recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt 55" fladskærm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt 55" fladskærm

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt 55" fladskærm
    Sendt: 24-Marts-2015 kl. 17:03
Jeg har besluttet mig for at skifte mit trofaste Panasonic G10 ud med noget nyere. Valget står lige nu mellem enten Panasonic AS640 eller Sony W828.
Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre, fordelene ved hver skærm frem for den anden.

Det vigtigste for mig, er billedkvaliteten.

Så sig gerne erfaringer og andre brugbare ting. Både positive og negative.
Til top
Spunk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Spunk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 11:25
Jeg er med på en "lytter".. Overvejer selv kraftigt AS640, men er lidt fristet til at vente Dead på de nye Panasonic modeller evt. falder lidt i pris.. Men spørgsmålet er om det er værd at vente på det, når nu man kan få en 55" as640 til 6000,-... Der går jo nok en rum tid inden de nyeste modeller kommer ned i det prisleje...
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 11:57
Jeg har skrevet med Jimmbo via privatbeskeder. Men jeg skal da gerne komme med mine erfaringer/betragtninger her også:

Først og fremmest så er min baggrund mere end 25 år i radiobranchen, så jeg er ret kritisk, hvad angår kvalitet! Derfor var både Samsung og Philips på forhånd udelukket, da de - efter min brancheerfaring - er fyldt med fejl! Dernæst så har jeg arbejdet sammen med Otto (fra Tapeconnection) de senere år, hvorfor jeg ved en del om billedkvalitet - og hvad man skal se efter. Jeg har altid været plasma-mand (har haft 3 Panasonic plasma inden dette). Så naturligvis har jeg altid været forbeholden overfor LCD/LED, da de, IMO, har væsentlig flere ulemper, end plasmaskærme.

Når det så er sagt, så var tiden kommet, til at få et nyt - og større - TV. Efter læsning af diverse tests - bl.a. Flatpanels af AS600 (samme panel/elektronik som AS640), og diverse engelske tests, så faldt valget på Panasonic AS640. Jeg kiggede også på AS650, men fravalgte dette grundet dets IPS-panel. Jeg ved ikke om du kender de væsentlige forskelle på IPS- kontra VA-paneler? Ellers skal jeg gerne forklare dette.

Det jeg lægger mest vægt på, på et TV, er helt klart billedkvalitet. Og med billedkvalitet mener jeg NATURLIGT billede! FArver skal ikke være opskruede, hud skal have en naturlig tone, skarphed skal ikke være overdreven, sne skal ikke være blåt o.s.v.
Alt ovenstående får du med at AS640! Den naturlige billedkvalitet er - ud af kassen - imponerende! Lidt finjusteringer, så har man virkelig et plasma-like billede! AS640 leverer et rigtig fint kontrastniveau. Sortniveauet er fantastisk, når man ser på at det er et LED - og så i den prisklasse. Det har bla. en smart feature, som gør at de sorte bjælker i top og bund, gøres helt sorte, når man ser film i bredformat.
Jeg kan se at du har et Panasonic i forvejen, derfor vil du straks føle dig hjemme, hvad angår daglig brug og betjening.

3D kan jeg ikke svare på, da jeg ikke bruger det skrammel. Jeg ved dog at det er passiv 3D. Der medfølger ikke briller. (Men man kan jo "låne" et par, næste gang man går i biografen )

+ Naturligt billed
+ God kontrast
+ Fantastisk sortniveau
+ WiFi
+ Smartdelen fungerer godt (og kan disables)

- Lydkvaliteten er ikke ringe, men heller ikke bedre end ok.
- Har ikke optagefunktion

Spørg endelig, hvis du har mere du gerne vil vide.
Det eneste alternativ jeg ville købe, hvis det ikke skulle være et Pana, ville være Sony - igen ud fra kvalitet og billedkvalitet.

M.v.h.

Redigeret af Henrik B. - 26-Marts-2015 kl. 01:25
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 12:01
Og:

Grundlæggende sådan:

IPS-panel - Bredere betragtningsvinkel.
VA-panel - Bredere farvespektrum, højere kontrast, bedre sortniveau.

M.h.t. betragtningsvinkel, så har netop Sony altid været knapt så gode, på deres VA-paneler. Lige forfra - og ca. 30 grader til hver side - er billedet godt. Når du kommer ud over dette, eller står op, så falder kontrasten i billedet kraftigt, ligesom sort får et violet skær.
På Panasonic'en skifter sort ikke farve, men det er naturligt at billedet ændrer sig, p.g.a. teknologien. Du kan selvfølgelig stadig se billedet hele vejen rundt, eller hvis du står op, men kontrasten og farverne bliver svagere. Jeg synes dog ikke at det sker på en irriterende måde. Og det er ikke noget du ligger mærke til, fordi du sidder på yderpladserne i sofaen.

I modsætning til f.eks. Samsung, så har Panaaonics LCD/LED TV et meget plasma-like billede. D.v.s. ikke overdreven skarp, men blødt og naturligt.

M.v.h.

Til top
Buck Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 12-Januar-2015
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Buck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 23:09
Jeg er selv ude efter nyt tv i 8-10k pris klasse, er det panasonic det bedste ud  eller er er andre der gør det lige så godt ?
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2015 kl. 23:52
Sony gør det også godt!

M.v.h.
Til top
muggi1 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 08-Maj-2014
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér muggi1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 01:12
Vil lige give Thumbs Up til Henrik B. for sine indlæg og råd.
Og derefter give mit besyv med. (knapt så erfaren som Henrik).

Jeg købte i december 2014, et Sony 60" 605b.
(som erstattede mit Sony 46hx723 (2012), som erstattede mit elskede Pana PX70 (2007)

Det er ikke perfekt, men meget tættere på sort niveau, som mit elskede Pana PX70.
Betragtningsvinklen, som Henrik skriver om... _den_ er bare dårlig på min Sony, desværre Confused
Dog ikke dårligere end på de Samsung og andre skærme jeg har set. Dog stadig øv.

Mit Sony 60w605b, efter kalibrering, kløjs i nogle sports-udsendelser og er generelt dårlig til SD (fra yousee), virker bedre, fra mediacenter via HDMI...go figure.
Og hakker andre LED/LCD _slet ikke_ ved noget sport?

Jeg fik banditten for 6K, da vi købte 2stk, i elmutanten.

Så hvis Pana'en er for dyr, så overvej evt Sony 605B/805b i din størrelse.

...ellers lyt til Henrik B. - kloge ord.
Ville bare lige give mine erfaringer/oplevelser Smile
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 07:49
Oprindeligt skrevet af muggi1 muggi1 skrev:

Vil lige give Thumbs Up til Henrik B. for sine indlæg og råd.
Og derefter give mit besyv med. (knapt så erfaren som Henrik).

Jeg købte i december 2014, et Sony 60" 605b.
(som erstattede mit Sony 46hx723 (2012), som erstattede mit elskede Pana PX70 (2007)

Det er ikke perfekt, men meget tættere på sort niveau, som mit elskede Pana PX70.
Betragtningsvinklen, som Henrik skriver om... _den_ er bare dårlig på min Sony, desværre Confused
Dog ikke dårligere end på de Samsung og andre skærme jeg har set. Dog stadig øv.

Mit Sony 60w605b, efter kalibrering, kløjs i nogle sports-udsendelser og er generelt dårlig til SD (fra yousee), virker bedre, fra mediacenter via HDMI...go figure.
Og hakker andre LED/LCD _slet ikke_ ved noget sport?

Jeg fik banditten for 6K, da vi købte 2stk, i elmutanten.

Så hvis Pana'en er for dyr, så overvej evt Sony 605B/805b i din størrelse.

...ellers lyt til Henrik B. - kloge ord.
Ville bare lige give mine erfaringer/oplevelser Smile

Tak for dit indlæg.

Men jeg har lidt nået til den konklusion, at jeg ikke vil "nøjes". Når du omtaler dit tv med dårlig betragtningsvinkel og dårligt til SD er det slet ikke aktuelt.
Så beholder jeg hellere mit G10.

Men jeg tror jeg er nået frem til at det bliver et AS640.
Til top
Skalle06 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-November-2006
Sted: Denmark
Point: 1116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skalle06 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 08:00
Hvorfor ikke vente her til april/maj, hvor de nye modeller begynder at komme i butikkerne. Så kan du læse anmeldelser og se dem live. Endvidere vil priserne på 2014-modellerne nok falde yderligere.
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 08:03
Oprindeligt skrevet af Skalle06 Skalle06 skrev:

Hvorfor ikke vente her til april/maj, hvor de nye modeller begynder at komme i butikkerne. Så kan du læse anmeldelser og se dem live. Endvidere vil priserne på 2014-modellerne nok falde yderligere.

Har jeg misforstået noget, eller er 640 ikke blevet afløst af 650? For jeg frygter lidt, at det ikke er til at opstøve et 640, hvis jeg venter til maj.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 08:59
Nej, det er to forskellige modeller, der ikke er afløsere for hinanden.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 10:36
650 har lidt flere features - mener bl.a. at det kan optage. Men er så desværre med IPS-panel.

M.v.h.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu