recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Elektromagnetiske stråler - et spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Elektromagnetiske stråler - et spørgsmål

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Elektromagnetiske stråler - et spørgsmål
    Sendt: 26-Marts-2015 kl. 10:19
Et lidt underligt spørgsmål men alligevel. Findes der overhovedet længere noget sted på Jorden, hvor man er 100% fri for elektromagnetiske stråler.
Jeg ser for tiden Better call Saul på Netflix. Den er en spinoff af Breaking Bad med (sjovt nok) advokaten Saul Goodmann som hovedperson. Her hedder han bare Jimmy McGill. I denne serie har han en bror som har isoleret sig i sit hus. Han hævder at han ikke kan tåle elektromagnetiske stråler, hvorfor han isolerer sig indendørs uden elektricitet, og han tvinger gæster (Jimmy) til at efterlade mobiler og alt andet elektrisk i postkassen.
Jeg tænker bare, at han jo alligevel er udsat for eks mobilsignaler.
Så kom jeg til at tænke på, om der overhovedet er noget sted på Jorden, hvor man er 100% fri for stråler. Selv ude midt på Stillehavet, midt på indlandsisen eller sådan et sted er der vel stråler fra satellitkommunikation.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 11:00
Byg et faraday bur, inde i det er der ingen stråling....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Byg et faraday bur, inde i det er der ingen stråling....

Klaus
Tillykke med de 10000 Klaus

Medlem siden: 12-Marts-2010 
By, Land: Hammel, Jylland 
Status: Online 
Beskeder: 10000
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 23:26
Oprindeligt skrevet af Ham_Der Ham_Der skrev:

Et lidt underligt spørgsmål men alligevel. Findes der overhovedet længere noget sted på Jorden, hvor man er 100% fri for elektromagnetiske stråler.
....
Jeg tænker bare, at han jo alligevel er udsat for eks mobilsignaler.
....
Så kom jeg til at tænke på, om der overhovedet er noget sted på Jorden, hvor man er 100% fri for stråler. Selv ude midt på Stillehavet, midt på indlandsisen eller sådan et sted er der vel stråler fra satellitkommunikation.

Spørgsmålet er faktisk meningsløst idet det bla savner nogle klare definitioner af hvad der menes med elektromagnetisk  stråling.   Er det lys ?   Er det en elektriske ål?  eller vor hjerterytme? er det lyn?  er det gamma-kvanter, der ikke er fanget af jordens atmosfære?  eller er det solens udgydelser, hvis disse  ikke fanges i jorden magnetfelt?   Hvad med selve jordens magnetfelt?  eller magnetiske geologiske prøver? 
Hvad med  at bevæge en elektrisk leder gennem bare jordens magnetfelt?

Hvad med den elektriske termiske støj, som er i alt ved  en given temperatur  over  0 grader K.

Men hvis du mener det man traditionelt har benævnt radiobølger, så har jorden aldrig været fri for disse.  
Elektromagnetisk stråling  har ikke været erkendt som sådan før Ørsted og andre ligesindede, men  det er noget vrøvl at antage en forskel på  stråling fra menneskebyggede enheder og fx fra lyn eller stråling fra bla. solen.

Mobilsignaler ligner fx  enhver anden form for elektromagnetisk stråling. Kun efter en nøje elektronisk modtagelser og  omfattende matematisk beregninger af de modtagne signaler kan det  erkendes, at der er tale om fx et fjernsynssignal eller et  mobilsignal og ikke blot støj.

Det er klart, at  fx lige ved en sendemast vil der være et lidt kraftigere signalfelt med bestemte frekvenser end andre steder, hvorimod fx lyn jo sjældent rammere lige bestemt samme sted flere gange.

Alt det der religiøse og 'følelses forståelse' af stråling er udenfor enhver ordentlig videnskabelig beskrivelse (ok måske indenfor psykologisk forskning i mennesker med sære opfattelser )

Lars    Smile

PS!   Inde i et metalbur kan man isolere stråling udefra, men ikke den termiske reststråling svarende til temperaturen.
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu