|
Centerhøjttaler som front? |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
jake51 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Januar-2005 Sted: Randers Status: Offline Point: 6262 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 31-Maj-2015 kl. 12:12 |
|
Er der en god grund til ikke at bruge den samme model centerhøjttaler som center og front?
Center vandret og front lodret |
||
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson |
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det kan man da godt hvis det er et sæt, så er de jo ens, i hvert fald hvad angår lyden, jeg har f.eks et sæt Harman/Kardon, der er forskellen på Center og de øvrige kun den at Center er udformet så den skal ligge ned, og de andre har vægmontering. |
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
En center er vel konstrueret til at ligge ned og have den rette spredning af lyden. Hvis en fronthøjttaler ligger ned, er det ikke sikkert det er tilfældet.
Redigeret af Kampus - 31-Maj-2015 kl. 12:37 |
||
![]() |
||
Trumle ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2015 Sted: kBH Status: Offline Point: 793 |
|
Generelt vil jeg sige at det kan man sagtens. De vil sprede forskellig, men næppe værre en man normalt ser med vandrette centerhøjttalere og lodrette L/R. Alt efter hvor store de skal være kunne du vælge noget med coax enheder ala KEFs Q eller R serie, så omgår man problemet med vandrette højttalere der udfaser sig sig selv når man sidder off axis. |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|
Intet problem! Jeg har selv en Dynaudio Centerhøjttaler, som er stort set identisk med deres reolhøjttaler. Den er med én basenhed og én diskantenhed. Den ligger ned, i forhold til enhedernes side-by-side placering. M.v.h.
|
||
![]() |
||
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
|
Det kan man sagtens. Mange producenter laver endda det de kalder LCR (left/center/right) højttalere. Jeg har selv Dali Lektor LCR på hele fronten. Det giver en dejlig ensartet lyd.
Jeg er dog næsten sikker på, at på de såkaldte LCR højttalere, er der taget mere højde for ens spredning i lodret og vandret position, end der er på en almindelig center.
|
||
![]() |
||
Trumle ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2015 Sted: kBH Status: Offline Point: 793 |
|
Der er givet gjort lidt ud af det på MTM center højttalere som Lektor LCR ved at sænke dele punktet lidt og samle enhederne så tæt sammen som muligt, men man kan ikke lave om på at de vil udfase sig selv. Man kan tydeligt se det på målinger der er fortaget off axis. Der kommer normalt et tydeligt "hul" i frekvensgangen omkring delepunktet mellem bas og diskant hvis man går for meget ud til siden. Det bedste ville være hvis man kunne stille alle tre op, men der er jo vanskeligt i de fleste tilfælde. Redigeret af Trumle - 31-Maj-2015 kl. 14:16 |
||
![]() |
||
SoundWave ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Maj-2009 Status: Offline Point: 817 |
|
På mit gamle surroundanlæg, som nu er i soveværelset, benytter jeg faktisk 5 stk. LCR-højttalere, og det giver, efter min opfattelse, et rigtig godt surroundperspektik.
Jeg har et setup i min stue, hvor jeg benytter LCR som center og baghøjttalere, og to gulvhøjttalere til fronter. Det gav for mig lidt bedre lyd med LCR som baghøjttalere fremfor kompakthøjttalere. |
||
![]() |
||
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
|
Jeg vil slet ikke afvise, at det er korrekt, det du siger. Det er dog bare overhovedet ikke noget jeg bemærker i praksis.
|
||
![]() |
||
FLarsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
|
En center er lavet til at ligge ned fordi det er det folk vil have og har plads til. Der er naturligvis forsekellige på hvordan forskellige konstruktioner opfører sig når de bliver vendt 90 garder, men off axis er typisk et problem. |
||
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|
Så er off axis også et problem stående! En typisk diskant spreder lige så meget op og ned, som til siderne.
M.v.h. |
||
![]() |
||
|
Udfasninger opstår ikke fordi een enhed spreder mere eller mindre, men fordi to eller flere enheder som overlapper i et frekvensområde er anbragt ved siden af hinanden. Hvis de sidder side om side i det vandrette plan er det i det vandrette plan der opstår udfasninger. Hvis de sidder over og under hinanden opstår problemet i det lodrette plan. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |