddisk før man gør det, så man bagefter kan se om alle filerne stadig er på computerens D-drev.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2015 kl. 11:24
Dine brugermapper med dokumenter, musik, video, billeder etc, kan med fordel flyttes på den "officielle" måde:
http://www.petenetlive.com/KB/Article/0000669.htm
På den måde vil alle programmer samt grundlæggende funktionalitet i Windows der benytter genveje til disse basismapper stadig fungere efter hensigten og du slipper for unødigt besvær i dagligt brug sammenlignet med en "hjemmestrikket" løsning, hvor du blot opretter nye mapper og dropper at bruge de gamle.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Point: 7912
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2015 kl. 13:09
#tipsen - Interessant tips. Umiddelbart ville jeg jo mene at det kan være ligemeget om man bruger disse windows mapper eller ens egne mapper. Men jeg forstår nok heller ikke helt hvad du mener med "På den måde vil alle programmer samt grundlæggende funktionalitet i Windows der benytter genveje til disse basismapper stadig fungere efter hensigten". Hvad er det for en funktionalitet man mister ved at lave sin egen mappestruktur og strukturere filerne som det passer bedst til éns egen brug?
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2015 kl. 13:25
Stifinder benytter nogle genveje, som uden yderligere ændringer vil komme til at pege på de nye placeringer og programmer som eks. Word, Photoshop, Firefox (og mange flere) benytter bl.a. placeringerne til dokumenter, billeder og downloads automatisk - de vil heller ikke kræve yderligere tilpasninger. Metoden/funktionaliteten har eksisteret i mange udgaver af Windows - mener helt tilbage til XP og måske også længere.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu