|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
thoma2 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-Oktober-2004 Status: Offline Point: 116 |
![]() Sendt: 11-Oktober-2006 kl. 22:23 |
|
Jeg skal have fundet en fladskærm som skal bruges til TV/DVD og vigtigst HTPC. Den skal således kunne bruges både til film/TV men også som en computerskærm til email læsning web-surf etc fra sofaen (afstand til skærmen er ca 4-5m). Efter at have undersøgt forskellige forums var jeg egentligt faldet for et plasma Pana TH42PV60E. valget faldt på plasma da dette skulle give det bedste billede iforhold til LCD specielt mht. visning af sort og farveægthed, tilsvarende billede kvalitet ville være meget dyrere i LCD. mht. at bruge skærmen til email / web-surf er jeg dog i tvivl om at opløsningen på 1024x768 er godt nok. På dette punkt er LCD nok bedre hvor der findes størrer opløsninger at vælge imellem. Det kunne være rart med andres erfaringer omkring brug af fladskærm til HTPC, gerne hvis man bruger den som en alm. PC sammen med mediecenter funktionerne. Velegnet til HTPC? Plasma Panasonic TH 42 PV 60 E (opløsning 1024x768) 13-14k kr Bedre alternativ til HTPC? LCD 40"/42" (opløsning 1366x768) Bedre alternativ til HTPC? LCD 40"/42" (opløsning 1920x1080) |
||
![]() |
||
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12348 |
![]() |
|
Flere ville nok endda være så frække at sige, at den billedkvalitet du ville få fra en PV60'er slet ikke kan opnåes på noget LCD TV i dag. Og det ville nok ikk' være løgn. Men var det ikke en løsning med en billig 32" LCD-fætter til HTPC'en og en fin PV60'er? ![]() Jeg ved at de bruger HTPC på et PV60 nede hos Tape Connection. Det fungerede upåklageligt da jeg kiggede forbi. Redigeret af Naiera - 11-Oktober-2006 kl. 23:22 |
||
![]() |
||
nextgeneration ![]() Pause fra forummet ![]() Oprettet: 16-September-2006 Status: Offline Point: 1052 |
![]() |
|
4-5m er for langt fra en 42" til at surfe/emaile på nettet, til sammenligning sidder jeg max 3m på fra min 50" PV600. Ellers kan du ikke se en dyt tekst. På 3m er jeg nødt til at sætte tekststørrelsen i browser op 2x. 2m fra er nok bedre.
Når du siger 4 - 5m tyder det på du har plads - så ville jeg klart gå efter en 50", ellers vil du fortryde det. Til film er afstanden ved 42" 2.5 - 3.5 m, ved 50" er den 3-4m ( PV60 / PV600) . Redigeret af nextgeneration - 11-Oktober-2006 kl. 23:37 |
||
![]() |
||
thoma2 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-Oktober-2004 Status: Offline Point: 116 |
![]() |
|
Kan godt være det er urealistisk at browse med 42" i en afstand af 4-5m. Men en 50" PV600 står i 30k+ det kan jeg ikke få mig selv til at bruge på et TV. Måske jeg skal acceptere at tage lænestolen der er lidt tættere på når der skal surfes og så nøjes med 42". Er det muligt med 1:1 pixel mapping med 42" PV60 over HDMI. Den har jo desværre ikke DVI tilslutning. Findes der en konverter box fra DVI->HDMI eller er det bare et kabel til 100kr.? Er der nogen der bruger 42" PV60 til HTPC idag som kan dele ud af deres erfaringer.
|
||
![]() |
||
![]() |
|
OK måske jeg skulle kikke forbi tape con, er dog lidt af en udflugt fra Aalborg. Måske El-giganten kan give en demo... |
||
![]() |
||
![]() |
|
fandt selv denne konverter fra DVI-udgang til HMDI indgang. http://kableronline.dk/oscommerce_st/catalog/hdmi-dvid-adapt er-cortex-cable-excellence-p-30.html |
||
![]() |
||
Soko ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 08-Maj-2006 Status: Offline Point: 284 |
![]() |
|
Hej thoma2 Hvis du skal bruge skærmen som PC-skærm vil jeg klart anbefale en LCD. Du køber jo heller ikke en 19" plasma til dit skrivebord, vel Mvh. Soko |
||
![]() |
||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
|
En plasma kan sagtens bruges til et mediacenter interface som ikke er så kritisk omkring skarphed og ikke har så mange statiske streger/vinduer osv., men som PC skærm er og bliver en plasma uegnet. En plasmaskærm er en filmskærm, ikke en pc skærm For det første er den ikke så skarp som en LCD, for det andet er pixels aflange så bruges native 4:3 opløsning 1024x768 via vga vil bogstaver blive "tykke" da billedet strækkes i bredden, for det tredie er der en meget reel risiko for indbrændning ved brug af statiske billeder som billedet består af især når det bruges til almindelig pc brug. Jeg ville personligt aldrig bruge min fine plasma som pc skærm på den måde. På den anden side er det korrekt at plasma på mange måder giver et bedre billede ved afspilning af TV/DVD end LCD - så det er lidt af en udfordring hvis ikke man skal gå på kompromis med enten det ene eller det andet. Du er nødt til at foretage en avvejning af hvad der vægter mest, hvis du vil have bedste kvalitet ved TV/DVD skal du vælge plasma, og affinde dig med dårligere PC muligheder samt forsigtighed ved egentlig PC brug. Vægter du PC brug højest skal du vælge en rigtig god (dyr) LCD, men på bekostning af billedkvalitet ved TV/DVD filmafspilning - specielt i de størrelser skærme vi taler om her. Nairas forslag om en plasma til TV/DVD og en LCD til pc brug kan jeg helt tilslutte mig, men jeg ville så bare istedet helt skippe LCD TV'et og nøjes med min almindelige LCD pc monitor til pc brug da jeg ikke selv lige kan se fidusen i mail og web fra sofaen på et TV. |
||
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
||
![]() |
||
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12348 |
![]() |
|
Det er en lidt spøjs logik du tager i brug der. Der er aldrig nogen der har påstået, at plasma er vanvittigt velegnet til computerbrug, men til alt andet er de jo. Jeg ser heller ikke den store fidus i Interweb og mail fra sofaen. God LCD skærm med DVI til computeren og så en plasma fætter til sofaen er vejen frem, IMO... |
||
![]() |
||
![]() |
|
Man kan sagtens købe DVI->HDMI kabler, men hvad prisen vil være ved jeg ikke. Jeg fik et med da jeg købte en Oppo 971. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Jep jeg fandt en konverter se i tråden længere oppe. Den optimale skærm findes jo desværre ikke endnu, og man kan jo ikke blive ved men at vente på det rigtige. Derfor syntes jeg PV60'eren er et rimeligt køb da den ikke er så dyr at man ikke kan forsvare at købe en ny skærm om et par år eller tre når den ultimative teknologi dukker op til en rimelig pris. Jeg er efterhånden også komment til den konklusion at det er film og TV der er vigtigst i stuen, så det bliver nok en plasma PV60. Men vil dog se den i brug først, håber elgiganten har en de kan vise frem her i weekenden.
|
||
![]() |
||
SJ ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Juli-2005 Status: Offline Point: 609 |
![]() |
|
Jeg har samme mening og plan som dig.
![]() Jeg regner med at købe 42" modellen, men har endnu ikke bestemt mig for hvorfra. Det med at man skal betale ekstra for foden, irriterer mig en del. Måske bliver det hos TC, selvom de efter min mening forlanger lidt for meget for den grimme fod. Måske vi kan få et godt tilbud fra Otto (TC). ![]() |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |