recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny NAS og NUC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny NAS og NUC

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
senorkaka Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 02-Oktober-2011
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 38
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér senorkaka Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny NAS og NUC
    Sendt: 10-Februar-2015 kl. 16:52
Jeg har hidtil brugt min pc og streamet til min WD TV Live i stuen. Det fungerer udmærket, men vil gerne slippe for at have computeren tændt altid, og kunne også godt tænke mig en lidt lækrere software opsætning på tvet. 

Har derfor besluttet mig for at købe en NAS, og vil gerne høre om valget af Synology DS 415 Play ikke vil være et godt valg? 

Den skal helst kunne downloade og uploade torrents og så selvfølgelig bruges til at streame mine bluray film osv. Kunne også vælge 214play, men tænker at det er en fordel at have plads til 4 diske så er man da fremtids sikret. Regner med bare at smide 2 wd red 4tb i til at starte med :) 

Har så tænkt mig at smide min WD TV ind i soveværelset, og så anskaffe mig en NUC til stuen så jeg kan køre openelec på den.

Mit spørgsmål er så da jeg er lidt i tvivl om hvilken NUC jeg skal vælge om i har nogen gode forslag ?

Har kigget på gigabyte brix, men det er måske lidt overkill, men på den anden side så er den jo klar til 4k når det bliver aktuelt (nyt tv)

http://www.proshop.dk/Stationaer-Mini-PC-Barebone/GIGABYTE-BRIX-Intel-i7-4500-Barebone-2424442.html

Et krav er at jeg skal kunne styre den med min logitech harmony ultimate remote :)
og så skal den helst være så lydløs som muligt :)

Håber der er en venlig sjæl der har en masse viden jeg kan bruge :)

Redigeret af senorkaka - 10-Februar-2015 kl. 18:01
Kan man stege frikadeller med oprejst pande ?
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2015 kl. 17:23
Hvis du ikke har behov for transcoding på NAS'en direkte på NAS'en er der ikke umiddelbart nogen grund til at bruge ekstra penge på en play-model (btw: ds214play - ikke 215). Valget mellem NAS til hhv. 2 og 4 diske afhænger af pladsforbrug og evt. sikkerhedsmulighed. Med 2 diske kan du køre raid1, men samlet kapacitet bliver relativt lav. Med 4 diske kan du køre raid5, men det kræver (så vidt jeg husker) minimum 3 diske til opstart - i begge de setups bliver det muligt at miste en disk uden at miste data - og i raid5 spilder du ikke så relativt meget kapacitet på at opnå den sikkerhed som du gør i raid1 - men til gengæld er det jo selvfølgelig dyrere. Vil mene at både DS414 og DS214 (også j-modellerne) er fine til det behov du beskriver.
Mht NUC'en er der netop lanceret de første modeller baseret på Broadwell-processorer og flere er på vej - det betyder at priserne på de ældre Haswell pt er lidt kunstigt høje og de nye modeller mangler stadig at blive (helt) lanceret og finde deres prisniveau. En af de nye NUC5i3RYK (el. NUC5i5RYK) kunne være et godt forslag - kombineret med 8Gb ram, en 120Gb M.2 SSD og Windows 10 - så vidt jeg husker er wifi/bluetooth integreret på de nye modeller.
Der kommer også en "Computer on a stick" som er forudinstalleret med Win10 til omkring 1000kr og kan bedst sammenlignes i størrelsen med eks. en Chromecast - den ser også meget interessant ud.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2015 kl. 18:58
Sådan en i7'er er i mine øjne komplet overkill til openelec, det kører helt fint på meget, meget mindre.

Min personlige favorit er en Zotac ci320 til omkring 1100 kroner. Tilsæt 2 GB ram og et sdkort eller en lille ssd til openelec og du har en komplet lydløs maskine. Jeg testede min med en bunke forskellige videoformater, inklusive 120 Mbps versionen af Jellyfish fra http://jell.yfish.us/ og det afspillede den uden problemer.

Det siges at der er folk der har problemer med at vække maskinen fra dvale med fjernbetjeningen, jeg ved ikke om det er løst i nyeste version af openelec. Personligt benytter jeg ikke funktionen, jeg tænder manuelt for computer, tv og forstærker når jeg skal bruge tingene og så er det klart inden jeg når over til sofaen. Efter brug slukker jeg helt for tingene igen.

I bund og grund handler et mediecenter ikke om en kraftig cpu men om et grafikkort der ordner sagerne, derfor kan du sagtens nøjes med en maskine som zotac'en eller en tilsvarende NUC uden specielt mange muskler, noget celeron low power er helt fint, cpu'en skal jo ikke lave en skid når grafikkortet ordner alt det tunge..
Til top
senorkaka Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 02-Oktober-2011
Sted: Holstebro
Point: 38
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér senorkaka Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2015 kl. 23:40
nu er prisforskellen jo ikke mere end et par hundrede på ds415play og ds414 og så har jeg jo muligheden for at transcode skulle det blive aktuelt :)

Angående NUC hvis jeg skal være sikker på den kan klare 4K afspilning er de nævnte muligheder så stadig nok ?
og virker de med logittech :)

takker for hjælpen
Kan man stege frikadeller med oprejst pande ?
Til top
Flick Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-December-2008
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flick Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2015 kl. 08:10
Hvis du skal have en NUC der er klar til 4K afspilning, så skal du have fat i en 5th generation,
Det er HDMI 1.4a, så kun 30fps ved 4K, men film er ikke med højere fps alligevel..

Men der findes sikkert andre gode løsninger som er billigere.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2015 kl. 10:06
Bemærk at der er forskel på hvilke processorer de forskellige NAS
'er er baseret på - og det kan have betydning for hvilke pakker/programmer der kan afvikles på dem.
Mht fjernstyring har NUC'erne fra Intel indbygget infrarød - så det kan virke, hvis din Logitech remote bruger det - men funktionalitet afhænger af software og drivere.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2015 kl. 11:01
Oprindeligt skrevet af Flick Flick skrev:

Hvis du skal have en NUC der er klar til 4K afspilning, så skal du have fat i en 5th generation,
Det er HDMI 1.4a, så kun 30fps ved 4K, men film er ikke med højere fps alligevel..

Tidligere NUC'er kan også afspille 4K!

M.v.h.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2015 kl. 11:14
- men hvis der ikke er en god besparelse ved køb af en ældre nuc, kan det vel ikke svare sig i forhold til valg af en Broadwell model?
Til top
Flick Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flick Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2015 kl. 11:36
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Flick Flick skrev:

Tidligere NUC'er kan også afspille 4K!

M.v.h.
Nej, det kan de ikke, en ting er en opløsning, en anden ting er afspilning af 4K materiale, det er noget helt andet.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2015 kl. 11:50
- mener også at Haswell kan afspille 4K-materiale... - er vist blevet brugt af Intels eget personale ved præsentation af NUC'erne. (Men ingen tvivl om at Broadwell er bedre til det og i mine øjne klart det foretrukne køb pt - selvom man skal vente et par måneder på nogle af modellerne)

Redigeret af tipsen - 11-Februar-2015 kl. 11:51
Til top
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2007
Point: 632
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2015 kl. 11:56
Så vidt jeg er orienteret kan både Haswell og Broadwell afspille 4K. Det er dog software baseret.

Det skulle først være med Skylake (Efterfølgeren til Broadwell) at det bliver hardware baseret. Skylake skulle komme sidst på året.

Men uden HDMI 2.0 og HDCP 2.2 er man vel begrænset til 30 fps og ikke kopibeskyttet materiale. Så reelt er både Haswell og Broadwell vel ikke rigtig fremtidssikret?

Hvis der nogensinde kommer 4K materiale fra streaming tjenesterne på Windows PCerne.

Jeg har personligt stoppet min mediacenter opgradering fordi jeg har lidt svært ved at se på hvilken boks/styresystem streamings tjenesterne i fremtiden vil give adgang til den bedste kvalitet.

Redigeret af Silentbob - 11-Februar-2015 kl. 12:01
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!
Til top
Flick Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flick Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2015 kl. 12:11
Intel's 5th generation NUC afspiller 4K materiale i HEVC ved hjælp af en decoder chip som deres iGPU har om bord, dette kan den klare i 10bit color space.
Og eftersom det er det format at 4K materiale vil komme i, kan de gamle NUC's altså ikke afspille 4K materiale.
Det Intel nok selv har brugt til præsentation, er sikkert i 8bit og i H.264, derfor kan det selvfølgelig godt være i en opløsning der hedder 4K alligevel, men det er ikke sådan 4K materiale udkommer.

Redigeret af Flick - 11-Februar-2015 kl. 12:11
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu