recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Progressivt filmmateriale (og andre ?)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProgressivt filmmateriale (og andre ?)

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
AndyK Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 324
Direkte link til dette indlæg Emne: Progressivt filmmateriale (og andre ?)
    Sendt: 28-Oktober-2006 kl. 20:15

Ja, jeg ved godt at der er spørgsmål, der minder om dette, men jeg har alligevel nogle spørgsmål.

1. Hvordan er filmdata lagret på HD-DVD og bluray - vil det være i 1080p24 uden at det bliver gemt i 2 fields som på en DVD?
  2. Hvordan håndterer en progressiv DVD afspiller en PAL DVD? Vil den bare weave de to fields sammen og output'e i 25fps (jeg går ud fra at alt PAL materiale er encoded med 2-2 pulldown med omkodning af lyden uden pitch ændring)?
  3. Er det korrekt at en progressiv DVD afspiller når den håndterer en NTSC DVD som standard laver reverse telecine og dermed outputter et 24fps signal?
  4. Hvis Ja til spørgsmål 3 synes jeg, at det er noget underligt at så få HDTV understøtter 24fps (med 48 eller 72Hz visning).... progressive DVD afspillere har jo så kunnet producere et 24fps output i lang tid.
  5. Er der problemer med at få DVD afspillere til at outputte 576p eller 480p over HDMI - vil de fleste kun outputte HDTV opløsninger?
  6. Vil en DVD afspiller, der dekoder NTSC til et progresivt 24fps signal også kunne outputte dette signal over HDMI?
  7. Hvordan vil et TV (HD ready LCD eller plasma) håndtere et sådant 24fps signal (jeg har læst mig til at kun pioneer understøtter en korrekt håndtering af et 24fps input med vising ved 72Hz) vil det bare lave 2-3 pulldown og vise det ved 60hz?
  8. Jeg gåe ud fra at et 576p25 signal bare konverteres til 50p ved at gentage hver frame to gange, er det korrekt?
  9. Er der overhovedet andre en pioneer, der kan håndtere 24fps korrekt?
  10. Hvorfor snakker man overhovedet om interlacing i forbindelse med HDTV? Jeg er klar over at det giver en fordel med 1080i50 fremfor 1080p25 ved hurtige bevægelser, men den vertikale opløsning halveres jo (selvom en god deinterlacer kan gøre meget godt), og så er der jo kun den højere horisontale opløsning, der er en fordel ved 1080i fremfor 720p.
  11. Er ingeniørerne hos Philips etc. dumme når de ikke laver tv, der understøtter 24fps korrekt?
  12. Er de dovne?
  13. Eller er det bare marketingsafdelingen, der lave specs for de tv der sendes på markedet uden at kigge lidt på de behov der er på markedet?

Ja, det var jo en længere smørre. Jeg håber at nogle af jer vil tage jer tid at besvare mine spørgsmål.

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2006 kl. 23:10

Det var godt nok en masse spørgsmål. Der skal mere end et indlæg til for at besvaret det hele fyldestgørende...

Nu kan der gemmes mange ting på en DVD/HD-DVD/Blu-Ray disc, men jeg formoder at du har 24fps filmateriale i tankerne.

1: Ja til 1080p/24 og progressiv encodning.

2+3: start med at læse dette link (skal nok læses mere end en gang)
http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_4/dvd-benchmark-part -5-progressive-10-2000.html
(besvarer nok ikke alle dine spørgsmål, men du bliver meget klogere). På DVD er der mange muligheder for mastering, og hvis alting blev set på interlaced skærme, var de forskellige metoder nok lige gode. Det gør man så ikke [længere], hvilket ovenstående link bl.a. handler om...

4: Dette er blot et gæt: folk som interesserer sig for korrekt framerate gengivelse af filmmateriale køber projektorer og ikke TV...

5: Ikke så vidt jeg ved. Problemet er at outputte 576i/480i, hvis man hellere vil lave de-interlacingen et andet sted (i sin VP50, hvis man er så heldig at eje en).

6: 24fps output fra en DVD afspiller finder du typisk kun i high-end DVD afspillere til 10k og opefter (de dyreste Denon, Marantz, o.lign.). Det skulle vist være implementeret i de nye Denon modeller til erstatning for 2910/3910 (er ikke sikker på modelnavnene). Det er formentlig også kun muligt med NTSC, fordi lyden er blevet maltrakteret på PAL, og det kan næppe korrigeres tilbage i realtime (er ikke sikker på dette?).

7: Nu er der ikke ret mange som kan modtage 1080p/24 input... Men hvis TVet kun kører ved 60Hz (og ikke 48Hz eller 72Hz) er det naturlige at gengive de progressive frames A og B i et AABBB mønster. Sådan gør man med HDTV i USA, når der sendes filmmateriale i 720p@60Hz (TV serier som Prison Break skydes også på film).

8: Ja.

9: High-end projektorer, Panasonic professionelle plasma (monitors, et andet og noget dyrere segment end PV60/PV600), og sikkert andet high-end udstyr.

10: Der er vel to grunde: Opløsning sælger!! Stort set ingen aner derimod hvad en korrekt framerate gengivelse er (hverken før eller efter at billedet hakker hjemme i stuen). Derudover er 1080i@60Hz bedre end 720p@60Hz (eller 50Hz) til til netop 24fps filmateriale, idet de 24 frames kan puttes ind i de 50/60 interlaced fields, således at de 24fps (i teorien i hvert fald, hvis der ikke fuckes for meget up...) kan rekonstrueres. En bedre ide var nok 720p@50Hz (eller 60Hz i USA) og så 1080p/24 til film. Men så kunne man kun bruge den høje opløsning til film, og 24fps ville give en masse problemer med bagudkompatibilitet.

11: De er naturligvis ikke dumme, men det er først nu at 24fps output er blevet semi-mainstream med Blu-Ray og HD-DVD afspillere, og der vil stadig gå noget tid inden bare 10% af husstandene har en HD-DVD eller Blu-Ray afspiller. De TV, som vi køber i år, blev sikkert projekteret i 2005 eller 2004. Noget helt andet er at "korrekt" framerate behandling ikke sælger i mainstream konsum segmentet. Det gør opløsning!! (tag El-Gigantens katalog: hvilken specifikation fremhæves mest? HD-Ready, på trods af at stort set alle fladskærme i dag er HD Ready. På et tidspunkt i CRT dagene holdt man også op med at skrive Farve TV, fordi det var indforstået...).

12: Unfair spørgsmål, synes jeg (det er ikke fordi jeg er ingeniør).

13: Der er ikke noget mainstream forbrugerpres for 24fps, så det er spørgsmålet som er forkert. Derudover bliver der formentlig set langt mere [HD]TV (broadcasting) end [HD-]DVD på de TV, som der sælges, og 24fps får du ikke fra broadcasting, selv når der sendes filmmateriale (det er nok teknisk muligt, hvis man har en VP50 scaler).

Redigeret af JesperLund - 28-Oktober-2006 kl. 23:23
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
AndyK Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2006 kl. 23:53

Tak for svaret

Lige et par opfølgende spørgsmål:

Du skriver at kun dyre DVD-afspillere kan output'e 24fps progressive fra en NTSC DVD (lidt sjovt egentligt - det er jo ikke kompliceret), vil de ellers output'e i 60Hz progressive? Men hvordan forholder det sig med 25fps fra en PAL DVD? Kan "almindelige" afspillere output'e i 25fps 25Hz, eller gør de det bare ved 50Hz i stedet?

Du skriver også at selv broadcast'et filmmateriale ikke vil blive sendt ved 24p men at det er teknisk muligt med en VP50 scaler. Udover at jeg synes det er en skam at det ikke bliver gjort, forstår jeg ikke hvorfor det skulle være et problem.

og ja, jeg ved godt at jeg er lidt hård ved ingeniørerne, men jeg er én af dem  (og nej, de er nok ikke dumme - bare offer for den "gennemsnitlige" forbruger). Og det er selvfølgelig rigtigt at der jo ikke er så meget på markedet, der kan output'e 24fps.

Mht. realtime procesing af lyden kan der fås programmer, der kan gøre det på en almindelig PC, og hvis jeg ikke husker helt galt kan mit gamle SB live lydkort rent faktisk også gøre noget lignende, skal dog lige tjekke igen for at være sikker.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2006 kl. 01:08

Oprindeligt skrevet af AndyK AndyK skrev:

Du skriver at kun dyre DVD-afspillere kan output'e 24fps progressive fra en NTSC DVD (lidt sjovt egentligt - det er jo ikke kompliceret), vil de ellers output'e i 60Hz progressive?

Jeg skrev at jeg kun har set 24fps output fra de dyre(re) afspillere, hvor 24fps kommer sammen med 1080p/24 opskalering. Der sidder en anden scaler i disse afspillere, end i diverse Lumatron afspillere med opskalering til 1080i og HDMI (det er vel kommet i Kvickly?). Derudover kan de dyrere scalere sikkert også håndtere flere fejl i mastering processen. Hvis en film NTSC DVD er lavet rigtigt, er den encoded med 23.976fps samt 2:3 pulldown flags, således at 29.97fps (59.94 fields/sec) output kan genereres af decoderen (for at overholde DVD video standarden).

Du skriver også at selv broadcast'et filmmateriale ikke vil blive sendt ved 24p men at det er teknisk muligt med en VP50 scaler. Udover at jeg synes det er en skam at det ikke bliver gjort, forstår jeg ikke hvorfor det skulle være et problem.

Det jeg havde i tankerne var følgende: din HDTV modtager leverer 720p@60Hz output, som du sender gemmen en VP50 scaler el.lign., inden det sendes til TVet. Hvis der sendes filmmateriale i AAABB mønsteret, kunne jeg forestille mig (NB: jeg kender ikke VP50 i detaljer!!) at VP50 kunne genkende dette mønster, og eliminere de gentagne frames, så vi har AB. Disse frames kan så scales til den ønskede opløsning og vises med 24/48/72 fps uden motion judder fra den ulige gentagelse af frames.

Den slags er lettere sagt end gjort (hvilket sikkert er en af forklaringen på prisen for en VP50...). Jeg har for sjov kigget lidt på en HDTV transport stream med 720p@59.94Hz og filmmateriale i AAABB mønsteret. Udover at der kan være afvigelser i dette mønster, bemærkede jeg et andet problem. MPEG-encodning er ikke en tabsfri, så hvis man encoder fem frames AAABB, og derefter decoder dem, vil de første tre frames ikke nødvendigvis være helt ens længere. Det kan gøre det vanskeligt at skelne AAA-delen fra BB-delen af AAABB sekvensen.

Redigeret af JesperLund - 29-Oktober-2006 kl. 01:24
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2006 kl. 11:14

AndyK og Jesper Lund

Denne web adresse blev min Hellige Gral 

http://home.earthlink.net/~malcolmhamer/letters.htm

Det vil aldrig kunne overgåes når det kommer til DVD og HDTV.   

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2006 kl. 12:54

Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Denne web adresse blev min Hellige Gral 

http://home.earthlink.net/~malcolmhamer/letters.htm

Det vil aldrig kunne overgåes når det kommer til DVD og HDTV.   

Vi kan alle drømme.... Malcolm Hamer beskriver et TV, som kan modtage stort set alle mulige fps input, og gengive billedet med præcist den opdateringsfrekvens. Det apparat er ikke lavet, i hvert fald ikke på consumer markedet. På consumer markedet er Pioneer's plasma (2006 modellerne) vel det, som kommer tættest på, idet det kan modtage 1080p/24 og vise hver frame tre gange ved 72Hz. Jeg tror at film bliver ved med at være 24fps et stykke tid endnu...

Redigeret af JesperLund - 30-Oktober-2006 kl. 12:55
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2006 kl. 13:57

JesperLund

Dit punkt 10.  Det er rigtigt fordi 720p ved 24 (evt. 30) slet slet ikke er en HDTV Standard. 720 linier er det kun hvis fps er på 48/50/60, ellers ikke; her er det opløsningstallet der tæller.

Så Du og andre skal være glade for jeg intet aner om skaleringerne, for kunne ses på skærmene med 1366 x 768 opløsning, men dette holder jeg mig langt væk fra.    

Til top
AndyK Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2006 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Det jeg havde i tankerne var følgende: din HDTV modtager leverer 720p@60Hz output, som du sender gemmen en VP50 scaler el.lign., inden det sendes til TVet. Hvis der sendes filmmateriale i AAABB mønsteret, kunne jeg forestille mig (NB: jeg kender ikke VP50 i detaljer!!) at VP50 kunne genkende dette mønster, og eliminere de gentagne frames, så vi har AB. Disse frames kan så scales til den ønskede opløsning og vises med 24/48/72 fps uden motion judder fra den ulige gentagelse af frames.

Den slags er lettere sagt end gjort (hvilket sikkert er en af forklaringen på prisen for en VP50...). Jeg har for sjov kigget lidt på en HDTV transport stream med 720p@59.94Hz og filmmateriale i AAABB mønsteret. Udover at der kan være afvigelser i dette mønster, bemærkede jeg et andet problem. MPEG-encodning er ikke en tabsfri, så hvis man encoder fem frames AAABB, og derefter decoder dem, vil de første tre frames ikke nødvendigvis være helt ens længere. Det kan gøre det vanskeligt at skelne AAA-delen fra BB-delen af AAABB sekvensen.

Jeg tror vi snakkede (skrev) lidt forbi hinanden. Det jeg mente var, at jeg ikke kunne se hvorfor man ikke fra starten af besluttede at sende broadcastede film med 24Hz progressive da man vedtog standarden. Det havde krævet at der i HD ready standarden skulle være specificeret support for 24Hz. Man kan ikke lade være med at undre sig, for problematikken med de 24Hz progressive fra filmmateriale er jo meget gammel. Det ville bare have krævet en beslutning at kræve supoprt for 24HZ progressivt materiale. For tro mig, det kræver altså ikke voldsomt meget silicium at lave oscillatorer med de rigtige neddelere, der kan levere de krævede frekvenser. Det virker som om de folk, der lavede specifikationer har haft fingrene så langt nede i PAL/NTSC kagedåsen, at de slet ikke har set, at der var en bedre løsning - for pokker det havde været chancen for at lave en verdensdækkende tv standard på 48Hz progressive og vupti, aldrig mere problemer med broadcast filmmateriale. Selvfølgelig med henholdsvis 50 og 60 Hz for bagudkompatibilitet. I stedet har man stort set KUN kigget på bagudkompatibilitet. Det SKRIGER af manglende visioner.

Nå det var vist nok galde for denne gang.

Er der forresten nogle, der ved om der kommer en ny standard til at afløse HD Ready? Når HD-DVD og Bluray begynder at outputte 24Hz progressive (jeg har stadig ikke fundet ud af om data vitterligt bliver lagret på den måde i på de nye formater) vil det jo være en fordel at vide om skærmene kan klare det.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2006 kl. 15:08

Jeg tror vi snakkede (skrev) lidt forbi hinanden. Det jeg mente var, at jeg ikke kunne se hvorfor man ikke fra starten af besluttede at sende broadcastede film med 24Hz progressive da man vedtog standarden.

Jeg har opdaget at 1080p/24 faktisk er en broadcast standard i ATSC
http://en.wikipedia.org/wiki/ATSC
(lovgivningen i USA kræver at alle nye TV skal have en ATSC tuner).

Men det er altsammen baseret på 24/30/60 (eller disse værdier gange 1000/1001), så TV producenterne kan gengive det som 59.94Hz eller 60Hz, ligesom de gammelkendte NTSC teknikker (hvis producenten ikke vil betale for implemente 48Hz eller 72Hz).

Til top
AndyK Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2006 kl. 16:15
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Jeg tror vi snakkede (skrev) lidt forbi hinanden. Det jeg mente var, at jeg ikke kunne se hvorfor man ikke fra starten af besluttede at sende broadcastede film med 24Hz progressive da man vedtog standarden.

Jeg har opdaget at 1080p/24 faktisk er en broadcast standard i ATSC
http://en.wikipedia.org/wiki/ATSC
(lovgivningen i USA kræver at alle nye TV skal have en ATSC tuner).

Men det er altsammen baseret på 24/30/60 (eller disse værdier gange 1000/1001), så TV producenterne kan gengive det som 59.94Hz eller 60Hz, ligesom de gammelkendte NTSC teknikker (hvis producenten ikke vil betale for implemente 48Hz eller 72Hz).

Tak for endnu et svar.

Du skrev i dit oprindelige svar at både HD-DVD og bluray vil gemme i 1080/24p. Ved du om det kun kommer til at gælde for NTSC områder eller også i PAL områder? Det vil jo så absolut være at foretrække med 24fps hvis man har et TV, der kan acceptere det, men hvis ikke vil en 25fps version være bedre, så man undgår judder.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2006 kl. 16:50

Du skrev i dit oprindelige svar at både HD-DVD og bluray vil gemme i 1080/24p. Ved du om det kun kommer til at gælde for NTSC områder eller også i PAL områder? Det vil jo så absolut være at foretrække med 24fps hvis man har et TV, der kan acceptere det, men hvis ikke vil en 25fps version være bedre, så man undgår judder.

[Disclaimer: nedenstående gælder kun filmmateriale. Der vil blive udgivet andet end filmmateriale på Blu-Ray/HD-DVD...].

Det bliver formentlig 24fps i Europa også, men principielt er det op til udgiveren af disc'en. HD-DVD understøtter 1080p/25 som encodning, men de kommende europæiske HD-DVD afspillere fra Toshiba kan vist ikke afspille dette format (skulle kunne firmware upgraderes senere). Blu-Ray standarden er lidt anderledes, så vidt jeg har forstået det. Her er 1080p/25 ikke understøttet, så hvis man vil have 25fps, skal man encode som 1080i/50.

Om motion judder fra 2:3 pulldown er et mindre onde end 4% speed-up af lyden skal jeg ikke kunne sige. Det vil der utvivlsomt være meeeget delte meninger om, ligesom NTSC vs PAL DVD udgivelser (på DVD har PAL en fordel med flere vandrette linier, som ikke er tilstede på HD medierne).

Til top
nextgeneration Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Oprettet: 16-September-2006
Point: 1052
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2006 kl. 10:05
Det er vel ikke et spørgsmål om enten eller.

Mon ikke de fremtidige blu-ray DVD afspillere kan outputte i flere forskellige formater ?

Det lader til at de forskellige TV er "tunet" til at stå godt i et bestemt format, så kan man vel vælge det format fra blu-ray der passer bedst til ens TV ?

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu