|
Hjælp til projektor/lyd/chromecast |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |
hebheb
Ny bruger Oprettet: 29-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 06-September-2015 kl. 17:41 |
Jeg vil gerne købe en projektor, primært til brug for film via Chromecast: App via min Samsung smartphone, fx Netflix, Viaplay, TV2 Play.
Men hvordan får jeg lyden over mit surround anlæg (et ældre Harman Kardon 5.1. tilsluttet Dali højttalere)? Hvilket kabel fra hvad til hvad eller er der en trådløs løsning? Mit budget lyder på kr. 6.000 - 9.000 alt inklusive. Kan det lade sig gøre og hvordan? Håber meget I vil hjælpe, også gerne med forslag til projektor. |
|
E100
Super bruger Oprettet: 12-Juli-2013 Sted: Vestsjælland Status: Offline Point: 255 |
Funktioner
Tak(0)
|
Du sætter Cromecast'en i et hdmi stik i reciveren (så har den lyden)
fra reciveren et hdmi kabel til projektoren (med mindre du køber en af Epson's trådløse som ender på W i modelnumret, men jeg tror de er over budget) så har den billedet. Hvis din reciver er for gammel til hdmi, er det ikke en Cromecast du ønsker dig, men en anden medieafspiller med hdmi ud til billede (direkte i projektoren) og optisk (digital) eller analog lyd ud til recieveren.
Redigeret af E100 - 07-September-2015 kl. 08:06 |
|
hebheb
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg har ikke hdmi på surround receiveren. Kan jeg ikke sætte chromecast i projektor og så forbinde receiver og projektor med et phono - minijack kabel. Fx. på Benq w1070. Vil lyden så være god og i surround? Eller vil det slet ikke fungere?
|
|
dr gonzo
Guld medlem Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1316 |
Funktioner
Tak(0)
|
Nej det kan du ikke, så bliver lyden ikke overført til din reciever digitalt, og derfor vil du kun få 2-kanalslyd ud af det.
|
|
Cyberguyen
Guld medlem Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4944 |
Funktioner
Tak(0)
|
Du får ikke nogen som helst surround ved at trække lyden fra projektor, det er de færreste som sender Dolby Digital 5.1 eller DTS videre igennem et digital kabel. Det kræver minimum et digital kabel som enten er optisk eller coaxial, for at overføre surround til din receiver. Så den billigste løsning vil enten være at købe en anden brugt receiver med HDMI eller købe en digital lyd extractor boks fra HDMI signalet. Den kan være en model som denne: https://www.av-cables.dk/HDMI-convertere/hdmi-lyd-extractor-10527.html |
|
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
|
hebheb
Funktioner
Tak(0)
|
Mange tak. Det er da en billig løsning med en hdmi boks. Altså sætter jeg chromecast i projektor men hvordan tilsluttes boksen? Hvordan kan jeg evt. få en trådløs løsning (mod at ofre mere selvfølgelig)?
|
|
JordanDK
Guld medlem Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
Funktioner
Tak(0)
|
Idéen med Chromecast over i projektor er super god. Vi kører selv på samme måde nede det værested jeg arbejder. Der har vi trukket lyden fra minijack stikket over i mixer, hvor der er tilsluttet to aktive højtalere.
Det fungerer uden problemer, men hvis du skal have surround, så findes der trådløse hdmi enheder ja. Men det kræver du udskifter din receiver. Med den ting som der er linket til. Tilslutter du Chromecast i den og trækker et hdmi kabel til projektor, og et toslink kabel til din receiver.
Redigeret af JordanDK - 07-September-2015 kl. 16:44 |
|
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
|
hebheb
Funktioner
Tak(0)
|
Min surround receiver (Harman Kardon AVR 25) har vist ikke mulighed at indsætte et toslink kabel (der er kun phonoindgange). Kan de bruges i stedet eller bliver lyden så kun stereo?
Ellers må jeg også spendere på en ny receiver Så tilslutter jeg chromecast til ny receiverens hdmi (out?) port og trækker herefter et hdmi kabel fra receiverens hdmi (in?) til projektor hdmi port. Er det rigtigt forstået? |
|
Radiomanden
Platin medlem Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
Funktioner
Tak(0)
|
Multikanal fås kun med HDMI,Toslink eller Coax. Det er totalt ukorrekt, CC skal jo naturligvis i et In, og PJ i Out/ARC |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
hebheb
Funktioner
Tak(0)
|
Radiomanden - det forstår jeg ikke. På HDMI extractoren er der jo en R og L phonoudgang. Hvis jeg bruger den (på min gamle receiver) - får jeg så surround?
Med hensyn til evt. ny receiver: CC i in og PJ i out - tak for den oplysning. Jeg er helt ny |
|
Radiomanden
Platin medlem Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
Funktioner
Tak(0)
|
Du får som skrevet kun Surround når de nævnte forbindelser bruges, der er f.eks ikke det lydformat på TV2 Play og på Viaplay, derudover er kvaliteten ringe. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
hunterSEG
Bruger Oprettet: 03-November-2011 Sted: Denmark Status: Offline Point: 193 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hej hebheb,
du kan godt gøre som du skriver. CC i PJ og så lydkabel fra fra PJ til lydanlæg. DOG vil du ikke få overført surround, men kun et stereo lydsignal. Det bliver jo nok ikke super hi-fi lyd du får ud, men hvis du kan leve med stereo, så tror jeg faktisk du vil blive glad for lyden. Der er helt sikkert knald på lyden i forhold til almindelige højtalere i et tv. Vil da på det kraftigste anbefale, at du prøver at sætte din telefon til lyd anlægget og afspille en film på telefonen. Tag lyden ud gennem høretelefonstikket (hvilket også er et stereo signal). Der vil du få cirka samme lydeffekt, som gennem, det du selv har foreslået med CC i PJ. Synes du det lyder fint. Ja, så har du jo svaret. Som skrevet tidligere ikke ûber hi-fi lyd, men nogle gode højtalere og en god subwoofer, så er man kommet kilometer foran tv-lyd. Dit anlæg har sikkert også alle mulige smarte lyd formater, som du kan lege med. Håber det giver mening. |
|
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |