recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Riaa eller nu usb pladespiller
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Riaa eller nu usb pladespiller

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
svsommer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 1151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér svsommer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Riaa eller nu usb pladespiller
    Sendt: 01-Januar-2016 kl. 13:58
Hej godt nytår

Jeg står og vil gerne have digitalisere mine LPer.
Jeg har en beogram 1700 spiller som har stået stille velnok omkring 20år kan det betalesig?
Der skal investeres i en Riaa og muligvis en pickup
Skal jeg droppe det og købe en af de usb afspiller i stede? evt den der kommer på bud i ALDI?
Var der eventuelt en der kan forklare hvor lydforskellen vil være ved den billig løsning frem for den lidt dyre vil være?
eller er det muligt at tilslutte pladespiller direkte til pcer?

Redigeret af svsommer - 01-Januar-2016 kl. 14:06
Mvh
Svsommer
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3804
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 14:24
Oprindeligt skrevet af svsommer svsommer skrev:

Hej godt nytår

Jeg står og vil gerne have digitalisere mine LPer.
Jeg har en beogram 1700 spiller som har stået stille velnok omkring 20år kan det betalesig?
Der skal investeres i en Riaa og muligvis en pickup
Skal jeg droppe det og købe en af de usb afspiller i stede? evt den der kommer på bud i ALDI?
Var der eventuelt en der kan forklare hvor lydforskellen vil være ved den billig løsning frem for den lidt dyre vil være?
eller er det muligt at tilslutte pladespiller direkte til pcer?

Link der virker :
Aldi
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 14:57
Jeg kan garantere dig at den Aldi-pladespiller er noget frygteligt skrammel. Ujævn hastighed, dårlig pickup som ikke kan skiftes, højt støjniveau, generelt bare elendigt plastikbras.

Problemet med din B&O pladespiller er ikke så meget at den kræver en RIAA-forstærker (de kan fås til meget rimelige priser), men derimod at B&O-pladespillere bruger en speciel slags pickups (MMC-pickup). Denne type pickup laves ikke mere, og derfor er de eneste pickups man kan få renoverede og ret dyre.

Og så er der gummiremme osv. som skal skiftes efter 20 års stilstand, det bliver ikke billigt at få den i god stand igen. Personligt ville jeg kun gøre det hvis det var fordi du gerne ville have den stående fremme så du kunne lytte til dine LPer direkte og "rigtigt". For en engangsopgave med digitalisering virker det lidt overkill.

Har du set på andre muligheder, såsom at købe dine albums som CD eller download? Er det fordi du har nogle albums som kun er udkommet på LP og aldrig genudgivet?

For hvis det skal gøres i god kvalitet og stadig til en OK pris, så er vi ude i omkring 500kr for en brugt pladespiller i brugbar stand og cirka det samme for en RIAA-forstærker. Der skal nok også en ny pickup på, det er også omkring 500kr (f.eks. Ortofon OM-5E, som jeg bruger og kan anbefale). Så der er en investering involveret.

Og så er der jo også den tid det tager at få pladerne spillet ind (40-60 minutter per LP), og den tid det tager fjerne den allerværste støj (lidt knas er OK, men for meget er bare irriterende) og dele numrene op og tagge dem rigtigt og alle de ting. Der går minimum 2-3 timer per LP, og nok længere tid til at starte med. Du skal også nok forvente at det går galt de første par gange så du skal starte forfra, pga. forkert lydniveau ind i PCen eller forkert indstilling i lydprogrammet osv.

Jeg har digitaliseret et par LPer, og jeg ville aldrig nogensinde give mig i kast med at digitalisere hele min samling, selvom jeg har under 200 LPer. Det ville simpelthen tage alt for lang tid, så vil jeg hellere bare købe en digital udgave og høre den, og så lytte på LPen direkte ind imellem.

Redigeret af HenrikStevn - 01-Januar-2016 kl. 15:00
Til top
svsommer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Oktober-2006
Point: 1151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér svsommer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 18:09
Hej Henrik
Jeg takker for dit indlæg og kan godt se problematikken, ned slidt hardware i B&O delen og tiden der skal bruges.
Vil det være helt umuligt at køre enheden direkte ind i line in på pcer?
Mvh
Svsommer
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 18:23
Enig med Henrik! Hvis ikke vi snakker specialudgivelser på vinyl, kan næsten alle plader købes på CD. Prøv amazon.co.uk eller andre uk sider. Eller den danske imusic.dk, der skaffer alt det de ikke har på lager, og de har meget.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 18:39
Oprindeligt skrevet af svsommer svsommer skrev:

Vil det være helt umuligt at køre enheden direkte ind i line in på pcer?

Du kan køre outputtet fra en RIAA-forstærker direkte ind i lydkortet på PCen. Nogle pladespillere har indbygget RIAA-forstærker, der kan man ofte vælge mellem "phono" og "line" på en kontakt. Hvis man vælger "line" kan man komme også det direkte i lydkortet på PCen.

Du kan ikke sætte en pladespiller direkte i line in, der skal være en RIAA-forstærker et sted, ellers er signalet alt for svagt.

Og hvis pladespilleren har USB kan det selvfølgelig også sættes direkte i en PC. Jeg har dog aldrig nogensinde set eller hørt en pladespiller med USB som var noget som helst værd.

Redigeret af HenrikStevn - 01-Januar-2016 kl. 18:42
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2016 kl. 00:24
Der er massere af muligheder, for stadig at købe nye nåle til de gamle BeoGram pladespillere!!

M.v.h.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2016 kl. 00:29
Jada, f.eks. for ~1000kr og op hos Classic Audio, og det er prisen for at få en ny nål i en eksisterende pickup, ikke for en hel pickup.

Det synes jeg da er ret dyrt for at kunne digitalisere nogle LPer, medmindre det er fordi man vil bruge sin fine gamle Beogram jævnligt og have den fremme i stuen.

Redigeret af HenrikStevn - 02-Januar-2016 kl. 00:29
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2016 kl. 00:50
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Jada, f.eks. for ~1000kr og op hos Classic Audio, og det er prisen for at få en ny nål i en eksisterende pickup, ikke for en hel pickup.

Det synes jeg da er ret dyrt for at kunne digitalisere nogle LPer, medmindre det er fordi man vil bruge sin fine gamle Beogram jævnligt og have den fremme i stuen.

Så nedenstående udsagn er ikke korrekt!

Problemet med din B&O pladespiller er ikke så meget at den kræver en RIAA-forstærker (de kan fås til meget rimelige priser), men derimod at B&O-pladespillere bruger en speciel slags pickups (MMC-pickup). Denne type pickup laves ikke mere, og derfor er de eneste pickups man kan få renoverede og ret dyre.

M.v.h.
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2016 kl. 00:50
Kan det ikke bedre betale sig at købe de albums du forestiller dig at høre igen på download eller CD frem for at bruge tid og på at rippe fra gamle LPer. Jeg har det lidt på samme måde med det som at lægge hele DVD samlingen på server. Det tager en krig og det koster en masse penge og man får alligevel ikke set ret meget af det.

EDIT: Jeg er åbenbart ikke den første der har fået den ide :-) Any Way, så er det det jeg ville gøre med mindre der er gode grunde til at gå i gang med at rippe fra de gamle LPer. 

Redigeret af Trumle - 02-Januar-2016 kl. 01:07
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2016 kl. 00:59
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Så nedenstående udsagn er ikke korrekt!

M.v.h.

Øh, hvordan er det forkert?

Jeg skriver jo lige netop at det ikke er muligt at købe nye MMC-pickups, da det er længe siden produktionen stoppede. Derfor er de eneste muligheder at købe en renoveret gammel MMC-pickup eller at få sat en ny nål i en eksisterende pickup. Begge løsninger er dyre i forhold til hvis man skulle købe f.eks. en ny Ortofon OM/2M-pickup til enhver anden pladespiller.

Redigeret af HenrikStevn - 02-Januar-2016 kl. 01:00
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2016 kl. 02:05
Det er forkert derhen, at bl.a. Soundsmith producerer MMC-replikaer...

M.v.h.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu