|
Vurdering: Kan denne bærbar reddes? |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |
ladiesman217 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2337 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 19-Marts-2015 kl. 08:29 |
Hej,
Min kære moder har en gammel HP Pavilion g7 fra 2012. Den er laaaaaangsom, selvom den er formatteret for nyligt, og så larmer blæseren konstant. Ikke bare sådan lidt, men virkelig meget larm! Og når man så beder computeren om at lave noget, fx en system scanning eller nogle gange bare besøger en side med meget flash og java, (YouTube o.l.) så går den HELT AMOK! Den har en i5-2430M @ 2.40GHz, 4 GB Ram og en 500GB Harddisk. Skal den bare skrottes eller skal den opgraderes i håb om at gøre den hurtigere og få den til at larme mindre fra blæseren? Jeg tænker flere Ram og en SSD, men vil det være spild på sådan en gammel computer, og kan den overhovedet reddes? Den har aldrig været mishandlet eller fyldt med underligt software (i hvert fald ikke af hvad jeg ved af, for så var jeg kommet til at se på det), kun været brugt til surf og tekstbehandling, så at den brokker sig sådan er ret underligt.
Redigeret af ladiesman217 - 19-Marts-2015 kl. 08:33 |
|
|
|
![]() |
|
fiskerendk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 815 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du kunne startes med at åbne PC'en og rense blæseren med trykluft (uden uhæmmet tryk selvf.) Og få den måtte at støv væk der typisk sidder i HP bærbare væk.
Det vil betyde at din PC kan arbejde optimalt. Da CPU'en kan komme af med varmen. Dernæst når du siger det går så langsomt så vil jeg tjekke om det kan skyldes at disken har en defekt. Alt efter hvilket mærke disken er findes der diagnostic programmer som kan undersøge disken. Lav en fuld diagnose. Hvis disken har fejl kan læse tider visse steder på disken være utrolig lang. Og det giver lange svartider. Hvis man ikke bruger mere end 4GB ram så hjælper en opgradering principielt ikke. Så er det bedre med en SSD disk. Husk også at en formatering (hvis det er til fabriksindstillinger) i min verden ikke takseres som en formatering. Der er nemlig fyldt med "malware" i form af HP, Norton osv osv produkter på den :) Hvor ved jeg altid anbefaler en reinstallation fra bunden fra Windows medie. Redigeret af fiskerendk - 19-Marts-2015 kl. 08:41 |
|
![]() |
|
ladiesman217 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2337 |
Gode forslag.
Jeg har lavet en Diskoprydning på C: er gået i gang med CCleaner nu hvor jeg fjerner alt muligt crapware fra HP. Vil køre en Malwarebyte bagefter og så måske en diskfragmentering? :) og så rense den fysisk. Er der andet jeg kan gøre?
Redigeret af ladiesman217 - 19-Marts-2015 kl. 09:15 |
|
|
|
![]() |
|
fiskerendk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 815 |
Diskoprydning, CC og Malwarebytes giver dig ingen forbedring hvis der er en fysisk fejl på din harddisk. Så tjek den inden du bruger mere energi på det.
Men det er klart fejler den ikke noget så er løsningen at komme af med skod programmerne. Start med at gå i start skrive "msconfig", under fanen start. Kan du starte med at deaktivere alle de programmer på denne liste. Dernæst kigger du i mappen Start > Alle Programmer > Start og fjerner hvad der skulle ligge der. Fjern indholdet af C:\Windows\Tasks (dog ikke SCHEDLGU.TXT) Ryd i Toolbars og andre ting fra Programmer og Funktioner som du ikke har brug for. |
|
![]() |
|
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10476 |
Symptomerne tyder på den generelle fejl som HP's Pavilion serier desværre lider af, nemlig at de bliver for varme, også selvom der ingen støv er at finde i dem. Derfor er jeg bange for at der ingen redning er på de nævnte problemer.
Flemming |
|
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
|
![]() |
|
Guests ![]() Gæst ![]() |
- CCleaner til at rense ud i temp filer og Registry - som du allerede er i gang med.
- Autoruns.exe fra SysInternals til at finde og fjerne yderligere ting, der unødvendigt kører i baggrunden. Gratis download fra Microsoft. - Fjern unødvendige add-ons fra Internet Explorer. - Programs & Features: Fjern unødvendige toolbars. - Opdatér Java/Flash. - Brug HD Tune (Pro: 15 dage trial) til at lave en fuld surface scan af HD'en. Find den med Google. - Defrag HD'en. Gør nok ingen forskel hvis du lige har reinstalleret maskinen. - Maskinen er rigeligt hurtig med den CPU så HD'en er sandsynligvis flaskehalsen. Udskiftning til SSD vil gøre underværker. - Rens maskinen for støv. Ikke blot ved at puste ind i den eller ved at benytte en støvsuger; den skal skilles ad for at man kan se, om noget støv har pakket sig sammen. - Hvis den stadig blæser hysterisk for det mindste er det muligt, at kølepastaen ved CPU'en og/eller GPU'en aldrig har været korrekt påført og at det derfor vil hjælpe at rense det gamle af og påføre nyt (korrekt) så de forskellige chips kan overføre varmen til kølesystemet som de skal. Hvis der ikke er ordentlig kontakt - f.eks. pga. for megen kølepasta - vil de konstant overophede hvilket vil få blæserne til at køre med fuld tryk uden at varmen reelt bliver fjernet. Det er også muligt, at selve blæseren skal udskiftes i samme omgang. Der er masser af guides på nettet (blogs/videoer) der viser hvordan, f.eks. Replacing the CPU Fan on an HP Pavilion G7 Laptop |
|
![]() |
|
Super, tak for alle de fine forslag. Jeg må prøve at se hvad jeg kan gøre, og vurdere om der ellers skal smides 700-900 kr. efter en SSD. Kan måske gøres lidt billigere.
Den har ikke altid larmet, men det er noget der sket inden for det sidste års tid og nu er det så ved at være en direkte gene. Luften er brand varm, og man kan til tider slet ikke have den på skødet. Men jeg må prøve og se, og så vende tilbage. PS. Har aldrig hørt om HD Tune, men det skal da afprøves! Tak!
|
|
|
|
![]() |
|
Guests ![]() Gæst ![]() |
Som fltk skriver er der nogle generelle problemer, der plager denne model, omend jeg ikke vil strække mig så langt som til at sige, at det gælder alt hvad der står "HP Pavilion" på. I dette tilfælde er det formentlig en generel dårlig kvalitet/kvalitetskontrol + underdimensioneret kølesystem + Sandy Bridge CPU (som udvikler megen varme) som tilsammen medfører disse problemer i løbet af et stykke tid.
Omvendt kender jeg så en med en HP Pavilion med samme CPU som aldrig har haft problemer med den. Stille og rolig maskine her flere år efter. En moderne HP Pavilion med en ULV CPU med en anden TDP vil næppe have det samme problem. I øvrigt havde visse MacBook Pro anno 2011 med Sandy Bridge CPU'er lignende problemer: Nogle eksemplarer kørte fint mens andre fik åndenød af at spille en video i Safari. Det i sig selv er ikke et argument for helt at holde sig fra MacBook Pro og det er heller ikke sådan, at alle MacBook Pro anno 2011 blev tilbagekaldt. Dette er ikke isoleret til 2011-modellerne. Det er set for MacBooks både før og siden men 2011'erne var specielt ringe på dette punkt. |
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Jeg kan ikke lade være med at undre mig. Du starter ud med, at den er formatteret fornyligt. Og nu er du i gang med et større oprydningsarbejde, for en maskine, som har tosset rundt på alskens sider på internettet nærmest i døgndrift i flere år. Jeg kan ikke helt få det billede til at passe sammen med, formateret fornyligt. Din mor kan selvfølgelig have et særpræget behov, den mulighed erkender jeg. Men det lyder meget underligt, sådan umiddelbart. Hvis det vitterlig skulle være årsagen, så forbered dig på, at du skal gøre det mange gange fremover. (Sagt med andre ord, du er i gang med at skabe et fast arbejde for dig selv..Gør op, om du er indstillet på det). Jeg ville: Undersøge årsagen til, at blæser kører for fuld drøm konstant. Oftest er det en process der bruger enormt med cpu kraft, og den hiver disken med. Begge dele får blæseren til at drøne derud af, og er en virkelig dræber for en bærbar. Brug Joblisten! Hvis der ikke er nogle processer der hænger, så ville jeg have fokus på at rense maskinen, så godt som muligt. evt. om thermostaten overhovedet virker. (se temp i bios, hvis muligt, lyt efter om den starter med at suse derud af, eller om det kommer efter kort tids brug). Hvis du konstatere, (hvad jeg vil tro) at der er en eller flere processer der bruger meget cpu/disk, så undersøg hvad det er. Igen er joblisten din værktøj. Er du i tvivl om processerne, så hedder din ven Format C: Specielt hvis maskinen har været formateret fornyligt, så overvej om det overhovedet er værd at bruge tid på at finde årsagen i software. Er der tale om en maskine, som er smæk fyldt med alskens malware oa som egentlig slet ikke burde være der. så ville jeg være fuldstændig kold og kynisk, format c: Vedkommende der bruger en maskine på den måde, har mere behov for at starte forfra, og lære hvad man skal undgå. Er det brugerens egentlige behov, så må de sgu leve med det. Jeg har selv bekendskaber som bruger deres computere på ret særpræget måder. Jeg har ikke problem med det, hvis det er den måde de vil bruge den. Men jeg gider ikke sidde og høre på deres hykleriske tuden over, at den er langsom bagefter. Lev med det, eller start forfra. Og lev med at skulle starte forfra med jævne mellemrum. Der findes ikke rigtig mange andre løsninger. Men prøv nu først om ikke der er en rimelig simpel forklaring et sted. Start med joblisten, se på cpu forbruget og disk, (evt. også RAM).. Derefter kan du nogenlunde finde ud af, om maskinen i virkeligheden ikke bare gør, det den er beregnet til. |
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Btw jeg bruger selv en old gammel (endnu ældre) HP pavilion DV6 med core 2 cpu i.. Den bliver også vanvittig varm, og larmer da også en del. Men det sker kun, når jeg presser den til det. Så den gør faktisk bare det den skal. Jeg bruger den kun som test i forbindelse med noget musik, så det er bestemt ikke mit daglige redskab. For det holder min tålmodighed slet ikke til. Den smed jeg forøvrigt en ssd disk i.
Nu jeg lige tænker over det.. Var det ikke Pavilion maskinerne (muligvis kun ældre) som have thermo fejl i deres bios, og som derfor skulle opdateres? Jeg synes jeg mindes noget om det... Du har vel tjekket for bios og andre opdateringer på HP´s hjemmeside, ikk? Evt. søg på Google. Jeg er dog ikke helt sikker på om det var Pavilion maskinerne, eller andet mærke.. Jeg har en del bærbar mellem hænderne jævnligt. |
|
![]() |
|
Trumle ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2015 Sted: kBH Status: Offline Point: 793 |
Der burde ikke være nogen grund til at kassere den med mindre den er direkte defekt. Start med at rense køleren. Den er sikkert fyldt med nullermænd. Afinstaller alt skrammelsoftware der alligevel ikke bliver brugt. Stop processer der ikke bidrager med noget. ccleaner kan hjælpe dig med at se hvad der starter op sammen med Windows og i øvrigt hjælpe med generel oprydning uden at man behøver være windowsprofessor.
|
|
![]() |
|
Kandersen: Det hænger måske heller ikke helt sammen, men nu havde jeg tiden, så jeg ville bare gøre det ud fra den tjekliste jeg havde fra sidste gang jeg rensede computeren, og der blev jeg anbefalet følgende.
Jeg ser det nu ikke som et større oprydningsarbejde. Det tog mig vel 30 minutter i alt at køre en Diskoprydning, CCleaner og fjerne alle programmer der startede med HP så alt "crapware" kom væk. Det var i øvrigt skønt at få alt software slettet som HP havde installeret. Fjernede alle HP programmer under startup, men der ligger stadig lidt under startup listen, som jeg ikke helt ved hvad betyder. Den larmer ikke når den starter op, men hurtigt bliver den varm, og den begynder at larme lidt mere. Begynder jeg så at bruge den (YouTube, EB.dk osv.) så går den amok, men så bliver den jo også bedt om det, som du siger. Synes bare det er vildt at YouTube kan få den til larme så meget, men det er nok modellen som I snakker om. Kigger jeg pt. på Joblisten med Google Chrome åben med 10 faner, Excel, Word og OneNote så siger den: Ydeevne CPU 5-10 % brug Hukommelse 2,65 GB brugt ud af 4 GB ram. Processor: Chrome ligger øverst svchost.exe som nr. 2 med 147.700 KB Malwarebytes 87.000 KB MsMpEng.exe 50.000 KB Jeg synes ikke der ligger noget der bruger helt vildt. Men det hjalp gevaldigt på opstart at få fjernet alle de HP installeret programmer, men der ligger som sagt stadig noget som jeg ikke kender til. |
|
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |