recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Internet overlay
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Internet overlay

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
TommyF Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-December-2003
Sted: Brøndby
Status: Offline
Point: 625
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TommyF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Internet overlay
    Sendt: 23-Oktober-2015 kl. 21:49
Hejsa

Hvad er et acceptabelt overlay på internet i vores dage?

Har en 120/120 Mb linie, men reelt 'kun' 90/90. Mb
Er det ikke ALT for stor et tab, havde en ide om at det lå på måske 2-3% og ikke som leverandøren skriver op til 15%

Redigeret af TommyF - 23-Oktober-2015 kl. 21:49
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4951
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2015 kl. 21:56
Hvordan har du målt det og hvordan er dit udstyr?

Jeg tænker på, er det via WiFi, er det en moderne router, er det på tider af døgnet du måler hvor der kan være meget trafik?

Har du prøvet at downloade noget imens du måler og set om din måling er lavere?
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2015 kl. 23:14
Det kommer vel an på protokol og pakkestørrelse. 

Synes ikke 15% lyder urimeligt. 

Fandt denne calculator:

http://baturin.org/tools/encapcalc/
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7237
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2015 kl. 08:47
Kommer vel an på udbyder og dit udstyr.

Selv har jeg fiber fra waoo. Med en 50/50 linje. Når jeg tester er den altid over 56/55    Så jeg får mere for pengene.

Måske de hurtige opkoblinger giver flere problemer med at nå hastigheden. Og ikke mindst større krav til eget udstyr.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2015 kl. 14:57
Mit bredbånd fra YouSee står til 80/40 Mbit

Den målte hastighed er 88/44 Mbit
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2015 kl. 17:07
15% overhead er ikke usædvanligt, det er faktisk sådan en standard "tommelfingerregel".

Der kommer en bunke header og trailer informationer på de pakker du sender, nogle pakker bliver væk undervejs og skal genudsendes og den slags, så 15% "tab" er ikke spor usædvanligt.

MEN lige netop når det drejer sig om danske internetforbindelser mener jeg det blev et lovkrav for et par år siden, at udbyderne ikke længere måtte sælge "op til xx Mbit/s" forbindelser, men i stedet skulle annoncere med en garanteret minimumshastighed. Det betyder i praksis, at når du køber en forbindelse der er garanteret til fx. 50 Mbit/s, så får du i virkeligheden ofte noget der ligner en 60 Mbit/s forbindelse så der er en rimelig chance for at du i praksis får mindst de 50 Mbit/s du betaler for. Udbyderen kunne godt nøjes med at give dig de 50 Mbit/s, men når du så speedtester og opdager du kun får 46 Mbit/s i praksis skal de til at tage debatten med dig om de 50 Mbit/s er "goodput" = den del af datastrømmen du interesserer dig for som forbruger eller om det er 50 Mbit/s bandwidth, som så består af noget mindre "goodput" plus ca. 15% "overhead". I praksis betyder det at de fleste ISP'ere idag giver dig mere end du betaler for, således at du ikke opdager de manglende ca. 15%.

Du må læse det med småt i din kontrakt for at finde ud af om de 120/120 er før eller efter overhead er trukket fra.
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Point: 1583
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2015 kl. 17:52
Oprindeligt skrevet af TommyF TommyF skrev:

Hejsa

Hvad er et acceptabelt overlay på internet i vores dage?

Har en 120/120 Mb linie, men reelt 'kun' 90/90. Mb
Er det ikke ALT for stor et tab, havde en ide om at det lå på måske 2-3% og ikke som leverandøren skriver op til 15%

Jeg vil mene at det er et for stort tab.
Der er ikke nogen teknisk årsag til at hastigheden er lavere end 120/120, med mindre du har noget 100Mbit udstyr hos dig selv.

Jeg har 1000/1000 og måler 910-940 i begge retninger.
Men der er så en øvre grænse for hvad der kan trækkes igennem gigabit udstyr.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Hackerjac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-September-2008
Sted: Videbæk
Point: 2735
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2015 kl. 18:09
jeg finder det altid lidt sjovt når folk snakker om at de har målt deres forbindelse, for hvad er det i måler op imod, altså til hvilken server da det jo ikke er lige meget om serveren står i USA eller feks Kina
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Point: 1583
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2015 kl. 18:24
Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

jeg finder det altid lidt sjovt når folk snakker om at de har målt deres forbindelse, for hvad er det i måler op imod, altså til hvilken server da det jo ikke er lige meget om serveren står i USA eller feks Kina
Øh, hvor svært er det lige at måle, når man kan bruge www.speedtest.net ?
Den finder selv nærmeste server, der kan måles mod.

For mit vedkommende står nærmeste måleserver hos min internet leverandør.
Derved måles på den eneste del af forbindelsen, hvor hastigheden kan garanteres.

mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2015 kl. 21:04
LOL
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-November-2008
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2015 kl. 22:40
Quarkir : vi aner ikke hvad udstyr trådstarter har så derfor er det umuligt at vide. Så jo der kan sagtens være en teknisk årsag. Der kan faktisk være utrolig mange. Alt fra kabling, router, trådløst, pc. Hvis det er kablet net kan netkort og switch feks have problemer med Auto negotiating og kun sætter den til 100mbit halv eller fuld duplex. Fejl kilderne kan være mange og behøver ikke være isp'en..
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Point: 3701
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2015 kl. 22:54
Overhead kommer også an på hvilken teknologien udbyderen anvender - om det er coax, kobber (telefon) eller fiber.

De fleste provisionerer sikkert forbindelserne en anelse højere ned den hastighed kunden køber, så du på en 50 Mbit rammer 55 osv...
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu