recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 7.1 vs 6.1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

7.1 vs 6.1

 Besvar Besvar Side  123 10>
Forfatter
Besked
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 7.1 vs 6.1
    Sendt: 25-Februar-2015 kl. 21:56
Hej

Jeg har leget lidt med tanken om at droppe min centerhøjttaler.!

Hvorfor?

Fordi jeg i teorien formoder at få lyden til at komme fra midten af billedet i stedet for nedenunder billedet. Jeg har faktisk i længere tid tænkt på en center over og en under TV'et men har kun et mono signal til center, så jeg tror ikke det bliver godt.

Derfor overvejer jeg (jeg kan jo starte med at prøve) at montere et sæt nye fronter lige ved siden af skærmen og køre HHV højre og venstre front ind på dem. Køre front wide på mine nuværende fronter der sidder længere væk fra skærmen og så droppe forbindelsen til centeren. Der skal naturligvis køres en ny kalibrering for at få centerlyden mixet ind i fronterne.

Har jeg tabt sutten eller er der andre der har forsøgt sig med lignende opstilling?

Mvh BS
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6994
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 06:28
Har prøvet at undvære center, dog for en del år siden.

Blev aldrig tilfreds med resultatet.   Dialog blev noget mærkeligt noget.

Er dit problem ikke en center som yder for lidt i forhold resten af dit setup .
Centeren er efter min mening en af de vigtige højttalere.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 08:07
Nej jeg mangler ikke noget i centeren, jeg er bare træt af at lyden kommer under billedet. Derfor min tanke med front + front wide.
 
Mvh BS
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 08:27
skidt ide....

hellere dele signalet til centeren ( via pre-out ) og smide en lille stereoeffekt på, og så placere en center over skærmen også..

jeg bruger denne løsning i min bio, og det fungerer rigtig fint..!

har også selv prøvet at droppe centeren da jeg havde samme problem med lyden under lærred, men man går simpelthen glip af så meget når man sparer centerhøjttaleren væk..!!


Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 471
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 08:27
Ser ideen! Kunne måske virke. Prøvede kortvarigt wides med super resultat men endte med front height til slut.

Før mit akustisk transparente lærred brugte jeg front height til at løfte dialogen op. Ofte kaldet "dialogue lift". Brugt moderat fungerede det godt og dialogen kom op på lærredet/TV. Jeg havde på det tidspunkt daværende center meget tæt på gulvet.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 09:05
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Hej

Jeg har leget lidt med tanken om at droppe min centerhøjttaler.!

Hvorfor?

Fordi jeg i teorien formoder at få lyden til at komme fra midten af billedet i stedet for nedenunder billedet. Jeg har faktisk i længere tid tænkt på en center over og en under TV'et men har kun et mono signal til center, så jeg tror ikke det bliver godt.

Har jeg tabt sutten eller er der andre der har forsøgt sig med lignende opstilling?

Mvh BS


Du kan sagtens sætte en center både over og under TV'et. Ingen grund til at køre pre-out, sætte ekstra forstærkere på, eller lign. fjollerier! Centerkanalen er et monosignal. Og da de to center i så fald alligevel skal sidde over hinanden, sætter du blot begge højttalere i centerudgangen, bag på receiveren. Den vil problemløst kunne trække det.

M.v.h.
Til top
blumenburg Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 30-April-2012
Sted: mesinge/fyn
Status: Offline
Point: 383
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér blumenburg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 09:06
Hvis lyden kommer fra underkant af billedet så løses det jo let med korrekt vinkling af din center.
setup: Sony xf9005 65"
canal digital sat
Marantz SR7009
fronter: xtz 99,26 mk2
center : B&W xtc
bag ht : B&W xt2
sub    : xtz 10.17 edge

       
Til top
blumenburg Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 30-April-2012
Sted: mesinge/fyn
Status: Offline
Point: 383
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér blumenburg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 09:08
Du vil jo osse altid skulle sidde i sweetspot lige foran skærmen ellers vil lyden jo komme fra den side du sidder i
setup: Sony xf9005 65"
canal digital sat
Marantz SR7009
fronter: xtz 99,26 mk2
center : B&W xtc
bag ht : B&W xt2
sub    : xtz 10.17 edge

       
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 09:11
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Hej

Jeg har leget lidt med tanken om at droppe min centerhøjttaler.!

Hvorfor?

Fordi jeg i teorien formoder at få lyden til at komme fra midten af billedet i stedet for nedenunder billedet. Jeg har faktisk i længere tid tænkt på en center over og en under TV'et men har kun et mono signal til center, så jeg tror ikke det bliver godt.

Har jeg tabt sutten eller er der andre der har forsøgt sig med lignende opstilling?

Mvh BS


Du kan sagtens sætte en center både over og under TV'et. Ingen grund til at køre pre-out, sætte ekstra forstærkere på, eller lign. fjollerier! Centerkanalen er et monosignal. Og da de to center i så fald alligevel skal sidde over hinanden, sætter du blot begge højttalere i centerudgangen, bag på receiveren. Den vil problemløst kunne trække det.

M.v.h.

man parallelkobler sgu da ikke 2 st 6ohm højttalere i samme højttaler udgang ( regel nr. 1 i hifi for dummies )..!!!!

og hvorfor skal du altid byde ind på den flabet måde..???



Redigeret af strecker - 26-Februar-2015 kl. 09:13
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:



Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Hej

Jeg har leget lidt med tanken om at droppe min centerhøjttaler.!

Hvorfor?

Fordi jeg i teorien formoder at få lyden til at komme fra midten af billedet i stedet for nedenunder billedet. Jeg har faktisk i længere tid tænkt på en center over og en under TV'et men har kun et mono signal til center, så jeg tror ikke det bliver godt.

Har jeg tabt sutten eller er der andre der har forsøgt sig med lignende opstilling?

Mvh BS


Du kan sagtens sætte en center både over og under TV'et. Ingen grund til at køre pre-out, sætte ekstra forstærkere på, eller lign. fjollerier! Centerkanalen er et monosignal. Og da de to center i så fald alligevel skal sidde over hinanden, sætter du blot begge højttalere i centerudgangen, bag på receiveren. Den vil problemløst kunne trække det.

M.v.h.

man parallelkobler sgu da ikke 2 st 6ohm højttalere i samme højttaler udgang ( regel nr. 1 i hifi for dummies )..!!!!

og hvorfor skal du altid byde ind på den flabet måde..???




Nååååh, det er dérfra du har din HiFi-viden! Så tror da pokker...
Nu er INGEN højttaler nogen ren ohmsk belastning. Dernæst så er der INGEN problemer for en stabil forstærker, i at drive to højttalere. De fleste surround receivere er derudover konstrueret ens på udgangene. Og da udgangene i forvejen driver store gulvhøjttalere, så er det problemløst med to mindre centerhøjttalere.

Flabet? Mig? Karma måske?

M.v.h.

Redigeret af Henrik B. - 26-Februar-2015 kl. 09:25
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 09:23
Oprindeligt skrevet af blumenburg blumenburg skrev:

Hvis lyden kommer fra underkant af billedet så løses det jo let med korrekt vinkling af din center.


Nej, en vinkling vil ikke flytte opfattelse af, hvor højttaleren står!

M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 09:26
1 højttaler pr udgang, alt andet hører til på hifigalleri..!!!

men bliv du endelig ved med dine seriøse råd ( der går mod alle forskrifter ) det får dig til at fremstå så klog..

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu