recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mit hjem og det dårlige netværk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mit hjem og det dårlige netværk

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Mit hjem og det dårlige netværk
    Sendt: 11-Januar-2016 kl. 08:37
Jeg kommer lige til at spørge til en optimering i mit hjem.
Jeg havde tidligere en apple timecapsule (model 1409) som jeg syntes havde nogen dyk i performance rent wifi mæssigt.
Inden jeg udskiftede den købte jeg en ipad air 2, som de første dage her i hjemmet var lynhurtig, men stille og roligt er blevet langsommere at surfe på.
Det samme gør sig gældende med husets mobil telefoner (2 iphone 6s). Jeg er sgu i tvivl om det er lokalt på telefonerne at der sker et eller andet eller om det vitterligt er mit net.

Jeg har idag købt en linksys EA6900 router som jeg har koblet på efter min fiber boks (jeg har en 100/100 linie), som står i et værelse midt i huset. (mine tidligere routere har altid stået her) Med min nye AC router og en opgradering fra en 60/60 linie havde jeg forventet en del forbedring på mit wifi og surfing.
Men det virker egentlig bare som før. Mit net er ganske stabilt og på enhederne fremgår det at de har fuld signal styrke.

Ved min router på kontoret har jeg tilkoblet en Philips Hue Hub og en Nas og tilsidst et kabel, der er trukket godt 15 meter rundt om huset og ind igen (til tv/hifi hjørne). Her er der tilsluttet en 100mbps switch, som har kablet forbindelse til mit tv, ps4, Mini Mac og Apple tv4. Alle disse enheder er kablet og har derfor deaktiveret wifi.
Dvs, det eneste jeg har på wifi i mit hjem er faktisk vores ipads (2 stk) og Iphone (2 stks). Ja så kører 2 Hue pærer på, som har forbindelse til Hue Hub og til sidst en Logitech Harmony Smart Hub.
På kontoret har jeg en Imac, som når den er tændt er på Wifinet.

Min router er sat til at automatisk at finde kanaler og frekvens. 5 ghz kører ac og øvrige wifi tekniker, mens 2.4 blot kører øvrige wifi tekniker. Døren til kontoret er sjældent lukket og der er faktisk ikke forskel på om den er åben eller lukket ift smooth netdel.
I en fugleflugtslinie fra min sofa til router er der godt 6 meter, men som sagt er den i et tilstødende rum.
Har jeg for mange ting omkring min router der fucker up, eller hvad kan være problemet (Nas, Hue Bridge)? - Eller er det mon lokalt på mine iphone og ipads, at jeg skal ryde op jævnligt mon?
Det er lidt frustrerende, når jeg havde håbet en opgradering kunne være løsningen

Router er sat i hoved højde inde på kontoret. 

Til top
Bravooskar Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 17-Juni-2012
Sted: Svendborg
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bravooskar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2016 kl. 09:49
Start med at låse frekvenser og kanaler til nogen, som ikke bliver brugt.
Detnæst test din hastighed både kablet og trådløs. Så er det nemmere at komme videre.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2016 kl. 10:42
Start med at hente dette program.
http://www.techspot.com/downloads/5936-inssider.html
Så kan du se om der er andre netværk der generer dit. Det hjalp rigtigt meget at bruge en kanal som naboen ikke brugte hos mig.
Dine Apple enheder bliver langsomme hvis der er for mange åbne ting. Dobbeltklik på homeknappen og vift alle de åbne programmer væk.
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2016 kl. 11:13
Præcist hvad er det der er langsomt? Er det alt, altså overførsel mellem enheder lokalt eller er det kun mod internettet? Har du prøvet med speedtest.net appen og se hvad de giver dig af resultat?
Til top
Roland Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Maj-2009
Sted: Kbh's Vestegn
Point: 1220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Roland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2016 kl. 23:08
Jeg ville også finde en fast kanal til det trådløse net. Jeg havde i starten også sat routeren til, at vælge auto.
Men efter et par fif herinde, satte jeg den til at bruge kanal 11 fast og nu kører alt det trådløse pænt hurtigt og smooth.
Prøv evt. at læse Bschmidt's udemærkede tips og tricks tråd - som ligger som fast 1. tråd i Netværk sektionen.

Redigeret af Roland - 11-Januar-2016 kl. 23:09
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2016 kl. 08:42
Tak for alle jeres bud. Jeg vil læse den faq igennem. Mht kanal skifte, vil det ikke kun være aktuelt hvis jeg kan fange andres netværk på min bopæl? Jeg kan nemlig ikke finde mine naboers (Bor i parselhus kvarter).
Dernæst, kanal valg på 5ghz, tillader ikke kanal 11. De muligheder er:36, 40, 44, 48. På 2.4 ghz kan jeg sagtens vælge kanal 11
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2016 kl. 08:47
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Præcist hvad er det der er langsomt? Er det alt, altså overførsel mellem enheder lokalt eller er det kun mod internettet? Har du prøvet med speedtest.net appen og se hvad de giver dig af resultat?
Ahh troede da jeg havde svaret her, men den mobil driller sgu her på recordere.dk:).

Overførelse og streaming går egentlig fint. Dvs ingen hak og stop grundet bufferload. Det er mere det almene brug på idevices der er træge. Det var de bare ikke da jeg købte begge dele for 3 uger siden. At hente en hjemmeside er bare ikke ligeså smooth som deet var for kort tid siden, på en ældre router og en 50/50 linie, som nu er en 100/100 og en linksys 6900 (AC router)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2016 kl. 08:48
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Start med at hente dette program.
http://www.techspot.com/downloads/5936-inssider.html
Så kan du se om der er andre netværk der generer dit. Det hjalp rigtigt meget at bruge en kanal som naboen ikke brugte hos mig.
Dine Apple enheder bliver langsomme hvis der er for mange åbne ting. Dobbeltklik på homeknappen og vift alle de åbne programmer væk.

Det kræver desværre en licens det program
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2016 kl. 08:56
Jeg kan via min router app også indstille kanalbredde - hvad er at foretrække her.
Efter en scanning af wifi net her, kan jeg finde et ukendt 2.4 ghz net. Det kører på kanal 11, hvilken kanal er bedst at vælge så?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2016 kl. 09:31
Bromberg5 > Hvis der kun er trafik på kanal 11 så brug selv kanal 1 eller 6.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2016 kl. 09:36
Men det der er vigtigt det er at finde ud af hvor problemet er. Altså om det er dit interne netværk (altså det trådløse), eller er det mod internettet. Derfor kunne det være rigtig godt at finde ud af om du f.eks. på lokal nettet kan overfører filer hurtigt og stabilt mellem dine computere, enheder eller lign.

Dernæst undersøge med f.eks. speedtest.net hvordan din hastighed er mod internettet.

Der kan være mange årsager til at det tager lang tid at indlæse websider. Men en af grundende kan f.eks. være at den er lang tid om at lave DNS forespørgsler. Men det er desværre lidt gætteri da vi ikke ved præcist hvor problemet og dermed hvor vi skal starte med fejlsøgning.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2016 kl. 09:50
Jeg har lige prøvet at tage en test direkte fra fiberboksen og den giver mig faktisk en 111/110 linie. Så signalet fungere som det skal fra fibia ihvertfald.
Men tester jeg via wifi giver den mig kun 55/55 ca på wifi ca en meter fra routeren. Det er en sløj router jeg har købt mig kan jeg så konstatere om ikke andet.
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu