|
Drøm/ønske om dedikeret rum! |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |
Bitz^^ ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 22-November-2012 Sted: Danmark Status: Offline Point: 49 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 12-April-2015 kl. 14:19 |
Først vil jeg starte med at sige der er rigtig mange flotte hjemmebio´s her inde Tum´s op for dem.
Men nu til sagen jeg går og leger lidt med tanker om hvordan jeg kan tilføje et ekstra rum eller bruge evt. eksisterende bygnings dele af hjemmet til et dedikeret rum? Pris og muligheder afhænger af hvor hurtigt jeg kan komme videre hen over sommeren (tid). Jeg har kigget på dette her: http://www.jabowood.dk/media/1019946/Smara%2015%20140402.pdf (det ville være en nem løsning hvis jeg ikke vælger og rave noget bygning ned inden opførsel men så tænker jeg ville i tro dette kunne være et godt bud på et dedikeret rum? (Hvad angår udstyr i selve hjemmebioen bruger jeg hvad jeg har pt. til at starte med men vil opgradere til noget andet hen af vejen) Redigeret af Bitz^^ - 12-April-2015 kl. 14:36 |
|
Receiver: ONKYO TX-NR609
JAMO D500 5.2 SUB 660 x 2 Afspiller: PS3/Samsung blu-ray BD-D5100 Projekter: BenQ W700+ |
|
![]() |
|
dr gonzo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1320 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I min optik, er sådan et træskur ubrugeligt som et dedikeret rum. Men det er ikke sikkert det er for dig. Grunden til at jeg ikke vil bruge det er som følger:
1) Fuck det bliver koldt om vinteren. 2) Minimal lydisolering, både fra udefrakommende lyde, og lyde fra din bio, som genere dine omgivelser. 3) Det er for småt. 4) Konstruktionen tager ikke højde for at rummet skal anvendes til lyd. Hvis du smider en kraftig sub ind i den kasse, risikere du at hele rummet står og spiller med. Men det hele kommer jo an på hvor seriøs du har tænkt dig at være med dit dedikeret rum. Men mange glemmer, at tænke over, at rummet skal gøres rigtigt fra starten. Det er nemt at opgradere udstyr, det er ikke så nemt at opgradere et rum. Det vil være træls en dag at havde penge og lyst til at installere top-of-the-line grej, men ikke havde et rum der kan bære det. just my two cents. |
|
![]() |
|
Bitz^^ ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 22-November-2012 Sted: Danmark Status: Offline Point: 49 |
Det jo lige præcis sådan form for info jeg kan bruge til noget... Da jeg ligger i den grønne ende af skalaen... Men med en rigtige isolering og varme i sådan et rum vil du stadig mene det ikke er værd og sætte penge på?
Hvad ville være optimalt da?
|
|
JAMO D500 5.2 SUB 660 x 2 Afspiller: PS3/Samsung blu-ray BD-D5100 Projekter: BenQ W700+ |
|
![]() |
|
Det jo lige præcis sådan form for info jeg kan bruge til noget... Da jeg ligger i den grønne ende af skalaen... Men med en rigtige isolering og varme i sådan et rum vil du stadig mene det ikke er værd og sætte penge på?
Hvad ville være optimalt da?
|
|
|
![]() |
|
dr gonzo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1320 |
Jeg vil forslå minimum 3 lag væg og samlet minimum 300mm isolering og en rumstørrelse på minimum 4x5,5x2,4m.
Men hvis jeg var dig vil jeg starte med at finde ud af hvad mit budget til opbygningen af rummet er, og så lave en liste over ting du ønsker dig i forhold til rummet. Derefter sætte dig sammen med en der har forstand på byggeri og finde ud af hvad der kan lade sige gøre for dit budget. Derefter udarbejde du en tegning over byggeriet, og så bliver det nemmere at spørge om råd og vejledning herinde. Forummet har en række brugere som har forstand på dedikeret rum og akustik og vi er mere end villige til at hjælpe, men lige nu er du bare på et stadie, hvor du ikke rigtig har brug for vores hjælp. |
|
![]() |
|
Okay jamen det altid dejligt og høre i kan hjælpe...
Men så kan jeg lige spørge lidt ind til evt. hjælpe nu og her. Rum højde minimum så jeg ikke bliver træt af det? Når vi snakke rum størrelse i m2 så afhænger det jo også af mit udstyr... (Når jeg får bygget noget op så vil jeg jo gerne kunne starte med at få alt sat op med nuværende udstyr også skal det også være et rum i størrelse hvor dette kan være med) Om jeg så bedre udstyr med tiden er jeg klart sikkert på det ikke får problem med at flyde rummet med lyd. Jeg søger ikke en kæmpe sal men nok en mindre en af slagsene da det også har noget med hvor meget jeg kan tillade mig og tage af plads på vores grund. Jeg ser du bruge din garage, det overvejede jeg også men jeg har så også mulighed i at benytte et værksted og lidt af eksisterede bygning måske (Det noget jeg skal have kigget nærmere på). Budget jeg vil nok tage det hen af vejen og jeg gør det selv. Da jeg lige har lavet vores 2.plan hus igennem de sidste 1½år. (Har stadig en masse bygge materialer stående til at gøre godt med.
|
|
|
![]() |
|
hvis du vil ha' mulighed for Atmos/DTS:X anbefales en minimumshøjde på 240cm.
Det er altid nemmere at bygge noget eksisterende om, end at starte fra bunden. Jeg valgte at bruge vores fritstående garage, da vi købte huset med det formål. Sælgeren havde bygget en 65m2 garage, som han brugte til at renovere klassiske amerikaner biler i. Så stor en garage er ikke nødvendig for os, og da vi har en stor indkørsel, har vi mulighed for at bygge en ny mindre garage eller carport. Og så var det et must for os, at bioen er fritstående, således at larmen ikke genere inde i huset. Dit Jamo-sæt kan sagtens spille et forholdsvis stort rum op. Men det er muligt at din Onkyo kommer til kort i forhold til at yde power nok. |
|
![]() |
|
Okay god info da jeg havde lidt plan lagt noget Dolby Atmos med tiden men jeg tror uanset hvad jeg vælger vil højden ikke kunne nå de 240 men det så der jeg må gå på kompromi.
Jeg vil lige kigge lidt videre på mulighed i at bygge til eller bruge evt. eksisterende bygningsdele med lidt til byg i første omgang så. Jeg kunne jo så start med at skifte min Onkyo ud med noget andet har du et godt bud på noget der til start med som så ville kunne bruges på sigt til nyt grej (havde tænkt i JBL eller MK) (evt. http://hifi-freaks.dk/webshop//produkter-surround-receiver-marantz-sr7009-p-1201.html)
|
|
|
![]() |
|
Jeg er meget stor fan af Anthem's lyd og måde at bygge en reciever på. Jeg har selv været igennem et hav af surround recievere i mange mærker, Technics, Sony, Sherwood, Pioneer, Onkyo, Marantz og Denon, men jeg er ikke tidligere støt på en lyd, der falder så godt i min smag som Anthem's gør.
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
Hvis du går med M&K tanker så kan jeg godt anbefale Marantz til at trække dem..
Jeg kører med den kombi, og er yderst tilfreds..! Men vil også sige at hvis du kigger på en bunke receivere i samme prisklasse og med samme specs, skal der ikke rettes særlig meget på diskant og bas i EQ'en, så lyder de alle ens. Redigeret af strecker - 12-April-2015 kl. 18:07 |
|
![]() |
|
SPooL ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 18-September-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 49 |
Hej Gonzo kan du ikke lige sætte et par ord på din kommentar omkring rum størrelse. jeg går ud fra at det er 4 meter i bredden , 5,5 i dybden og 2,4 i loft. Jeg sidder midt i plantegning til et nyt hus og kæmper lidt med den del. Jeg regner med et rum på omkring 20-24 cm2. Jeg har læst mig til mange forskellige forhold og er egentligt kommet frem til 3,45 bred og 5,75 dyb, men har som udgangspunkt ingen begrænsning i at ændre på det andet end mit budget omkring cm2 Er det helt skævt ? ( jeg tænker også at trådopretter kan nyde godt af denne info) |
|
På vej mod min egen hjemmebio efter 10 år med projektor i stuen - det blir' vildt :)
|
|
![]() |
|
André S ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-December-2013 Sted: Danmark Status: Offline Point: 745 |
Du kunne F.eks gå på Minhembio.com og få lidt inspiration.
Der er et par stykke der inden der har en fin Villa med lidt ekstra m2 grund og så vælger og bygge et ''skur'' op som var det et hus og så bruge det som Dedikeret Bio. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |