recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DAC kvalitet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DAC kvalitet

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DAC kvalitet
    Sendt: 16-April-2015 kl. 14:41
Halløj.

Jeg tænker lidt over hvor stor udviklingen for DAC i Denons surround recievere har været de sidste 10 år.

Faktisk er jeg godt tilfreds med min Denon 3801.

Den bruges lige meget til radio, suround og musik lytning med Apple tv.

Men...... Måske kunne man få en forbedring ved musiklytning med en nyere model fordi DAC er blevet bedre på 10 år.

De nye modeller har også indbygget Airplay. Er det mon bedre end Apple TV? Her tænker jeg ikke i teorien, men i virkeligheden.

Selve surround delen behøver ikke nogen forbedring. 5.1 er fint til mig.

Lad os holden tråden med Denons recievere, så den ikke bliver for mudret.

Redigeret af Mufti - 17-April-2015 kl. 05:31
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2015 kl. 19:14
Slet ingen der har et bud?

SmileSmileSmile
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2015 kl. 19:49
Du vil få bedre lyd ved at købe en god ekstern DAC, og så kan du beholde din nuværende reciever. Køber du en med optisk indgang, kan du også få bedre lyd ud af din Apple TV.

Redigeret af dr gonzo - 17-April-2015 kl. 19:50
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2409
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2015 kl. 21:17
Kender ikke sådan en Denon, men gør de fleste surround recievere ikke det at de laver de analoge indput om til digital, signalbehandler det digitale signal og kører tingene gennem en indbygget dac inden det analoge signal sendes forstærket til højttalerne? I så fald får du ikke en dyt ud af en ekstern dac.

Hvis du skal have noget ud af en ekstern dac skal din reciever have en ren analog indgang der ikke kører gennem recieverens analog-til-digital kredsløb og så skal den eksterne dac selvfølgelig lyde bedre end recieverens indbyggede dac før det gavner.

Det giver ikke meget mening at tage et digitalt kildesignal fra din cd/dvd/computer, køre det gennem en ekstern dac for at lave detom fra digitalt til analogt, fordre det ind i recieveren hvor det bliver lavet tilbage til noget digitalt inden det til slut laves analogt igen i recieveren. I så fald kan du lige så godt springe det ekstrene dac led over. 
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2015 kl. 21:37
Det er selvfølgelig korrekt hvad Strandvaskeren skriver.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2409
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2015 kl. 06:29
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Det er selvfølgelig korrekt hvad Strandvaskeren skriver.
Det burde vel nærmest være min nye signatur.. LOL
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2015 kl. 07:59

Apple TV sender jo digitalt til forstærker. Så jeg tænker ikke at der er meget at hente her. Familien bruger Airplay flere steder så det bliver ikke lavet om.

Jeg tænker bare at en nyere forstærker med Airplay og nyere DAC burde give et løft i lyden. På den måde slipper man for også Apple TVs opskalering.

Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2015 kl. 08:49
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Kender ikke sådan en Denon, men gør de fleste surround recievere ikke det at de laver de analoge indput om til digital, signalbehandler det digitale signal og kører tingene gennem en indbygget dac inden det analoge signal sendes forstærket til højttalerne? I så fald får du ikke en dyt ud af en ekstern dac.

Hvis du skal have noget ud af en ekstern dac skal din reciever have en ren analog indgang der ikke kører gennem recieverens analog-til-digital kredsløb og så skal den eksterne dac selvfølgelig lyde bedre end recieverens indbyggede dac før det gavner.

Det giver ikke meget mening at tage et digitalt kildesignal fra din cd/dvd/computer, køre det gennem en ekstern dac for at lave detom fra digitalt til analogt, fordre det ind i recieveren hvor det bliver lavet tilbage til noget digitalt inden det til slut laves analogt igen i recieveren. I så fald kan du lige så godt springe det ekstrene dac led over. 
Om det analoge signal laves digitalt afhænger ikke kun af valgte SR men også af valgte lydindstilling. Bruges der EQ eller subwoofer så er signalet nød til at komme en tur igennem ADC => DSP => DAC.  Men er indstillingen "ren stereo" så kan signalet nemt kører rent analogt igennem hele vejen. Der skal lige læses i den enkelte manual.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2015 kl. 15:16
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Om det analoge signal laves digitalt afhænger ikke kun af valgte SR men også af valgte lydindstilling. Bruges der EQ eller subwoofer så er signalet nød til at komme en tur igennem ADC => DSP => DAC.  Men er indstillingen "ren stereo" så kan signalet nemt kører rent analogt igennem hele vejen. Der skal lige læses i den enkelte manual.
Tak for svaret.

Er ret sikker på at min ikke kan køre uden om den indbyggede DAC.

Nu startede jeg egentlig tråden i håb om at få klarhed om en nyere model har bedre DAC.

Jeg ved ikke hvor meget der sket på den front i de sidste 10 år.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu