|
Elgiganten prøver at slippe for reklamation |
Besvar | Side 123> |
Forfatter | |||
mwthrane2
Bruger Oprettet: 07-Januar-2015 Sted: Danmark Status: Offline Point: 100 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 01-Oktober-2015 kl. 09:42 |
||
Hej
Sagen er den, at min kæreste for 2 år og 3 mdr. siden købte et TV i elgiganten i Viby J. Et Sony KDL40R473ABAE. For 4 mdr. siden afleverede vi TV'et i elgiganten for det slukkede af sig selv. Nogle gange flere gange i træk, andre gange 1 gang. Det ville altid tænde igen, endten efter 3-4 sekunder, eller der kunne gå 12 timer. Man kunne ikke manuelt tænde det. Altså ret frustrerende. Fejllen er periodisk. Vi fik TV'et tilbage med en seddel på klistret "Fejl ikke konstateret, firmware opdateret". Inden vi fik TV'et tilbage og sat op osv. var reklamationen udløbet, og fejlen er der naturligvis stadig. Jeg har snakket med SONY, de siger jeg skal snakke med elgiganten. Jeg ringer til elgiganten og de siger, at de ikke vil gøre noget, da reklamationen er udløbet. Selvom jeg har forklaret sagen. Hvor står jeg her? På forhånd tak. |
|||
sodaha
Super bruger Oprettet: 22-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 397 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Forbrugerleksikon/reklamationefter2aar?tc=968E1F1EF2D94DBEA14F0DC536E49013Reklamationsret efter to årArtikel Når reklamationsfristen er udløbet, er sælgeren ikke længere forpligtet til at tage sig af nye fejl, der først opstår efter udløbet af fristen. Hvis du allerede har reklameret over en fejl inden for 2 års fristen, kan du reklamere igen, hvis samme fejl senere skulle vise sig - også selvom 2 års fristen nu er udløbet. Den situation kan fx opstå, hvis sælger har repareret varen efter reglerne i købeloven, men reparationen ikke har været god nok, så fejlen viser sig igen nogen tid senere. I princippet kan du reklamere indtil 3 år efter, du første gang klagede over fejlen. Du skal kunne bevise, at det er samme fejl, der er opstået igen. Hvis fejlen først viser sig igen på et tidspunkt, hvor varen er slidt op ved naturligt slid, kan du ikke klage. Ny reklamationsret ved ombytningHvis sælger derimod har ombyttet varen, løber der fra ombytningsdagen en ny 2 års reklamationsfrist for nye fejl, som viser sig inden 2 år efter ombytningen. Redigeret af sodaha - 01-Oktober-2015 kl. 09:52 |
|||
Panasonic: TX-P42X10Y, DMR-BCT820EG, DMR-EH57, DMR-EH68EC, DMR-E85H, SC-BT200 + SH-FX70, NV-GS50, DMC-LZ7, HX-DC1
Apple: iPod Touch 32gb, iPhone 6 128gb, iPad 2 WiFi 64gb&16gb, ATV 2, MAC Mini (2012) |
|||
Hother
Platin medlem hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Som hovedregel er der garanti på en udført garanti/reklamations reparation. Elgiganten bør tage TV´et til gen-reparation med henvisning til, at I allerede indefor reklamationsfristens udløb havde TV´et til reparation for samme fejl.
At man dengang ikke kunne finde en fejl mener jeg ikke kan begrunde en afvisning fra Elgiganten.
|
|||
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|||
mwthrane2
Bruger Oprettet: 07-Januar-2015 Sted: Danmark Status: Offline Point: 100 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Tak. Jeg har sendt en mail til elgiganten med reference til hvad i har skrevet. Lad og se om piben ændrer lyd nu.
|
|||
Cyberguyen
Guld medlem Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Som jeg kan forstå, så har de haft tv'et til reparation i henved 3 måneder uden at finde fejlen. den tid mener jeg ikke bare man kan save af reklamationen, da tv'et jo ikke har været brugbart i den tid.
Har i haft et låne tv imens? I værste fald kan fejlen skyldes fejl i el installationerne. Men det burde være nemt at teste ved at flytte tv'et til en anden bolig.
|
|||
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
|||
mwthrane2
Bruger Oprettet: 07-Januar-2015 Sted: Danmark Status: Offline Point: 100 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Hej
TV'et har de ikke haft i 3 mdr. Men vi har haft meget andet at lave og der har ikke været tid til at være inde med det. Uanset, så havde reklmationen været udløbet. Det gjorde den vist 2 dage efter vi have fået det tilbage. TV'et har faktisk flyttet bolig i mellem tiden. |
|||
Steffen32
Guld medlem Oprettet: 26-Juli-2006 Sted: Hadsten Denmark Status: Offline Point: 771 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Hvis i sylter reklamationen i 2 - 3 mdr. er det vel et tegn på, at fejlen ikke er væsenlig. Så var i nok kommet lidt før. Jeg har selv haft elektronik forretning, og det var lidt træls, når folk først gad reagere kort for reklamationsretten udløb, da man som butik så selv kom til at hænge på udgiften til udbedring af fejl. Især når fejlen havde været der i lang tid. Før i tiden kunne man ofte finde klausuler i handelsbetingelserne, der gjorde opmærksom på, at fejlen skulle anmeldes så hurtigt som muligt. Så jeg siger bare - at jeg på en måde godt kan forstå, at de slår sig i tøjlerne :)
|
|||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Den er lidt kryptisk den her.
Fejlen er periodisk. Og den bliver ikke konstateret ved det første forsøg. Imellemtiden udløber reklamationsretten, hvorefter fejlen stadigvæk bliver konstateret. Jeg har et lidt akavet forhold til den her sag som den fremlægges. Ikke mindst fordi man på forhånd ved, at der er tale om en periodisk fejl. Så et spørgsmål der melder sig er,
1. Hvor ofte sker fejlen ca. i dage imellem? 2. Hvor længe har forhandleren haft TVét under "overvågning"? Disse to ting skulle gerne være nogenlunde sammenhængende. Ellers har forhandleren lavet en brøler, efter min mening. Når i så får TVét retur - Hvornår konstatere i så fejlen påny? Og reagere i ud fra det, eller venter i, pga travlhed, (som jeg egentlig har forståelse for, da det ikke altid er lige optimalt med en reklamationssag). Man bør dog under alle omstændigheder gøre forhandleren klart med det samme, at fejlen stadigvæk er til stede, specielt når man ved at tidsfristen er lige om hjørnet. Så kan man efterfølgende aftale, hvornår der er tid til at se på det. Den tid kan efter min mening godt være ude over reklamationsrettens tid, da fejlen er konstateret inde for tidsrummet. |
|||
mwthrane2
Bruger Oprettet: 07-Januar-2015 Sted: Danmark Status: Offline Point: 100 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Som skrevet skiftede TV'et bolig, det gjorde vi også. TV'et var slet ikke sat til i det tidsrum. Der brugte vi et andet. Det er ikke første priotet at sætte et soveværelses tv til når vi flytter..
Det kan ske flere gange om dagen, nogen gange sker det slet ikke. De havde vel tv'et 2-3 uger. Men for at opdage fejlen skal de jo sidde og glo på det. Det tvivler jeg virkelig på deres teknikere får penge for. Redigeret af mwthrane2 - 01-Oktober-2015 kl. 14:20 |
|||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Forståligt - Men omvendt er i oppe imod en tid der presser jer, eller rettere reklamationsretten på jeres TV.
Tror du misforstår - Jeg spurgte ind til, hvor mange dage der evt går imellem fejlen.
Det er som sådan uvedkommende.. Det er deres afgørelse. Enten afsætter de den nødvendige tid der skal til, eller så tager de chancen. At tage chancen er ikke ens betydende med, at fejlen ikke er der. Hvis du du herover havde svaret, at der kunne gå 4 uger imellem fejlen, så er 2-3 uger hos en tekniker ikke passende.. Hvis det derimod er 2-3 dage mellem fejlen, så kunne man godt argumentere og "frikende" forhandleren, når de har haft tvet i 2-3 uger. Periodiske fejl er altså en satan at have med at gøre. Det var derfor det var vigtigt, hvor mange dage der kunne gå imellem fejlen. Jeg kan ikke lige mindes en lign sag, og hvad udfaldet er blevet af en sådan. Som jeg startede med, så er den noget kryptisk, for som Hother skrev, så er en fejl opstået i reklamationsretten også en fejl efter tiden er udløbet, hvis ikke den er udbedret.. Men hvis tiden udløber pga. forbrugerens "velvilje" (lyder måske ikke helt korrekt i dine øre, men det er sådan det er for udenforstående), så er jeg lidt i tvivl om du reelt har en god sag. Jeg vil dog omvendt sige, at en forhandler kan omvendt udnytte og misbruge dette, og det er bestemt heller ikke meningen. |
|||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Lige en sidekommentar.
Er det ikke noget med, at indtil flere har haft samme problem med sony TV der tænder og slukker af sig selv? Måske er det en generel fejl?
|
|||
mwthrane2
Bruger Oprettet: 07-Januar-2015 Sted: Danmark Status: Offline Point: 100 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Nogle gange slukker og tænder det flere gange om dagen, nogen gange kan der gå en uge imellem.
JO! Hvis man googler det vrimler det frem med resultater. "Forståligt - Men omvendt er i oppe imod en tid der presser jer, eller rettere reklamationsretten på jeres TV." Da vi fik TV'et tilbage var reklamationen allerede udløbet.. |
|||
Besvar | Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |