recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Elgiganten prøver at slippe for reklamation
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Elgiganten prøver at slippe for reklamation

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
mwthrane2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Januar-2015
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 100
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mwthrane2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Elgiganten prøver at slippe for reklamation
    Sendt: 01-Oktober-2015 kl. 09:42
Hej

Sagen er den, at min kæreste for 2 år og 3 mdr. siden købte et TV i elgiganten i Viby J. Et Sony KDL40R473ABAE. For 4 mdr. siden afleverede vi TV'et i elgiganten for det slukkede af sig selv. Nogle gange flere gange i træk, andre gange 1 gang. Det ville altid tænde igen, endten efter 3-4 sekunder, eller der kunne gå 12 timer. Man kunne ikke manuelt tænde det. Altså ret frustrerende. Fejllen er periodisk.

Vi fik TV'et tilbage med en seddel på klistret "Fejl ikke konstateret, firmware opdateret". Inden vi fik TV'et tilbage og sat op osv. var reklamationen udløbet, og fejlen er der naturligvis stadig.

Jeg har snakket med SONY, de siger jeg skal snakke med elgiganten.
Jeg ringer til elgiganten og de siger, at de ikke vil gøre noget, da reklamationen er udløbet. Selvom jeg har forklaret sagen.

Hvor står jeg her?
På forhånd tak.
Til top
sodaha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 397
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sodaha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2015 kl. 09:50

http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Forbrugerleksikon/reklamationefter2aar?tc=968E1F1EF2D94DBEA14F0DC536E49013

 

 

Reklamationsret efter to år

 
Artikel

Når reklamationsfristen er udløbet, er sælgeren ikke længere forpligtet til at tage sig af nye fejl, der først opstår efter udløbet af fristen. Hvis du allerede har reklameret over en fejl inden for 2 års fristen, kan du reklamere igen, hvis samme fejl senere skulle vise sig - også selvom 2 års fristen nu er udløbet.

Den situation kan fx opstå, hvis sælger har repareret varen efter reglerne i købeloven, men reparationen ikke har været god nok, så fejlen viser sig igen nogen tid senere.

I princippet kan du reklamere indtil 3 år efter, du første gang klagede over fejlen. Du skal kunne bevise, at det er samme fejl, der er opstået igen. Hvis fejlen først viser sig igen på et tidspunkt, hvor varen er slidt op ved naturligt slid, kan du ikke klage.

 

Ny reklamationsret ved ombytning

Hvis sælger derimod har ombyttet varen, løber der fra ombytningsdagen en ny 2 års reklamationsfrist for nye fejl, som viser sig inden 2 år efter ombytningen.

Læs mere om reklamationsret



Redigeret af sodaha - 01-Oktober-2015 kl. 09:52
Panasonic: TX-P42X10Y, DMR-BCT820EG, DMR-EH57, DMR-EH68EC, DMR-E85H, SC-BT200 + SH-FX70, NV-GS50, DMC-LZ7, HX-DC1
Apple: iPod Touch 32gb, iPhone 6 128gb, iPad 2 WiFi 64gb&16gb, ATV 2, MAC Mini (2012)
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2015 kl. 09:54
Som hovedregel er der garanti på en udført garanti/reklamations reparation. Elgiganten bør tage TV´et til gen-reparation med henvisning til, at I allerede indefor reklamationsfristens udløb havde TV´et til reparation for samme fejl.

At man dengang ikke kunne finde en fejl mener jeg ikke kan begrunde en afvisning fra Elgiganten.  
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
mwthrane2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Januar-2015
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 100
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mwthrane2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2015 kl. 10:07
Tak. Jeg har sendt en mail til elgiganten med reference til hvad i har skrevet. Lad og se om piben ændrer lyd nu.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2015 kl. 10:19
Som jeg kan forstå, så har de haft tv'et til reparation i henved 3 måneder uden at finde fejlen. den tid mener jeg ikke bare man kan save af reklamationen, da tv'et jo ikke har været brugbart i den tid.

Har i haft et låne tv imens?

I værste fald kan fejlen skyldes fejl i el installationerne. Men det burde være nemt at teste ved at flytte tv'et til en anden bolig.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
mwthrane2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Januar-2015
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 100
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mwthrane2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2015 kl. 10:23
Hej

TV'et har de ikke haft i 3 mdr. Men vi har haft meget andet at lave og der har ikke været tid til at være inde med det. Uanset, så havde reklmationen været udløbet. Det gjorde den vist 2 dage efter vi have fået det tilbage.

TV'et har faktisk flyttet bolig i mellem tiden.
Til top
Steffen32 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2006
Sted: Hadsten Denmark
Status: Offline
Point: 771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steffen32 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2015 kl. 13:27
Hvis i sylter reklamationen i 2 - 3 mdr. er det vel et tegn på, at fejlen ikke er væsenlig. Så var i nok kommet lidt før. Jeg har selv haft elektronik forretning, og det var lidt træls, når folk først gad reagere kort for reklamationsretten udløb, da man som butik så selv kom til at hænge på udgiften til udbedring af fejl. Især når fejlen havde været der i lang tid. Før i tiden kunne man ofte finde klausuler i handelsbetingelserne, der gjorde opmærksom på, at fejlen skulle anmeldes så hurtigt som muligt. Så jeg siger bare - at jeg på en måde godt kan forstå, at de slår sig i tøjlerne :)

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2015 kl. 13:47
Den er lidt kryptisk den her. 
Fejlen er periodisk. Og den bliver ikke konstateret ved det første forsøg. Imellemtiden udløber reklamationsretten, hvorefter fejlen stadigvæk bliver konstateret.

Jeg har et lidt akavet forhold til den her sag som den fremlægges. Ikke mindst fordi man på forhånd ved, at der er tale om en periodisk fejl.  Så et spørgsmål der melder sig er,
1. Hvor ofte sker fejlen ca. i dage imellem?
2. Hvor længe har forhandleren haft TVét under "overvågning"?

Disse to ting skulle gerne være nogenlunde sammenhængende. Ellers har forhandleren lavet en brøler, efter min mening.

Når i så får TVét retur - Hvornår konstatere i så fejlen påny? Og reagere i ud fra det, eller venter i, pga travlhed, (som jeg egentlig har forståelse for, da det ikke altid er lige optimalt med en reklamationssag).
Man bør dog under alle omstændigheder gøre forhandleren klart med det samme, at fejlen stadigvæk er til stede, specielt når man ved at tidsfristen er lige om hjørnet. Så kan man efterfølgende aftale, hvornår der er tid til at se på det. Den tid kan efter min mening godt være ude over reklamationsrettens tid, da fejlen er konstateret inde for tidsrummet. 
Til top
mwthrane2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Januar-2015
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 100
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mwthrane2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2015 kl. 14:19
Som skrevet skiftede TV'et bolig, det gjorde vi også. TV'et var slet ikke sat til i det tidsrum. Der brugte vi et andet. Det er ikke første priotet at sætte et soveværelses tv til når vi flytter..

Det kan ske flere gange om dagen, nogen gange sker det slet ikke. De havde vel tv'et 2-3 uger. Men for at opdage fejlen skal de jo sidde og glo på det. Det tvivler jeg virkelig på deres teknikere får penge for.



Redigeret af mwthrane2 - 01-Oktober-2015 kl. 14:20
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2015 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af mwthrane2 mwthrane2 skrev:

Som skrevet skiftede TV'et bolig, det gjorde vi også. TV'et var slet ikke sat til i det tidsrum. Der brugte vi et andet. Det er ikke første priotet at sætte et soveværelses tv til når vi flytter..

Forståligt - Men omvendt er i oppe imod en tid der presser jer, eller rettere reklamationsretten på jeres TV. 

Oprindeligt skrevet af mwthrane2 mwthrane2 skrev:

 Det kan ske flere gange om dagen, nogen gange sker det slet ikke.

Tror du misforstår - Jeg spurgte ind til, hvor mange dage der evt går imellem fejlen. 

Oprindeligt skrevet af mwthrane2 mwthrane2 skrev:

De havde vel tv'et 2-3 uger. Men for at opdage fejlen skal de jo sidde og glo på det. Det tvivler jeg virkelig på deres teknikere får penge for.


Det er som sådan uvedkommende.. Det er deres afgørelse. Enten afsætter de den nødvendige tid der skal til, eller så tager de chancen. At tage chancen er ikke ens betydende med, at fejlen ikke er der.
Hvis du du herover havde svaret, at der kunne gå 4 uger imellem fejlen, så er 2-3 uger hos en tekniker ikke passende.. Hvis det derimod er 2-3 dage mellem fejlen, så kunne man godt argumentere og "frikende" forhandleren, når de har haft tvet i 2-3 uger. Periodiske fejl er altså en satan at have med at gøre.
Det var derfor det var vigtigt, hvor mange dage der kunne gå imellem fejlen. 

Jeg kan ikke lige mindes en lign sag, og hvad udfaldet er blevet af en sådan. Som jeg startede med, så er den noget kryptisk, for som Hother skrev, så er en fejl opstået i reklamationsretten også en fejl efter tiden er udløbet, hvis ikke den er udbedret.. Men hvis tiden udløber pga. forbrugerens "velvilje" (lyder måske ikke helt korrekt i dine øre, men det er sådan det er for udenforstående), så er jeg lidt i tvivl om du reelt har en god sag.
Jeg vil dog omvendt sige, at en forhandler kan omvendt udnytte og misbruge dette, og det er bestemt heller ikke meningen.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2015 kl. 14:30
Lige en sidekommentar.
Er det ikke noget med, at indtil flere har haft samme problem med sony TV der tænder og slukker af sig selv? Måske er det en generel fejl?
Til top
mwthrane2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Januar-2015
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 100
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mwthrane2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2015 kl. 14:33
Nogle gange slukker og tænder det flere gange om dagen, nogen gange kan der gå en uge imellem.

JO! Hvis man googler det vrimler det frem med resultater.

"Forståligt - Men omvendt er i oppe imod en tid der presser jer, eller rettere reklamationsretten på jeres TV."
Da vi fik TV'et tilbage var reklamationen allerede udløbet..
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu