|
Multi Room Audio Controller |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Menck ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 01-Maj-2015 Sted: Chambourcy, Fra Status: Offline Point: 2 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 02-Maj-2015 kl. 01:55 |
Jeg er på udkik efter et nyt musikanlæg som kan spille musik i mange rum
samtidigt (helst uafhængigt af hinanden, men ikke altafgørende) - via
såvel streaming fra nettet (Spotify, etc), som andre kilder såsom NAS,
CD eller gode gamle LP'ere som jeg har mange af, men desværre aldrig
bruger mere.
Det vigtigste krav, udover pris og kvalitet selvfølgelig, er at udnytte de eksisterende højtalerkabler fra et "krydsfelt" i kælderen til alle rum i huset, fremfor et rent trådløst system, idet vi netop er flyttet ind i et hus (i en forstad til Paris) forberedt med kabler til alle tænkelige og utænkelige formål (faktisk et helt kapitel for sig selv; ethernet, IPT, video, audio, alarm, overvågning, højtalerkabler, automation, etc, etc; alt sammen ført ned til et (tomt) 19"rack i kælderen (faktisk klargjort til et helt lille datacenter, men endnu kun et tomt "krydsfelt"). Den oprindelige ejer var VP i Intel og byggeprojektet nåede vist at løbe lidt løbsk for ham, og eftersom han blev udstationeret lige inden huset blev bygget færdigt, og han aldrig nåede selv at bo i huset, så blev installationerne heller aldrig rigtig taget i brug. Kablerne er af høj kvalitet (ano 2002, f.eks. er højtalerkablerne "Van Damme", både twinpair og quad), og giver rig mulighed for både at sende signaler ned til krydsfeltet til videre distribution, eller at samle lydkilderne i rack'et. Udover et antal allerede monterede (Keff, Bose, Linn) loft/væghøjtalere, så er der også stik til mere enthusiastiske fritstående højtalere, fx i stuerne og i biografen i kælderen. Vi er helt på amatørstatiet - meget begrænset viden og intet eksisterende udstyr at tage hensyn til - men forholdsvis store ambitioner om at føre nogle af visionerne bag huset ud i livet - også at få opbygget et mediecenter (NAS etc, men som sagt INGEN erfaring) til både audio og video. Jeg har kikket på en del forskellige systemer, uden rigtigt at kunne få løsningen til at hænge sammen - fx Sonos Ampl, Monoprice 6 Zone Audio Controller or Niles Auriel MRC-6430 -> http://www.nilesaudio.com/auriel.php Jeg indser at der ikke er noget simpelt svar på vores "udfordring", men så meget desto mere vil jeg værdsætte ethvert råd eller kommentar ;-) Med venlig hilsen, Per. |
|
![]() |
|
hansie ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7228 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sonos kunne være et godt bud.
Det er jo bare at bruge det antal sonos connect amp som der er behov for. Finde en fornuftig nas. Og så er du spillende hurtigt. Sonos er meget nemt at sætte op |
|
![]() |
|
Thermighty ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 31-Maj-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 76 |
Hej. Jeg vil lige give mine erfaringer da jeg lidt står i samme situation.
Jeg har bygget et hus og fået lave fast installationer af kef højtaler i lofter samt udendørs. Har 7 zoner. Jeg har alt samlet i teknik skab, dvs. højtaler kabler, antennekabler, Ethernet. Jeg har kig på samme som du nævner, men problemmet synes jeg opstår når der skal for mange enheder til at at få control via wifi og integrede Ios / android apps til at fungere og kunne styre det. De fleste systemer ligger op til indbyggede vægpaneler, hvilket jeg ikke er interesseret i. Jeg er blevet anbefaldet Nuvo, men synes igen jeg ender ud i at skulle bruge for mange penge det. Jeg er kommet frem til at anskaffe mig en multikanals / multirum effekt trin, samt x antal Bluesound node (1 til hver zone). Dels spiller den den e mest anvendte lossless formater, og i modsætning til Sonos som ellers er et godt alternativ i forhold til styring, spiller den i 24 bit / 192 KHz. En faktor for mig har været, at Crestron C2N-AMP-6X100 http://www.crestron.com/resources/product_and_programming_resources/catalogs_and_brochures/online_catalog/default.asp?cat=1025&subcat=1425&id=2654 som jeg ellers fandt interessant, ikke lige er til at prøve, eller købe i danmark, og hvordan apps/styring fungere sammen med spotify, eller andre streaming tjenester ikke ligger lige for at prøve. Den løsning jeg har valgt er enkel. Den er ikke billig, men man kan udbygge den efterhånden. Crestron, Niles, Nuvo, Russound er i mine øjne meget mere omfattende, kan meget mere, men også sværrer at komme i gang med. Skal man have alarmer, dørklokker og videoserver ind over er de sikkert at anbefale. Håber du kan bruge mine overvejelser til noget, skriv endelig hvis du har spørgsmål. |
|
Mit Setup
JVC DLA-HD350,Arcam AVR30, Arcam BDP 100, Kef Reference 3 Kef XQ 5.1setup: XQ 30, XQ 10, XQ 50c,XQ 60b,Sony A8, |
|
![]() |
|
tf-uno ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 26-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 407 |
Som nævnt før Sonos :) Et alternativ kunne være Logitech squeeze Server.
"afspilleren" kan laves via en pc og lidt software (squeezelite). Har man brug for flere zoner, sætter man bare flere lydkort i, eks. følger. afspiller et (Bad) - sender lyd til lydkort 1 afspiller to (køkken) - sender lyd til lydkort 2 afspiller tre (Stue) - sender lyd til lydkort 3 Lydkortet kobler du til en forstærker med det ønskede antal zoner. evt. flere forstærker. Denne løsninger helt sikkert billigere som Sonos, men også lidt mere "nørde" betonede :)
|
|
Mit MCE
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=138010&title=diskret-51-setup |
|
![]() |
|
Menck ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 01-Maj-2015 Sted: Chambourcy, Fra Status: Offline Point: 2 |
1000tak Hansie, Thermighty og ft-uno, for jeres svar - virkelig værdsat !
Jeg har i mellemtiden (som midlertidig løsning) købt en SONOS CONNECT:AMP, som har givet lyd i to sæt lofthøjtalere i stuen (pre-cabled fra teknikrummet i kælderen, hvor CONNECT:AMP'en nu står, mens SONOS BRIDGE står i stuen sammen med internet-routeren for at sikre WIFI-forbindelse i hele huset) - det virker udemærket - men min økonomi tillader ikke udbredelse af denne løsning til hele huset, eftersom vi har potentielt 12 zoner (precabled højtalere i stereo - altså 24 kabler skjult i væggene da huset blev bygget, incl køkken, badeværelser, hobbyrum, vaskerum, etc). For at kunne "skalere" til resten af huset, søger jeg uforandret en RIGTIG "multi-room-audio-controler" - helst med integreret streaming ala SONOS incl android/ios-apps via mobil/tablet - alternativt via keypad i hvert enkelt rum (der er allerede trukket cat5-kabler til opsætning af sådanne keypads i alle rum - pt bare tomme dåser ved siden af hver dør). Jeg synes Sonos-løsningen med intereret Spotify(+andre tjenester) er fortrinlig, og der ser ud til at f.eks. Niles og Nuvo kan tilbyde det samme(?) til en langt lavere pris, idet det kun kræver f.eks. 2 boxe med 2x6 kanaler. Jeg læser og læser om Crestron, Niles, Nuvo, Russound, Monoprice etc etc..... fx Nuvo ser ud til at kunne løse opgaven (incl streaming via fx Napster, dog ikke fx Spotify) .... jeg er bare ikke i stand til at finde en leverandør i hverken Frankrig eller Danmark for nogen af disse produkter, og ville jo helst prøve/se/føle og tale med en sælger forud for køb .... så jeg søger pt videre, mens jeg nyder min SONOS-løsning, som som sagt er en glimrende midlertidig løsning og faktisk lyder rigtig godt sammen med de Linn Sekrit højtalere, som den oprindelige ejer venligt og gavmildt har installeret i flere af rummene. Hen af vejen skal loftshøjtalerne nok også supplere med subwoofers, og et par entusiast gulvhøjtalere i de primære rum. Kommentarer og råd er fortsat velkomne |
|
![]() |
|
Boffer24 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 885 |
CSN-teknik kunne være en mulighed. Han har flere forskellige løsninger.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |