|
Salgspriser på DBA |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
MulleB ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-November-2013 Status: Offline Point: 745 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 13-Januar-2015 kl. 16:11 |
![]() |
|
jacobask ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2011 Sted: DK, Langå Status: Offline Point: 1235 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er fordi at lige netop deres udgave er lavet af guld! Skynd dig at køb....
Fra den lidt mere seriøse kant, så er der rigtigt mange der har svært ved at forstå at deres brugte elektronik bare ikke holder noget der minder om ny-prisen. Mange er heller ikke opmærksomme på at der er løbet meget vand i åen siden de har købt, og de nye modeller yder bedre til mindre penge - så deres oprindelige nypris kan slet ikke bruges til beregnings-grundlag. |
|
![]() |
|
bruger udmeldt 27 ![]() -- ![]() Oprettet: 26-September-2014 Status: Offline Point: 351 |
![]() |
|
Among ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-September-2010 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 501 |
Et element i problemstillingen er dog, at der jævnligt er købere, der "falder i", og så længe der er en chance for, at man kan afsætte sine brugte varer til en høj pris, så vil DBA-markedet ikke regulere sig synderligt meget i forhold til den reelle brugtværdi.
|
|
![]() |
|
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2411 |
Priserne er sådan, enten fordi sælger endnu ikke har opdaget at ingen gider købe til den pris eller fordi der indimellem er købere der er villige til at betale så meget.
|
|
![]() |
|
Krydolph ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 03-Februar-2013 Sted: Denmark Status: Offline Point: 37 |
Undskyld, men hvis der er folk der er villige til at betale, så er det den reelle brugtværdi, også selvom de kun giver så meget fordi de er uoplyste.
|
|
![]() |
|
Among ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-September-2010 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 501 |
Den reelle brugtværdi må da netop være defineret ved, at den fastsættes af to (relativt) oplyste forhandlingsparter. Ellers kan jeg ikke se, hvad man overhovedet skulle bruge denne størrelse til.
|
|
![]() |
|
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2411 |
Humlen er, at der ikke findes noget der hedder den reelle brugtværdi. Værdien af en vare i salgsøjeblikket er det køber og sælger kan blive enige om, uoplyst eller ej.
|
|
![]() |
|
Det er der da. Jeg påstår ikke, at der er tale om en officiel standard, men selvfølgelig kan man sætte ordet "reelle" foran "brugtværdi" i en sproglig meningsfuld sammenhæng. Og i øvrigt så er det noget vrøvl, at værdien kun kan bestemmes af parterne i salgsøjeblikket. Hvis det var tilfældet, ville "armslængdeprincippet" fx ikke eksistere.
|
|
![]() |
|
Berdel ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Januar-2012 Sted: Bramming Status: Offline Point: 1154 |
Omvendt er det også stort set umuligt, at sælge noget som helst herinde, med mindre man smider det i nakken på folk.
|
|
![]() |
|
Jeg kan ikke lige få øje på, at et princip angående statsstøtte til kulturlivet har ret meget med brugt handel at gøre.
Det kan godt være "reelle brugtværdi" er en fin sproglig blomst, men konceptet holder efter min mening ikke i praksis når det kommer til brugthandel. Lad os sige at køber A og sælger B bliver enige om at en given forstærker skal skifte hænder for 1000 kroner. Nogle dage senere bliver køber C og sælger D enige om at D's forstærker af samme mærke og model skal blive C's forstærker for 800 kroner. Ugen senere køber E en forstærker magen til af F for 1100 kroner. Spørgsmålet er så, om den "reelle brugtværdi" af sådan en forstærker er 1000, 800 eller 1100 kroner? Lad os sige at du har en forstærker magen til som du gerne vil sælge til mig. Du hævder den "reelle brugtværdi" er 1100 kroner, for det var E jo villig til at give. Mit svar er, at så må du sælge den til E, men fordi E netop HAR købt F's forstærker er han ikke interesseret i din - han vil dog godt give 200 for at købe den hvis det er, det er jo altid rart med lidt reservedele, men det bud er du ikke så vild med - forståeligt nok. Så prisen på 1100 kroner er ikke en skid relevant med mindre du kan finde en køber der vil betale lige så meget som E. På samme måde er prisen på 1000 og 800 heller ikke relevante, med mindre du kan finde købere der vil give netop de priser. Der er ikke nogen defacto standard / "reel brugtværdi" på brugt udstyr. Din forstærker kan være 2000 kroner værd hvis den er den eneste der er til salg og køber virkelig står og mangler sådan en. Det kan også være den er 200 kroner værd som reservedele fordi der ikke er nogen der mangler den. Du kan være tålmodig og vente i ugevis på den sultne køber eller du kan stå og mangle pengene og være nødt til at skyde den af billigt. Brugtværdien af lige præcis din forstærker afhænger ene og alene af hvad du og køber kan blive enige om. Selv når der er professionelle vurderingsfolk ind over, fx. når et sjældent maleri skal auktioneres, så kan brugtværdien sagtens ende med at blive noget helt andet - det afhænger helt og holdent af hvad køber og sælger giver håndtryk på.
|
|
![]() |
|
Armslængdeprincippet anvendes nu også indenfor bl.a. skatteretten, hvor det netop bruges til at estimere den korrekte værdi af en given handel. Og hele idéen med at kvalificere en given handelspris i henhold til armslængdeprincippet er jo at finde ud af, om der er givet for lidt eller for meget for en vare. Så det er noget vrøvl at sige, at det kun er den konkrete aftales parter, og den konkrete handelspris, der kan bestemme værdien af en vare.
Jeg skal gerne prøve at anskueliggøre, hvad jeg mener, når jeg siger "reel brugtværdi". For mig er den reelle brugtværdi den pris, der kan opnås ved en handel mellem to oplyste parter, der bl.a. har et godt kendskab til fx værdiforringelsen, som ikke er interesseforbundne og som står nogenlunde lige stærkt i en forhandlingssituation. Den pris, der herved opnås, mener jeg, kan betegnes som den "reelle brugtværdi". Hvis vi i modsat fald har at gøre med en handel, hvor den ene part har fået en fejlagtig opfattelse af fx værdiforringelsen, så er det klart, at prisen vil blive en anden. Indenfor aftaleretten er der i øvrigt også eksempler på, at en aftale kan erklæres ugyldig eller justeres, fordi den aftalte pris viste sig at være urimelig. Hele forudsætningen for at en pris kan erklæres urimelig er jo, at der kan estimeres en "rigtig" pris. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |