recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS VS Cloud
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

NAS VS Cloud

Besvar Besvar Side  123 7>
Afstemningsspørgsmål: Hvad bruger du?
Svarmulighed Stemmer Afstemningsresultat
32 [68.09%]
15 [31.91%]
Du har ikke adgang til at deltage i denne afstemning

Forfatter
Besked
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: NAS VS Cloud
    Sendt: 17-August-2015 kl. 11:57
Hej alle sammen. Vi bevæger os i en tid hvor cloud løsninger bliver bedre og bedre.
Og jeg går med større og større overvejelse om man evt bare skulle sælge sin NAS og satse på Cloud istedet for.

Der er fordele og ulemper ved det hele. Derfor denne afstemning og lad os have en hyggelig debat omkring hvad vi hver især bruger og hvorfor. Tongue

Redigeret af kenneth85 - 17-August-2015 kl. 12:31
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2015 kl. 12:08
Jeg kan selv lige være forgangsmand og starte ud:

Jeg har personligt en Synology 415+ med 10TB plads den koster årligt omkring 800 kr i strøm at have til at stå og køre. Bruger ikke standby da jeg ikke gider ventetiden når jeg skal tilgå den + kan ikke få det til at virke ordenligt

For samme pris kan man fx få:
Google Drive (10 $ pr mdr.)
Office 365 (800kr årligt)

Lidt dyrer løsning ville være iCloud hvilket er smart hvis man har meget Apple. Men med en pris på 140kr for 1 tb pr måned er det lige i overkanten.

Jeg har NAS og bruger den til følgende:
Lokal Cloud (DS Cloud)
Billede server (DS Photo)
Backup (DS File og delt på netværk)
Media Server (DS Photo og delt på netværk)

Jeg valgte denne løsning for et par år siden fordi:
Jeg bestemmer selv 100% hvor meget plads jeg vil have.
INGEN andre end mig og dem jeg giver lov har adgang eller snuser (tænker især på Google)
Den samler mange smarte funktioner.
Er nem og simpel når man først har sat sig lidt ind i det.
Høj hastighed ved tilgang fra lokal netværk.

Jeg overvejer at skifte til en Cloud løsning fordi:
Min NAS bruger MEGET strøm
Er begrænset af min 50/30 internet forbindelse
Bedre og mere sikker backup online
Cloud larmer ikke på mit kontor Smile
Nogle cloud løsninger tilbyder meget ekstra Office Home tilbyder fx alle office programmer. Google tilbyder Musik og billede database med super hurtig og nem adgang.

Største dilemma omkring et skift er opbevaring og nem tilgang til kopier af alle mine film og musik? Ermm

Redigeret af kenneth85 - 17-August-2015 kl. 12:11
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2015 kl. 17:10
Har valgt ikke at stemme, da der mangler server. Big smile

Overvejede på et tidspunkt at gå cloud vejen. Men synes hurtig det blev en bekostelig affære. Har 17 TB, som bliver brugt til film og tv serie lager, musik lager, billed backup, backup af 5 pc'er, plex server og AirVideo Server og en del andre ting. 

Grunden til jeg har valgt server vejen fremfor NAS, er simpelthen, udvidelses mulighederne er større og prisen er langt mindre. 

Ved ikke lige præcis med strømforbruget, da jeg ikke har målt siden jeg satte to ekstra diske i. Men den går altid i slumre efter 20 minutters inaktivitet, og starter igen på 2 sek ca. Kan tænde den og tilgå mine film, tv serier, musik hvorfra i verdenen det skal være.

Larm har jeg intet af, da den står i vores walkincloset og passer sig selv.

Men her er en online løsning med ubegrænset plads til 5 - 12,5$ om måneden som jeg læser det.

65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Point: 5446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2015 kl. 19:01
Har også valgt server vejen, af samme årsag som JordanDK (udvidelsesmuligheder, har pt. 31 tb disk, som snart bliver til 37 tb) og så føler jeg mig bedre tilpas med Windows som styresystem, er blandt andet glad for at jeg kan tilgå den uanset hvor i verdenen jeg er (med TeamViewer). Den kører også Recording Service, så man kan streame LiveTV fra den uanset hvor man er. Min er tændt 24/7. Har for nattesøvnens skyld ikke målt strømforbrugetDead, har dog solceller på tagetWink
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2015 kl. 19:02
Kan oplyse at Office 365 (med ubegrænset Onedrive plads!), ikke 800,- om året, men 660,- om året.

Jeg har haft NAS, men er skiftet 100% til Microsoft Cloud. Det er langt nemmere at håndtere, udvide, sætte op, bruge o.s.v. Og man slipper for at skulle slås med backup, købe nye diske, betale for ekstra strøm o.s.v.

M.v.h.

Redigeret af Henrik B. - 17-August-2015 kl. 19:04
Til top
therazz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2010
Sted: DK
Point: 529
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér therazz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2015 kl. 19:42
Kan man smide hele sin film samling i skyen og tilgå denne med sit mediacenter ?
MORE BASS
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2015 kl. 20:02
Super at høre fra nogle forskellige. Havde selv overvejet en server løsning, men alle de apps jeg har til synology ville jeg i så fald miste. Og de er syntes jeg ikke mindre end geniale. Men har da en stationær pc som jeg jo måske med fordel kunne omdanne til en server og smide diskene i og så lade den stå i stand-by indtil nogle havde brug for at se en film. Og så bruge Office 365 til billeder og dokumenter. Måske.
Men må sige er er nogle vinde mængder TB i har jer :-)
I bund og grund er jeg meget glad for min nas overvejer også at smide den på loftet for at slippe for lyden af den. Men er bare bange for fugt, varme og kulde svingningerne som jo er på et loft. Omvendt så er der jo raid så er sikret. Og mine vigtigeste filer har jeg daglig backup af over til en kollega. (Han har en backup på min nas)
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2015 kl. 20:10
Oprindeligt skrevet af therazz therazz skrev:

Kan man smide hele sin film samling i skyen og tilgå denne med sit mediacenter ?

Det skulle der ikke være noget i vejen for...

M.v.h.
Til top
therazz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2010
Sted: DK
Point: 529
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér therazz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2015 kl. 20:23
Så kunne det godt være interessant at kigge efter sådan en løsning.

Tænker blot over når de kører en md5 checksum på dine filer og parrer disse op mod en liste med kendte checksumme fra 'backups' af dine selvfølgeligt originale Blu-ray film - så kunne det godt være at film lageret røg og man blev en advokat henvendelse rigere
MORE BASS
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Point: 5446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2015 kl. 22:15
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Men må sige er er nogle vinde mængder TB i har jer :-)
Ja man bliver lidt sløset, når der er plads nok i serveren. Så sker der jo også det at harddiskkapaciteten udvikler sig, så nu er jeg ved at udskifte min sidste 2 Tb til en 8 tb, det næste bliver at udskifte 3 tb med xx tb osv. 
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

I bund og grund er jeg meget glad for min nas overvejer også at smide den på loftet for at slippe for lyden af den. Men er bare bange for fugt, varme og kulde svingningerne som jo er på et loft. Omvendt så er der jo raid så er sikret. Og mine vigtigeste filer har jeg daglig backup af over til en kollega. (Han har en backup på min nas)
Brug en "sildekasse" af polystren. Bor nogle huller foran og bagi, så luften kan cirkulere, så skulle det fungere, i hvert fald et par år, men du må regne med at diskene vil stå af, på grund af fugt og varme
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2015 kl. 07:56
Oprindeligt skrevet af therazz therazz skrev:

Så kunne det godt være interessant at kigge efter sådan en løsning.

Tænker blot over når de kører en md5 checksum på dine filer og parrer disse op mod en liste med kendte checksumme fra 'backups' af dine selvfølgeligt originale Blu-ray film - så kunne det godt være at film lageret røg og man blev en advokat henvendelse rigere

Det tror jeg ikke du behøver være bange for. Det ville kræve at dine rip har præcis samme størrelse, kvalitet og lydspor. :)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2015 kl. 08:00
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Ja man bliver lidt sløset, når der er plads nok i serveren. Så sker der jo også det at harddiskkapaciteten udvikler sig, så nu er jeg ved at udskifte min sidste 2 Tb til en 8 tb, det næste bliver at udskifte 3 tb med xx tb osv. 

Hvad RAID type køre du med? og er det Windows eller Linux du køre?
Til top

Besvar Besvar Side  123 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu