recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til projektor/lyd/chromecast
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til projektor/lyd/chromecast

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
hebheb Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 29-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hebheb Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til projektor/lyd/chromecast
    Sendt: 06-September-2015 kl. 17:41
Jeg vil gerne købe en projektor, primært til brug for film via Chromecast: App via min Samsung smartphone, fx Netflix, Viaplay, TV2 Play.
Men hvordan får jeg lyden over mit surround anlæg (et ældre Harman Kardon 5.1. tilsluttet Dali højttalere)? Hvilket kabel fra hvad til hvad eller er der en trådløs løsning?
Mit budget lyder på kr. 6.000 - 9.000 alt inklusive. Kan det lade sig gøre og hvordan?
Håber meget I vil hjælpe, også gerne med forslag til projektor.

Til top
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Juli-2013
Sted: Vestsjælland
Point: 255
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2015 kl. 07:39
Du sætter Cromecast'en i et hdmi stik i reciveren (så har den lyden)
fra reciveren et hdmi kabel til projektoren (med mindre du køber en af Epson's trådløse som ender på W i modelnumret, men jeg tror de er over budget) så har den billedet.

Hvis din reciver er for gammel til hdmi, er det ikke en Cromecast du ønsker dig, men en anden medieafspiller med hdmi ud til billede (direkte i projektoren) og optisk (digital) eller analog lyd ud til recieveren.

Redigeret af E100 - 07-September-2015 kl. 08:06
Venlig hilsen E100

Diskret stuebio
Til top
hebheb Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hebheb Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2015 kl. 12:18
Jeg har ikke hdmi på surround receiveren. Kan jeg ikke sætte chromecast i projektor og så forbinde receiver og projektor med et phono - minijack kabel. Fx. på Benq w1070. Vil lyden så være god og i surround? Eller vil det slet ikke fungere?
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2015 kl. 12:29
Nej det kan du ikke, så bliver lyden ikke overført til din reciever digitalt, og derfor vil du kun få 2-kanalslyd ud af det.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4944
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2015 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af hebheb hebheb skrev:

Jeg har ikke hdmi på surround receiveren. Kan jeg ikke sætte chromecast i projektor og så forbinde receiver og projektor med et phono - minijack kabel. Fx. på Benq w1070. Vil lyden så være god og i surround? Eller vil det slet ikke fungere?
Du får ikke nogen som helst surround ved at trække lyden fra projektor, det er de færreste som sender Dolby Digital 5.1 eller DTS videre igennem et digital kabel.

Det kræver minimum et digital kabel som enten er optisk eller coaxial, for at overføre surround til din receiver.

Så den billigste løsning vil enten være at købe en anden brugt receiver med HDMI eller købe en digital lyd extractor boks fra HDMI signalet.

Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
hebheb Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hebheb Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2015 kl. 13:26
Mange tak. Det er da en billig løsning med en hdmi boks. Altså sætter jeg chromecast i projektor men hvordan tilsluttes boksen? Hvordan kan jeg evt. få en trådløs løsning (mod at ofre mere selvfølgelig)?
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2015 kl. 16:42
Idéen med Chromecast over i projektor er super god. Vi kører selv på samme måde nede det værested jeg arbejder. Der har vi trukket lyden fra minijack stikket over i mixer, hvor der er tilsluttet to aktive højtalere. 

Det fungerer uden problemer, men hvis du skal have surround, så findes der trådløse hdmi enheder ja. Men det kræver du udskifter din receiver. 

Med den ting som der er linket til. Tilslutter du Chromecast i den og trækker et hdmi kabel til projektor, og et toslink kabel til din receiver.

Redigeret af JordanDK - 07-September-2015 kl. 16:44
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
hebheb Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hebheb Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2015 kl. 21:14
Min surround receiver (Harman Kardon AVR 25) har vist ikke mulighed at indsætte et toslink kabel (der er kun phonoindgange). Kan de bruges i stedet eller bliver lyden så kun stereo?
Ellers må jeg også spendere på en ny receiver Så tilslutter jeg chromecast til ny receiverens hdmi (out?) port og trækker herefter et hdmi kabel fra receiverens hdmi (in?) til projektor hdmi port. Er det rigtigt forstået?      
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2015 kl. 21:21

Multikanal fås kun med HDMI,Toslink eller Coax.

Det er totalt ukorrekt, CC skal jo naturligvis i et In, og PJ i Out/ARC
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
hebheb Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hebheb Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2015 kl. 21:36
Radiomanden - det forstår jeg ikke. På HDMI extractoren er der jo en R og L phonoudgang. Hvis jeg bruger den (på min gamle receiver) - får jeg så surround?
Med hensyn til evt. ny receiver: CC i in og PJ i out - tak for den oplysning. Jeg er helt ny   
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2015 kl. 21:43

Du får som skrevet kun Surround når de nævnte forbindelser bruges, der er f.eks ikke det lydformat på TV2 Play og på Viaplay, derudover er kvaliteten ringe.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
hunterSEG Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-November-2011
Point: 193
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hunterSEG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2015 kl. 22:04
Hej hebheb,

du kan godt gøre som du skriver. 
CC i PJ og så lydkabel fra fra PJ til lydanlæg.

DOG vil du ikke få overført surround, men kun et stereo lydsignal. Det bliver jo nok ikke super hi-fi lyd du får ud, men hvis du kan leve med stereo, så tror jeg faktisk du vil blive glad for lyden. Der er helt sikkert knald på lyden i forhold til almindelige højtalere i et tv. 

Vil da på det kraftigste anbefale, at du prøver at sætte din telefon til lyd anlægget og afspille en film på telefonen. Tag lyden ud gennem høretelefonstikket (hvilket også er et stereo signal). Der vil du få cirka samme lydeffekt, som gennem, det du selv har foreslået med CC i PJ. 
Synes du det lyder fint. Ja, så har du jo svaret. 

Som skrevet tidligere ikke ûber hi-fi lyd, men nogle gode højtalere og en god subwoofer, så er man kommet kilometer foran tv-lyd.

Dit anlæg har sikkert også alle mulige smarte lyd formater, som du kan lege med.

Håber det giver mening.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu