|
Hjælp til køb af lærred ønskes |
Besvar |
Forfatter | ||||
press_play
Bruger Oprettet: 15-September-2015 Status: Offline Point: 63 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 16-Oktober-2015 kl. 10:42 |
|||
Jeg har erhveret mig et eksemplar af den evigt populære w1070 projektor, og leder stadig efter det rigtige lærred. Først vaklede jeg mellem 16:9 og cinemascope lærreder, men er nu endt med at ville købe et 16:9 lærred. Efter at have "studeret" valgmulighederne online er jeg dog stadig i tvivl med hensyn til flere ting. 1. Hvis sortniveau er det vigtigste, er den bedste vej at gå så at købe et matte grey lærred med 0.8 gain, når vi snakker om et lokale med lyst trægulv, mathvide vægge og vinduer med træpersienner ? 2. Hvis jeg køber et motoriseret lærred som ikke er større end 120", hvor vigtigt er det så at det er tab-tensioned ? 3. Hvis jeg monterer et ND2 filter på projektoren, betyder det så at jeg godt kan vælge et hvidt lærred med højere gain uden tab af sortniveau ? 4. Ville effekten af en Darbee billedprocessor kunne ses på et relativt billigt lærred ? 5. Hvor stor reel forskel er der på forskellige materialer. Ville et mat gråt lærred fra amazon.uk eller lignende kunne måle sig med de billigere modeller hos f.eks Elitescreens. 6. Har nogen af jer hørt om den her polske lærredsælger. Det lyder næsten for godt til at være sandt ? http://magicscreen24.com På forhånd tak til dem som gider bruge lidt tid på at hjælpe mig :O) |
||||
Precious
Guld medlem Oprettet: 24-Februar-2012 Sted: Ikast, Danmark Status: Offline Point: 641 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Det bedste du kan gøre er at købe noget ordenligt mørklægning, hvor vinduerne kan lukkes helt af. Ikke engang almindelige mørklægnings rulle gardiner er gode nok i min bog. Penge til mørklægning er bedre givet ud end at købe et dyrt lærred. Jeg tvivler på at du vil se film i dagtiden, med den løsning du går efter, det vil blive til film om aftenen og efter solen går ned. Hvis rummet er lyst, så er det bedst med at lavt gain som du selv skriver.
Jeg mener du skal have tab-tension uanset lærred størrelse. Helt sikker på et lærred af den størrelse du snakker om. Der er ikke noget værre end et lærred som bølger.
Det er en temperement sag, og det kommer da an på hvilket "gråt lærred" fra amazon som du kigger på.
Hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det nok også for godt til at være sandt ;) Jeg kender ikke firmaet, så her må andre kunne svare bedre |
||||
JAWA
Bruger Oprettet: 05-August-2014 Sted: Karlslunde Status: Offline Point: 158 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Hvis du har lyse farver på væg, gulv og loft er det ikke nok at mørklægge - så skal du have et lærred der egner sig til formålet.
Et lav gain lærred 0.8 eller mindre vil forbedre kontrast og sort niveau men vil også dæmpe lysstyrken og muligvis give mindre "liv" i farverne og billedet generelt. Det vil også begrænse størrelsen på dit lærred - 120", gain 0.8 og Benq 1070 er ikke realistisk.
En anden løsning er et rigtigt "ambient light rejection" lærred som beskrevet i nedenstående artikkel/test:
Problemet er at de ofte er relativt dyre, men EliteScreens Cinnegrey 5D eller Euroscreen/Draper React 3.0 i fastramme burde kunne skaffes nogenlunde til en pris svarende til prisen på en Benq 1070, men du skal lede i USA, tyskland eller Sverige - tap tension bliver dyrt.
Et ambient ligth rejection lærred betyder du vil kunne anvende projektoren i en lys stue med almindelig mørklægning om dagen eller med dæmpet aften belysning og samtidigt få et fornuftigt billed - bedste billed opnåes naturligvis stadig i total mørke men din lyse stue vil ikke være et stort problem
|
||||
press_play
Bruger Oprettet: 15-September-2015 Status: Offline Point: 63 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Tak Jawa. Så fik jeg noget mere at tygge på. Dog er jeg lidt nydgerrig i forhold til hvad du helt præcis mener med at det er ureralistisk. Jeg jagter ikke OLED sortniveau. Jeg er tilfreds med et standard TN panel sortniveau til det her formål. Det jeg ønsker at undgå er GRÅ i stedet for sort :O)
|
||||
JAWA
Bruger Oprettet: 05-August-2014 Sted: Karlslunde Status: Offline Point: 158 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Jeg mener blot at Benq 1070 ikke giver nok lyst til at et stort 120" tommer lærred i gain 0.8 og at eksemplevis 92" tommer gain 0.8 er mere realistisk.
Jeg bruger selv en Cinnegrey 5D i 100" med en Sony HW40 og selv i dæmpet aftenbelysning fremstår sort subjetivt som sort og der er rigeligt med lysstyrke til at køre i reference billed profil i eco mode.
Under samme betingelser har jeg prøvet et hvidt gain 1.0 lærred i samme ramme og her blev sort aldrig mere en højest mørkegrå, selv midt om natten i min lyse stue. Billedet fremstod udvasket og uinteressant.
Prøv at søg på Youtube på Cinnegrey 5D og få en idé om hvad et sådan lærred kan. Cinnegrey 5D var det billigste ambient rejection lærred jeg kunne finde men jeg måtte købe det fra USA. Andre fabrikater af denne type lærred er endnu dyrerere og sikkert tilsvarende bedre - danske DNP Supernova skulle være fremragende men prisen er "vanvittig" men begrundet i multilags konstruktionen.
|
||||
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |