|
Hjælp/forståelse af testtoner primært subwoofer |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Bromberg5 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2012 Sted: Høng Status: Offline Point: 3792 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 10-August-2015 kl. 15:54 |
Jeg har idag bestilt en Dspeaker Anti-Mode 8033c, til min SVS SB2000 subwoofer. Egentlig mest bare for at se hvad den kan gøre ved min sub i mit rum. Jeg har en helt almindelig stue med hårde overflader hvilket jo nok skal have en del at sige.
Imens jeg idag havde en time uden nogen hjemme prøvede jeg lige en masse en masse toner af målt med Radio Shack´s spl meter. receivernes output er sat til 70db Jeg testede: 30 hz: 71.5db 40 hz: 70db 50 hz: 70db 60 hz: 78db 70 hz: 71.5db 80 hz: 73db Jeg har crossover på 80 hz på min receiver, så jeg tænker satelliterne også spiller tonerne ca herfra 90 hz: 64.5 db 100 hz: 71db 110 hz: 73 db 120 hz: 56db 130 hz: 59db 140 hz: 67db 150 hz: 62db Som i kan se er der nogle temmelig voldsomme udsving fra 56db som laveste til 78 db. Jeg kan forstå at Dspeakeren cutter, hvilket vel må betyde at jeg skal have løftet 120hz 14db? Hvor så Dspeakeren cutter andre frekvenser så der er ens output - Er det rigtig forstået? Ud fra de værdier jeg har skrævet her, hvor bør man så sætte crossover? Jeg har selv skiftet imellem 80-100-120 uden jeg egentlig kan høre en voldsom forskel. Ved Ypao vil den sætte den på 60hz, hvilket jo er helt ved siden af ift at min setup består af 5 DaliFazon LCR, som har -3db 78hz som værdier.. Nogle ord jeg kan kloges af?:)...
Redigeret af Bromberg5 - 10-August-2015 kl. 16:12 |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19569 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dit rum spiller meget med. Du har medfase ved 60 hz og modfase ved 120 hz - stående bølger.....
Klaus |
|
![]() |
|
Bromberg5 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2012 Sted: Høng Status: Offline Point: 3792 |
Men det vil en sub kalibrering vel så kunne afhjælpe en hel del på?
|
|
![]() |
|
Efter at have sat crossover på 120 hz skete der et markant db løft fra 100-120 området
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
Hvis du vil have et ordentligt billede af hvad der forgår med fase osv, vil jeg forslå dig at købe en miniDSP Umik-1 mikrofon og downloade R.E.W.
Det er en del nemmere at aflæse en kurve fremfor at sidde med en analog spl måler. |
|
![]() |
|
Njae det havde jeg nu også lidt overvejet, men med et surround-setup bestående af satelitter og en stue der ikke ligefrem er egnet til formålet, syntes jeg det var lidt overkill og gik istedet på en dspeaker:). Den kan så returneres hvis ikke jeg syntes den gør noget væsentligt af sig:)..
Jeg har dog set umik til salg en gang imellem herinde, så jeg kunne nu godt stadig overveje det. Syntes det er meget skægt i sidste ende
|
|
![]() |
|
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
Du får intet ud af, at måle på den måde du gør. Det er for "finkornet". Specielt til subs vil man gerne have en måling med så høj opløsnign som muligt.
Hvis dit formål er, at se hvad AntiMode'n gør ved subwooferen, så giver det heller ikke mening at se på værdier hvor fronterne spiller med. Så har man pludselig sub til LCR overgangen med i ligningen samt rummets påvirkning af LCR, som AntiMode jo ikke gør noget ved. I dit tilfælde med de værktøjer du har til rådighed, ville jeg køre Antimode og bruge ørene til at vurdere om det er en forbedring eller ej :)
|
|
![]() |
|
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
Ah læste lige, at du ikke har prøvet Antimoden endnu... Så har misforstået indlægget lidt. Men står dog stadig ved det jeg skriver: Du får ikke rigitgt noget brugbart ud af det du laver, så jeg ville holde mig til ørene eller få købt noget udstyr som måler "rigtigt".
|
|
![]() |
|
Jeg havde uanset besluttet at skulle prøve kræfter af med en anti-mode. Målingen opstod egentlig blot som en tanke jeg fik lyst til at prøve af.. Så det var nu ikke noget jeg som sådan lagde det store i:). Men jeg må da erkende at jeg fik "syn" på dårlig akustik. Altså lidt tal på omend de sikkert er så præcise. Men det var alligevel vildt at høre hvor stor forskel der var på de forskellige toner. Ikke bare på hvad spl meteret sagde men især også på det der kunne høres - markant:).
Men det har da åbnet op for at jeg kunne finde på at købe noget måle udstyr, bare fordi det er sjovt at flytte og rode lidt rundt for forbedringer. Mit udstyr er nu ikke til den slags finjustering mm, men syntes som sagt det er lidt sjovt. Har idag fået min dspeakeren ind af døren, så jeg er spændt på hvad den kan gøre ved sådan en svs sub:) |
|
![]() |
|
Trumle ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2015 Sted: kBH Status: Offline Point: 793 |
Kan man virkelig ikke bruge en u-kalibreret "10 kroners" PC-mikrofon sammen med rew til at vurdere om subben flyder ordentligt sammen med LCR? Så ulineære er de vel heller ikke i 50 - 500Hz området? Ville tro at rumme var meeeeget mere u-linært end selv den skådeste mikrofon.
Tanker om det? EDIT: Min egne tanker var at man i de fleste tilfælde alligevel ikke kan gøre ret meget andet end at flytte rundt på subben, stille crossover frekvens og stille på delay i receiveren eller phase på subben. Jeg ville tro at det var rigeligt godt med en simpel mikrofon til at se det man skal i forhold til at finde det bedste sted til subben og få stillet crossover og delay rigtigt, så der ikke kommer udfasning mellem LCR og sub. Niveau stille de fleste vel efter gehør alligevel? Redigeret af Trumle - 11-August-2015 kl. 15:18 |
|
![]() |
|
Det jeg er spændt på, er om jeg kan høre områder så markant forbedret ift hvor lavt det faktisk spillede igår. Og ikke mindst hvilken sammenhæng den kan skabe imellem fronter og sub. Hvilket jeg faktisk ellers syntes var den væsentligste forbedring fra min asw610 til sb2000 som jeg har nu:).
Før med min crossover på 80. Havde jeg et kæmpe dyk fra 85hz ca. Det er jeg spændt på om jeg kan flade lidt ud:) |
|
![]() |
|
Steen6400 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-December-2010 Sted: Sønderborg Status: Online Point: 2122 |
Jeg har hørt at crossover skal være mindst 10Hz større end -3dB frekvensen.
|
|
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |