recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Analysering af frekvenskurve
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Analysering af frekvenskurve

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Jesper Flamand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Oktober-2008
Status: Offline
Point: 345
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Flamand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Analysering af frekvenskurve
    Sendt: 16-April-2015 kl. 17:02
Hej folkens..

Jeg er helt ny i rum korrektion og vil virkelig gerne se om jeg kan optimere min stue! Håber der er nogle af jer der vil hjælpe med at analysere lidt med mig. Jeg har fortaget nogle målinger og her får i to af dem:

FRONT L:

SUB:

Hvor ligger mine udfordringer? Kunne være sjovt og høre om jeg har forstået det rigtigt ved at høre jeres svar.

Det er en helt almindelig stue med 5.1 opsat. Måling er udført med miniDSP umik-1 og rew.

På forhånd tak

Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2015 kl. 20:17
Vi skal nok have lidt mere information.

Hvad et dimensionerne på rummet? Kunne godt se ud som om den ene led er ca. 4.2 meter.

Er dine fronthøjtaler placeret 55-60 cm fra væggen (målt fra fronten af højtaleren)? Der er et dyk ved ca. 150Hz der kunne tyde på SBIR ved den afstand.

En måling af efterklangtid/waterfall/spektrogram kunne også være brugbar. Spl kurverne siger reelt kun noget om rummets dimensioner og placeringen af højtalerene og mikrofonen i rummet.

Redigeret af Eeyore - 16-April-2015 kl. 20:25
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Flamand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2015 kl. 20:49
Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Vi skal nok have lidt mere information.

Hvad et dimensionerne på rummet? Kunne godt se ud som om den ene led er ca. 4.2 meter. 
Det er en lille stue på små 20m2. 4,10 x 4,40.

Er dine fronthøjtaler placeret 55-60 cm fra væggen (målt fra fronten af højtaleren)?
Jeg har 55 cm til front af højtaler.

Der er et dyk ved ca. 150Hz der kunne tyde på SBIR ved den afstand.
Jeg ved ikke hvad SBIR er?

En måling af efterklangtid/waterfall/spektrogram kunne også være brugbar. Spl kurverne siger reelt kun noget om rummets dimensioner og placeringen af højtalerene og mikrofonen i rummet.
Jeg kunne godt tænke mig og vide hvordan du læser et waterfall diagram?

WATERFALL FRONT L:

WATERFALL SUB:
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2015 kl. 21:14
De første målinger du havde lavet viser hovedsageligt rummets modal frekvensen, som kan ses som peaks og dyk i spl ved disse frekvenser. Frekvenserne er bestemt af rummets dimensioner. Placeringen af højtaler og mikrofon spiller dog også en stor rolle.

SBIR (Speaker Boundary Interference Response) opstår da din højtaler bl.a. også sender lyd bagud. Lyden rammer væggen bag højtaleren og sendes derved fremad igen, hvorved der opstår en udfasning. Frekvensen afhænger af højtalerens afstand til væggen bag den, i dit tilfælde 342/0,55/4=155Hz.

Waterfall plottet viser frekvens og lydtryk, ligesom de første målinger du lavede. Derudover viser de også hvorledes lydtrykket for de forskellige frekvenser aftager over tid. Hvis du ser på plottet for din sub, er der en del frekvenser som stadigvæk ville kunne høres efter 300ms, mens andre helt er væk. Dette skaber en "ulden" lyd og ikke den "faste" bas som man gerne vil have.

Redigeret af Eeyore - 16-April-2015 kl. 21:15
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Flamand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2015 kl. 22:19
Fedt tak for svar.

Den ligner du har mht SBIR, hvor kommer de 342 fra? Løsning på disse dyk kunne være ar rykke dem længere frem?

Ang waterfall, er det så rigtigt forstået at jo minderne dybde der er jo "fastere" bør det lyde? Det må være især omkring 20-45hz som du hentyder til tænker jeg? Er det så pga rummets tilbagekast af lyd/ekko?
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Flamand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2015 kl. 22:19
Den ligning sku der stå
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2015 kl. 22:58
De 342 er lydens hastighed i m/s. De 0,55 er afstanden til væggen i meter. Der divideres med 4 da det er den kvarte bølgelængde til bagvæggen der skaber udfasningen. 1/4 bølgelænge fra højtaler til væg + 1/4 bølgelængde tilbage igen = 1/2 bølgelængde, som nu er i modfase med det der kommer ud af fronten af højtaleren.

Ja, men de skal nok flyttes ret langt frem hvis du vil slippe helt for det.

Ja, en kortere efterklangstid vil give en "fastere" lyd.

Det er sammenspillet mellem rummets dimensioner og placeringen af din subwoofer og din lytte position. Prøv at flytte rundt på din subwoofer. Det kan være muligt at finde en bedre placering, hvor den ikke "aktiverer" modal frekvenserne helt så meget
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Flamand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2015 kl. 06:02
Okay. Så ville en form for akustik panel bag højtaleren være bedere for at dæmpe refleksionerne? Må prøve og rykke lidt rundt på det igen.
Jeg siger tusinde tak for svar og hjælp.
Jeg går udfra de dyk jeg har fra 150 til 275hz går meget ud på det samme?
Hvad med de peaks der sker ved 85 og 120hz?

Jeg prøver virkelig at sætte mig ind i hvad der sker i de forskellige punkter. Er der nogle steder der er gode til at læse op på disse spørgsmål? Hvornår det er bas/mellemtone/diskant der driller? Hvor kan hvad hjælpe på peaks/deps?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2015 kl. 06:18

Peaken ved de 40Hz, hvor lyden er en bølgelængde om at når frem og tilbage og ende i "medfase", hvorefter lydstyrken forøges?

Er dine fronthøjtaler placeret 55-60 cm fra væggen (målt fra fronten af højtaleren)? Der er et dyk ved ca. 150Hz der kunne tyde på SBIR ved den afstand.

Det var dykket ved de 150 Hz.

Fedt at du gider forklare det lidt, jeg læser interesseret med og vil meget gerne gerne lære.......

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2015 kl. 07:33
Oprindeligt skrevet af Jesper Flamand Jesper Flamand skrev:

Okay. Så ville en form for akustik panel bag højtaleren være bedere for at dæmpe refleksionerne? Må prøve og rykke lidt rundt på det igen.
Jeg siger tusinde tak for svar og hjælp.
Jeg går udfra de dyk jeg har fra 150 til 275hz går meget ud på det samme?
Hvad med de peaks der sker ved 85 og 120hz?

Jeg prøver virkelig at sætte mig ind i hvad der sker i de forskellige punkter. Er der nogle steder der er gode til at læse op på disse spørgsmål? Hvornår det er bas/mellemtone/diskant der driller? Hvor kan hvad hjælpe på peaks/deps?

Ja, en absorber bagved højtalerne vil forhindre en del af lyden i at nå tilbage og dermed mindske udfasningen. Absorbere i hjørnerne vil også hjælpe lidt på de peaks du har. De andre dyk kan være udfasning fra gulv/loft eller sidevæggene. Det kan også skyldes din lytte positions placering i rummet.

De forskellige peaks skyldes at dit rum har mange forskellige stående bølger. Axial som er de værste/kraftigste opstår mellem alle parallelle flader, for/bagvæg, sidevæggene og gulv/loft. Du er så lide uheldig da dit rum næsten er firkantet, hvilket giver dig to stående bølger med næsten samme frekvens, hvorved de forstærkes yderligere. Hvis du nu er rigtig uheldig, så er din lofthøjde ca. 225cm hvilket betyder at den 1. harmoniske frekvens mellem dit gulv loft 342/(2,25x2)=76Hz er meget tæt på den 2. harmoniske frekvens mellem for/bagvæg 342/4,1=83HZ og sidevæggene 342/4,4=78Hz, hvorved du får en yderligere forstrækning.
3. harmoniske axial mellem for/bagvæg 342/(4,1x(2/3))=125Hz og sidevæggene 342/(4,4x(2/3))=117Hz er også tæt på hinanden. Disse forstærkes så yderlige af tangentielle og oblique stående bølger.

Du kan læse mere om teori her:
http://www.sengpielaudio.com/calculator-roommodes.htm

Beregner til stående bølger:
http://amroc.andymel.eu/

Beregnere til forskellige absorbere:
http://www.acousticmodelling.com/

Du bør først optimere placeringen af højtalere og lytte position. Derefter kan du begynde at lege med absorber og diffuser. Til sidst kan du dæmpe peaks med elektronisk EQ.

Du kan også prøve at bruge Room Simulator i REW. Det vil give dig et lille fingerpeg om hvordan placeringen af dine højtalere og din lytte position påvirker lyden.

Redigeret af Eeyore - 17-April-2015 kl. 07:36
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Flamand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2015 kl. 07:34
Samme her. Synes det er virkelig interesant.
Til top
Preps Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-December-2004
Sted: Odense
Point: 456
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Preps Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2015 kl. 13:13
MANGE tak fordi du har lyst til at dele ud af din viden, vi er mange der lærer meget af denne tråd.

Keep it coming ... Big smileBig smileBig smileBig smileBig smile
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu