|
Lynbeskyttelse i nybygget hus |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Warren ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-November-2006 Status: Offline Point: 786 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 22-Februar-2015 kl. 10:30 |
Jeg er fornyligt flyttet i nybygget hus i Aarhus området. Førhen i lejligheden tog jeg som regel de få vigtigste strømkabler ud af strømstikket om natten - eller hvis ikke jeg var hjemme i længere tid - mest pga risiko for lyn.
Med nyt EL i huset er det så ikke yderst begrænset, hvor meget risikoen minimeres yderligere ved at hive netkabler ud ifm. lyn? Har I andre en UPS strømbackup med overspændingssikring mod lyn? Hvis det meste bliver ristet kan det godt løbe op, men det er lige så meget data-tab og besvær med genanskaffelse af en del elektronik. Hvad har I vurderet kan svare sig og hvad kan ikke - hvad gør I ?
|
|
![]() |
|
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ny eller gammel el er lyn ligeglad med. Lynnedslag kan være lig med ødelagt ALT (el og elektronik)
Hvad gør jeg? Ingenting eller jo, er forsikret mod skader ved lynnedslag. Mvh BS
|
|
![]() |
|
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
Jeg er slet ikke nået "så langt" at det er en overvejelse jeg gør mig endnu - der er langt flere basale problemer mht elektronik der skal være styr på inden jeg får styr på den slags... - men interessant spørgsmål/problemstilling.
|
|
![]() |
|
Warren ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-November-2006 Status: Offline Point: 786 |
Er der ikke noget med HFI vs HPFI relæg? Eller det er måske blot et spørgsmålet om følsomheden - hvornår det slår fra? Jeg er ikke ret meget inde i det ![]() Er det en UPS man skal overveje, hvis man vil sikre sig mod lyn/overspænding?
|
|
![]() |
|
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
Hvis du ønsker lynbeskyttelse sætter du en "grov" transientbeskyttelse i hoved eltavlen, "mellem" beskyttelse i undertavler (hvis du har nogen) og "fin" beskyttelse ved de sårbare komponenter. Kodeordet er afstand mellem de forskellige "trin" jo længere afstand jo mere effektiv er beskyttelsen. Som jeg skrev tidligere ser jeg ingen grund til at beskytte vores billige habengut men der er mange steder hvor det giver mening. Eks. et produktionsmilijø hvor bare en times stilstand kan koste mange tusinde/mio og det der bliver ødelagt altid er elektronik der er svært at få fat på (specialkomponenter) I et lejlighedskompleks vil det være optimalt at placere den grove beskyttelse i hovedtavlen (fælles tavle/distributionstavle i kælder eller teknikrum) den mellem beskyttelse i den enkelte tavle i lejligheden og fin beskyttelse ved dit udstyr (tv-anlæg-nas-pc-O.S.V) husk kodeordet er afstand :-) Mvh BS
|
|
![]() |
|
Hfi/Hpfi har ikke noget med lyn/transientbeskyttelse at gøre.
Mvh BS
|
|
![]() |
|
En UPS er nogengange (SO-HO) sammenlineligt med "fin" beskyttelse.
Mvh BS
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Når man een gang har set det svedne hul fra en stikkontakt der er skudt ud, så ligger det på rygmarven at lyn er lig med at kostbart elektronik skal totalafbrydes, dvs ledninger rykkes ud af stikkontakterne.
|
|
![]() |
|
Hvad er forskellen? og er formålet ikke at teknikken afbryder al EL hvis der er lyn i nærheden?
|
|
![]() |
|
Ved du om man normalt vil lave det sådan som du beskriver i et nyt hus eller kun hvis man beder om det? Det koster vel nærmest det samme - måske lidt mere tid? - der er vel ikke grund til at lade være at lave den konstruktion du nævner - når man alligevel skal igang med at etablere - som ved nybyggeri. Jeg har købt en NAS med 3 hdd i RAID 5. Det er fint nok med sikkerhed, men hvis mere end 1 disk ristes kan data ikke genskabes. Ryger 1 så ryger de nok alle. En UPS skal vel på ved EL-"indgangen" eller kan man købe en mindre som kun dækker en NAS?
Redigeret af Warren - 22-Februar-2015 kl. 11:22 |
|
![]() |
|
1. Du skal lave backup på dine data på dit RAID array. RAID er IKKE backup.
2. Du kan ikke afbryde dig ud af et lynnedslag. Overspændingen skal føres til jord. Et lyn søger den korteste vej til jord. Forestil dig at et lyn har "sprunget" 3-4 km mellem en sky og en elmast (eller andet) og så >åbner du bare kontaktsættet i din HPFI< for at stoppe det. Vi taler her om en kontaktafstand på MAX 5mm. Det gør ikke den store forskel, vel :-) 3. Laver man det i et nyt hus. Ja hvis kunden vil betale. Læs: typisk et af de første steder at spare ELLER du har så usansynligy dyrt udstyr at forsikringen forlanger det. Mvh BS
|
|
![]() |
|
Kan den risiko ikke undgås med noget beskyttelse for overspænding? Førhen havde jeg ikke jord i stikkontakterne og havde i det hele taget ikke mange stikkontakter så TV / HIFI blev samlet i én stikdåse og PC i en anden. Det var nemt at komme til og hive fra lige før natten. I dag har stikkontakter ikke afbryder og sidder nær gulvet og der er så mange at det meste kan få sit eget stik. Det er nærmest en uoverkommelig opgave nu at hive så mange enkelte fra hver dag. Ved PC'en i værelset har jeg en stikdåse med jord - som har afbryder. Vægstikket er under/bag skrivebordet. Mod lyd nytter det ikke noget bare at slukke på on/off på stikdåsen. Kunne da købe en forlænger på et par meter og lade samlingen ligge på bordet - så ville det være let at hive fra. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |