recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor 1366x768 på LCD paneler?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvorfor 1366x768 på LCD paneler?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
AndyK Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 324
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvorfor 1366x768 på LCD paneler?
    Sendt: 28-Oktober-2006 kl. 22:27

Det bedste billede fås når opløsningen i input signalet passer til antallet af pixels på panelet, så hvorfor er opløsningen på stort set alle HD-ready tv på 768x1366 i stedet for 720x1280?

Jeg er overbevist om at der må være en god grund, men jeg kan ikke tænke mig til den, så jeg håber der er nogle af jer, der kender svaret.

Som et lille ekstra spørgsmål: Er det kun mig, der har svært ved at finde rundt i Philips fladskærms TV?... De har jo sprøjtet flere modeller ud en Nokia! Jeg kan ikke holde styr på serierne, hvordan er de differentieret - det må vel kunne ses ud fra modelnummeret. Og hvordan finder jeg ud a hvilke modeller, der stadig er aktuelle?

Redigeret af AndyK - 28-Oktober-2006 kl. 22:32
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2006 kl. 22:50

Hej Andy

Den korte forklaring:  Det er et levn fra computere.

Den lange forklaring:  Hvorfor opløsningen 1366x768?

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2006 kl. 22:53

Oprindeligt skrevet af AndyK AndyK skrev:

Jeg kan ikke holde styr på serierne, hvordan er de differentieret - det må vel kunne ses ud fra modelnummeret. Og hvordan finder jeg ud a hvilke modeller, der stadig er aktuelle?

Det nemmeste er at kigge på Philips hjemmeside, hvor de aktuelle modeller er listet og der er mulighed for at udvælge nogen til sammenligning.

Hvis du møder begreber du ikke forstår, eller bare skal have et generelt råd til hvorfor en bestemt model er meget dyrere end en anden, så spørg bare videre her bagefter.

Philips hjemmeside

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
AndyK Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Oktober-2006
Point: 324
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2006 kl. 23:20

Tak for svarene

Mht. Philips alle de forskellige philips tv, så giver sammenligningsskemaerne ikke rigtig noget overblik, debruger jo en masse termer som kun er ekstremt overfladisk beskrevet og som jeg derfor ikke kan bruge til særligt meget (men sådan er det jo med det meste forbrugerelektronik).

Kan man ikke se på modelnummeret i hvilket markedssegment apparaterne er placeret? At gå efter de højeste numre (efter tomme størrelsen, forstås) ser ikke ud til at give mening, da et af de nyeste har et lavere nummer end en ældre model......

Er der ikke en, der kan give et overblik?

Til top
Bendix Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2006
Point: 2215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2006 kl. 01:45

Det er svært at beskrive et ordentligt overblik over hvilke af Philips skærme der er de seneste produceret..

Men en lille tommelfinger regel kan være, at modelnr plejer at gå ned feks.. 9830, 9986 9831 9731... 9731d/9831d er deres nuværende topmodel.

Hvor 9730 er en variant af deres gamle topmodel 9830.... tallene 32/37/42 osv der står foran er tommerstørrelsen.. og /10 /12 er betegnelsen for hvor modellen er beregnet til i verden.. /10 /12 er primært til EU brug..

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu