recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opløsning af forskellige formater (5.1)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opløsning af forskellige formater (5.1)

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Opløsning af forskellige formater (5.1)
    Sendt: 17-December-2015 kl. 14:13
Jeg har et par spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med.

Jeg holder stædigt fast i min Nad blu-ray afspiller, men bruger den snart sagt ikke. Det er meget sjældent. Jeg har gemt den sammen med mine "greatest" film for DTS HD master og Dolby True HD. Jeg syntes dog ikke jeg for alvor ligger mærke til en forksel imellem dts signal og et dts HD.
Til gengæld ligger jeg mærke til den opscalering min Nad blu ray IKKE gør på blu rays. Jeg har rippet en god del af mine blu ray´s bare ikke mine "greatest", men har blot rippet dem i DTS, da jeg har mac som bekendt ikke understøtter HD lydformaterme.

Egentlig ville jeg en gang for alle gerne gøre alt til streaming og dermed undvære HD lyd, men hvilket format skal jeg rippe i så? Det er til streaming på apple produkter som apple tv og Mini Mac. 

Mini Mac bruges med Plex og er mine foretrukne.

Et dts signal er vidst i 640 bit, mens et DTS core er 1509 bit. DTS HD MASTER er som jeg forstår det med variabel bitrate.
Min tanke er om jeg udnytter min Mac ift DTS eller om jeg har rippet i for høj kvalitet faktisk.

De første film jeg rippede gjorde jeg i DTS HD Master (før jeg vidste min mac ikke understøttede det) og er snart nooogle år siden, mens dvd og øvrige blu ray er i almen dts og dd.
Kan min mac kun afspille op til 640 bit eller kan den håndtere et 1509 bit format?
Jeg er bekendt med at et DTS HD signal på en maskine der ikke understøtter HD formater, kan trække et almen DTS signal ud af dette hd format.

Dernæst et spørgsmål til dolby digital. Som bekendt understøtter apple kun dd og derfor vil atv ikke blive MIN foretrukne streaming maskine, men i højere grad fruen og min søns maskine. Men når jeg så eks ser Netflix med et Dolby Digital signal er der ikke ret meget skræld i det ift et (næsten) hvilken som helst film RIPPET i dolby digital.
Det samme gør sig gældende på film via tv - her er lyden også noget anonym. Er det en lavere opløsning end almen DD?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2015 kl. 14:26

Film på TV har ikke nogen videre god lyd, DR har kun PCM lyd, TV2 bruger DD, men kun Prologic så heller ikke der er den god.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2015 kl. 15:07
ok, mon det samme gør sig gældende på netflix så.. Ikke den store lydoplevelse
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2015 kl. 15:20
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Film på TV har ikke nogen videre god lyd, DR har kun PCM lyd, TV2 bruger DD, men kun Prologic så heller ikke der er den god.

Vrøvl.

DR bruger MPEG-2 lyd på kabel (i hvert fald på YouSee), og HE-AAC lyd på terrestrial. Kun 2.0 (Stereo/ProLogic).

TV2 bruger DD 5.1 på kabel og terrestrial.

Der er ingen udbyder, der bruger PCM-lyd. Det fylder 1.5 mbit og er alt for "dyrt" at sende i.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2015 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Et dts signal er vidst i 640 bit, mens et DTS core er 1509 bit. DTS HD MASTER er som jeg forstår det med variabel bitrate.

DTS (som er det samme som DTS Core) er på enten (ca.) 768 kbit eller 1.5 mbit. DTS-HD (med eller uden MASTER eller andet) er variabel bit-rate, hvilket normalt er 3-4 Mbit ABR på de film jeg har testet det på.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2015 kl. 15:26

Der er bestemt ikke meget Surround på TV2, det høres bedst når der skiftes til DPL.
Netflix bruger DD+, men ja det kunne være lidt bedre.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2015 kl. 15:30

Der er bestemt ikke meget Surround på TV2, det høres bedst når der skiftes til DPL.
Netflix bruger DD+, men ja det kunne være lidt bedre.

Jo der er! Recieveren viser et 5.1 DD signal
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2015 kl. 15:40

Ja, Reciveren viser DD i Display ikke 5.1, der er fint i front og Center, stort set intet i Bag og SW. Det er helt anderledes når der bruges en DVD med normal 5.1, så er der lyd som der skal være.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2015 kl. 15:48

Ja, Reciveren viser DD i Display ikke 5.1, der er fint i front og Center, stort set intet i Bag og SW. Det er helt anderledes når der bruges en DVD med normal 5.1, så er der lyd som der skal være.

Fordi DIN reciever ikke kan vise et 5.1 signal, kan det sagtens være at TV2 sender 5.1. De sender det hele tiden, men gør kun brug af surroundkanaler til film.
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2015 kl. 16:06
Du kunne også installere openelec på en USB og smide i Mac, hvis den understøtter dual boot? Så kan du afspille HD lyd osv fra dine film.

65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2007
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2015 kl. 00:42
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

når jeg så eks ser Netflix med et Dolby Digital signal er der ikke ret meget skræld i det ift et (næsten) hvilken som helst film RIPPET i dolby digital.
Det samme gør sig gældende på film via tv - her er lyden også noget anonym. Er det en lavere opløsning end almen DD?

Netflix benytter kun 192 Kbps ifbm. 5.1 Dolby Digital+

Mange TV stationer benytter almindelig Dolby Digital@384 kbps eller typisk 192 kbps ved 2.0 lyd. Billedet er efterhånden blevet lidt mudret, da signalstandarden og bitraten også kan variere alt efter hvem/hvor signalet er encodet og om det f.eks. er AAC eller DD

Så jeg kan godt forstå at du kan høre manglerne ifbm Netflix og TV.

Til gengæld forundres jeg over at du ikke kan høre forskel på f.eks. DTS@768 kbps og DTS-HD. For mig er der lige så stor forskel på det som der er på TV f.eks. Netflix 5.1 lyd og en DVD's DTS@640 kbps. Det kræver selvfølgelig et mere stort og potent anlæg at vride det sidste ud af HD formaterne, men med rette udstyr og potent højttalerkontrol er der altså en verden til forskel i opløsning, nuance og detaljegrad. Og ikke alene det, det bliver ligefrem også nemmere at høre hvad der siges på skærmen med HD formaterne imho. 

Redigeret af TBC1 - 18-December-2015 kl. 00:48
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu