recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering af baghøjtaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Placering af baghøjtaler

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
KEFiR Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 06-Januar-2008
Status: Offline
Point: 49
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KEFiR Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Placering af baghøjtaler
    Sendt: 22-Oktober-2015 kl. 10:31
Hej

Jeg har et spørgsmål som sikker ofte dukker op. Jeg skal til at placere min bag højtalere, Jeg har to set der kan bruges. Hvilken af neden stående løsninger tror i kommer til at fungere bedst?

2x Dali fazon LCR
https://www.hifiklubben.dk/hojttalere/kompakthojttalere/dali-fazon-lcr/
Eller 
2 x Dali Fazon SAT 
https://www.hifiklubben.dk/hojttalere/kompakthojttalere/dali-fazon-sat/

Løsning 1:
Bruge Fazon sat monteret på bagvægen og i beslaget drejet så meget som muligt ned imod sofaen. Det kan ikke undgås man kommer til at side meget på sammen linje som selve højtaleren. Denne løsning er ikke med Fazon LCR da de ikke kan vinkles i beslaget og derfor vil komme til at spille meget væk fra sofaen.

Løsning 2:
Bruge Fazon LCR på side vægene. Der kan de spille direkte ind imod sofaen, dog bliver der meget forskellepå afstanden til de to baghøtalere. 

Jeg har lavet en lille tegning der viser de to løsninger. 
Hilsen KEFiR
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2015 kl. 10:59

Billede 1, da det andet vil give et skævt lydbillede.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
KEFiR Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KEFiR Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2015 kl. 11:10
Det har også været min plane fra starten af, men blev lidt i tvivle. Så vidt jeg ved skal bag højtaler i et 5.1 system monteres på sidevægen, det er først i 6.1 og 7.1 man har på bagvægen. 
Dette taler for løsning 2. Min forstærker har sådan noget rum kompension som burde kunne rette op på lyden, jeg ved dog ikke om det er noget der fungere bedre i teori end i praksis.

Hilsen KEFiR
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2015 kl. 11:42

Jeg kører med 5.1 som på billede 1, der er heller ikke andre muligheder, det virker fint som det er.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2015 kl. 11:42
Har haft ulige placering af surround højttalere i årevis i min tidligere bolig pga et vindue. Det tar SR højde for i kalibreringen, og jeg havde den fineste surround oplevelse.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Point: 3794
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2015 kl. 12:01
Jeg har samme problem og sgu samme højtalere:).
Endda har jeg som på billede to, langt ned til min højre bagkanal. Jeg mistede mange nuancer når det var lave lyde og stille sekvenser.
Ved god power fik jeg en fin oplevelse.
Jeg er endt med Fazon på siderne, da jeg ellers skal have dem på bagvæggen og de nærmest er længere fremme end mine øre.
Så jeg er endt med Fazon på siderne, så meget jeg kan bag lytteposition og den højre er trukket op på min væg på et vinkel beslag, der kan drejes..
Til top
Dichael Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Juli-2013
Point: 197
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dichael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2015 kl. 17:56
Jeg ville vælge løsning 2.

Rumkorrektionen skal nok tage højde for forskellen i afstand.
Kører du uden rumkorrektion, taster du bare afstanden ind manuelt.

Til gengæld mener jeg, at du får langt bedre surround effekt, da løsning 1 gør, at lyden skyder henover hovederne på jer.....løsning to er direkte, rettet ind imod lytteren.....
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Point: 3794
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2015 kl. 18:07
Helt enig med dichael omend du sandsynligvis mister lidt detaljer i de lave sekvenser.

Men i min stue som ligner rigtig og med samme højtalere var det den langt bedste løsning
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2015 kl. 20:02
Løsning 2 er det bedste...

M.v.h.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2015 kl. 20:46

Man kan da på billede 1 vinkle højttalerne, så vil det da være som 2, men symetrksk.
Til top
KEFiR Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KEFiR Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2015 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Man kan da på billede 1 vinkle højttalerne, så vil det da være som 2, men symetrksk.

De kan vinkles lidt, dog ikke så meget at de rammer lytte position. Det er nærmer sofaboret de rammer.

Hilsen KEFiR
Til top
KEFiR Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KEFiR Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2015 kl. 11:47
Den endelig løsning blev montering som lørning 2, dog med de små højtalere fra løsning 1. 

Hilsen KEFiR
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu