|
Raspberry pi og Windows 10? |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
aerik ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Januar-2011 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4272 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 18-Juni-2015 kl. 17:11 |
|
Min bedstefar mangler en lille og budgetvenlig pc til netbank og kortspil. Mon tanke var, at en raspberry pi med Windows 10 kunne klare opgaven. Nu har jeg søger lidt på det, og skal man være medlem af noget specielt for at få Windows 10 gratis til den. Er det ikke noget almindelige dødelige kan udnytte? Eller misforstår jeg hvad jeg har læst?
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det er vist kun folk som allerede har en Windows 7/8/8.1 licens, som får Windows 10 gratis (d. 29. juli).
M.v.h. Redigeret af Henrik B. - 18-Juni-2015 kl. 17:22 |
||
![]() |
||
Steen6400 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-December-2010 Sted: Sønderborg Status: Offline Point: 2116 |
|
En forholdsvis billig løsning kunne være denne:
http://www.edbpriser.dk/mini-pc/zotac-zbox-pi320-pico-id-8781293.aspx#PriceDevelopment |
||
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music |
||
![]() |
||
aerik ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Januar-2011 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4272 |
|
Godt 1.000kr dyrere. Ryger den derop i pris, så må vi finde på en anden løsning. Men ja, tak for ideen. |
||
![]() |
||
|
Da pi2 kom ud, var der snak om win 10 ville være med. Men når jeg søger op det nu, er det vidst en iot udgave af win10, og den kan jeg ikke gennemskue, om virker som alm windows, og dermed er brugbar. |
||
![]() |
||
bruger udmeldt 23 ![]() -- ![]() Oprettet: 25-December-2010 Status: Offline Point: 2017 |
|
Det er ikke værre, end at du kan tilmelde dig her: https://insider.windows.com/ Og downloade en ISO. Men om der kan fåes én, som virker på en Raspery, skal du så nok spørge om, in english, here: Lav først lige en gendannelses-fil for det nuværende system på Raspery'en, før der smides Windows 10 på. Hvad for et styresystem er der på den nu?
Redigeret af turbo2 - 18-Juni-2015 kl. 20:38 |
||
![]() |
||
bruger udmeldt 23 ![]() -- ![]() Oprettet: 25-December-2010 Status: Offline Point: 2017 |
|
Ja - dette er korrekt, for de fleste Windows-versioner - enkelte får ikke opgraderingen gratis. OG... det med at hente en gratis Windows 10 og få den op at køre er, når man vil prøve de Previews, som Microsoft sender ud før den endelige version ryger på opdaterings-serverne... Har man "opgraderet" fra Windows 7 - 8, 8.1 til Windows 10 Preview, så får man den gratis, når den endelige udgave kommer. Har man installeret fra ISO, så fåpr man den IKKE gratis - den bliver opdateret til den endelige udgave, men man må ned i den lokale computerbiks for at købe en ny licens, som passer til den Windows 10, man har installeret...
|
||
![]() |
||
|
En billigere løsning kunne være, hvis du kender nogen, som ligger inde med en gammel XP-spand, de ikke gider mere! ![]() Jeg har efter at have prøvet Previewene, købt en Windows 8.1 og smidt den på min lille Lenovo S10-2. Den kører upåklageligt, jeg kan dog ikke åbne apps pga. for lav skærmopløsning, men dette skulle bliver muligt i Windows 10. Lige meget med appene - bruger dem næsten aldrig - kun normale programmer bruges.
|
||
![]() |
||
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
|
Folk tror de ved en masse, men JA Windows 10 er GRATIS til Raspberry Pi 2.
IoT står for Internet of Things om det så vil virke som almindelig Windows 10 har jeg ingen idé om på nuværende tidspunkt. Du kan se lidt mere her http://youtu.be/ADPwWbFRXMY |
||
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
||
![]() |
||
chambersbay ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 19-Juni-2015 Status: Offline Point: 1 |
|
Windows 10 IoT Core til raspberry pi er som sagt gratis, men det er version som er uden desktop. Den er beregnet til at bygge ind i apparater som man vil kontrollere. Det kan ikke sammenlignes med en desktop udgave.
I kan læse om det i det seneste magpi magasin på raspberrypi.org
Redigeret af chambersbay - 19-Juni-2015 kl. 10:08 |
||
![]() |
||
|
Ser ud til, at jeg er hoppet i journalisternes positive fortolkninger :)
Jeg finder frem til en alternativ løsning. Tak for alle jeres svar. |
||
![]() |
||
|
Og hvad er så den alternative løsning?
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |