|
HJÆLP: Skal købe en bærbar computer! |
Besvar ![]() |
Side 123 8> |
Forfatter | |
ladiesman217 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2337 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 06-Marts-2015 kl. 22:46 |
Jeg har brug for jeres ekspertise...
For første gang i mit liv skal jeg købe en bærbar Windows computer, og derfor søger jeg nogle forslag. Hvad koster en bærbar i dag til normalt hverdags brug? Tekstbehandling, Excel, surf på nettet, måske se en film i ny og næ og spille et enkelt spil uden det ligner grafik fra 90'erne? Nogle forslag? Hvis der ikke tænkes på design, men bare ren ydeevne og indmad, vil jeg så kunne få en bærbar til 3.000-4.000 kr. og måske købe en SSD harddisk senere hen for at peppe den lidt op? Hvis der tænkes på design, hvad kan så foreslås indenfor den bærbare PC verden?
|
|
|
|
![]() |
|
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4052 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Efter min viden. Skal du over de 5000, hvis det skal kunne køre spil 🎰 flydende. Hvis vi taler om nyere spil. Men han være heldig at finde et godt bud til 4000, nogen gange.
|
|
![]() |
|
ladiesman217 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2337 |
Tak. Hvad er der i et godt tilbud? Er det noget i5 processor og GeForce grafikkort? Spil er heller ikke så vigtigt. Det eneste spil han bruger er World og Warcraft og Diablo 3 så vidt jeg ved. Og selvfølgelig FIFA Manager.
|
|
|
|
![]() |
|
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4052 |
Se det er der det bliver sjovt. For der er mange løsninger. Det kan hede i5 med et godt geforce. Eller en amd cpu(apu) med a-10 navnet. For den har cpu og gpu i en enhed, den vil være lidt billigere. Men man får mere grafisk ydelse for pengene. Men det er en religion spørgsmål. Amd vs Intel, amd vs nvidia
|
|
![]() |
|
Ja det har jeg godt hørt om. Irriterende. Men er der nogle mærker som jeg bare skal holde mig væk fra? HP fx.?
|
|
|
|
![]() |
|
Hp har efterhånden fået styr på deres varme problem. Men ellers gå uden asus, pga. Hvis ssd disken går efter garantien er udløbet, er det svært at finde en ny. Da deres ssd disk kører med et interface som kun de laver
|
|
![]() |
|
Guests ![]() Gæst ![]() |
Det er muligt, at det er tilfældet for enkelte modeller, men det er ikke noget man kan sige generelt om ASUS. Om man køber en notebook, der er født med SSD, eller man køber en notebook med henblik på at udskifte den medfølgende HD med en SSD, vil det altid være fornuftigt selv at checke nettet for, hvilke opgraderingsmuligheder der er for den pågældende model. |
|
![]() |
|
T-Duck: Okay det lyder fint, men jeg tænkte også bare på at HP generelt plejer at fylde deres computere med alt muligt skrammel som jeg egentlig ikke har brug for?
GlobulusDK, tænker du på hvilke SSD diske der passer i computeren og hvad deres MAX kapacitet er som kan gå i computeren osv.? Har du nogle forslag?
|
|
|
|
![]() |
|
Dem af alle der fylder minst i. Det er vel lenovo og hp.
|
|
![]() |
|
1. De fleste producenter fylder deres bærbare maskiner med skrammel. Selv Lenovo har for nyligt fået på puklen pga. dette problem. http://support.lenovo.com/en/product_security/superfish Der er som sådan ikke noget i vejen med Windows og man kan også få udmærket hardware, hvis man holder sig fra de billigste maskiner, men når producenterne præinstallerer crapware og kunden ikke er opmærksom på dette og/eller ikke kan finde ud af at fjerne det, så er der ikke noget at sige til, at folk løber i armene på Apple. 2. Man kan give nyt liv til en mange år gammel notebook ved at isætte en SSD. Problemet med nogle af de nye maskiner er, at de - måske - benytter et specielt interface, som begrænser udvalget, hvis man en dag står og skal opgradere sin SSD. Dette er ikke det samme som at sige, at det er umuligt at udskifte eller opgradere SSD'en. Hvis maskinen leveres med en almindelig HD kan man som regel udskifte den med en helt almindelig SSD. Igen: Find en model du synes om og undersøg selv opgraderingsmulighederne før du køber. Der er ingen - heller ikke herinde - som kan komme med en generel anbefaling, da der findes et hav af modeller fra en stor mængde producenter. Den samme producent kan lave to modeller af samme årgang, hvor den ene er et flop og den anden er fantastisk. 3. Hvis du ikke stiller alt for store krav til spildelen kan du evt. overveje, om du kan undvære en separat GPU og "nøjes" med Intel HD 4x00 (Haswell) eller Intel HD 5x00 (Broadwell). Søg f.eks. på YouTube efter "Intel HD 4400 gaming". Ingen problemer med at køre f.eks. FIFA 14. Den største mængde value-for-money modeller her og nu finder du ved at søge efter "4210U" (Core i5 Haswell). Jeg ville selv gå efter en Broadwell-maskine (f.eks. 5200U) men det er stadig småt med Broadwell-modeller på markedet og de er dyrere end sidste års Haswell-modeller. Skal jeg komme med en generel anbefaling så er det at se maskinen i levende live, dvs. skærmens kvalitet og hvordan tastaturet føles mht. kvalitet og layout. Det er trods alt de to ting, man har direkte kontakt med og som ofte er de største faktorer, der adskiller den ene model fra den anden når vi taler om samme prisklasse. |
|
![]() |
|
dumb ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Oktober-2008 Sted: Aalborg,Denmark Status: Offline Point: 439 |
Hej,
til dine krav vil jeg mene du bør kigge efter noget med en I5 og enten Nvidia 750 eller 840/850. Elgiganten/Bilka køre ofte med tilbud på bærbare med den konfiguration, til omkring de 4000. Du kan også finde noget tilsvarende med AMD hardware, men da jeg ikke kender deres modeller, vil jeg helst ikke rådgive omkring dem :) Ovenstående mener jeg er et godt kompromis på pris/performance, hvor man kan spille de nyeste spil (2014/2015), med en lidt lavere grafik indstilling og lidt ældre spil (fra 2013 og bagud) med højeste grafik indstilling. /Thomas
|
|
TV: 60" Sharp LE636
Projektor: Sony HW55ES Lærred: 110" HiViLux motoriseret Front/Center: Paradigm MilleniaOne Bag: S/A Talent Sub 1: XTZ 10.16 Sub 2: Velodyne SPL-800i Receiver: Yamaha RX-A3030 |
|
![]() |
|
Problemet med de mange maskiner til 4.000 kr. eller mindre er, at de stort set uden undtagelse kun har en HD-skærm på 1366x768 - og endda med en ringe paneltype. Man skal typisk op omkring 5.500 kr. før man får en FullHD-skærm på 1920x1080 og først omkring 6.000 kr. og op er det mere reglen end undtagelsen, at maskinen har en FullHD-skærm. En billig maskine er ikke nødvendigvis ensbetydende med en ringe skærm, men nogle af skærmene er *virkelig* ringe og man kan ikke alene lægge opløsning/størrelse + mat/blank til grund for sit køb. Der er andre faktorer, som kan gøre en notebook-skærm utålelig at se på. Derfor min anbefaling at man udvælger nogle mulige modeller og finder et sted, hvor man har mulighed for at se dem køre. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 8> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |