recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 2 subs, jeres erfaring?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2 subs, jeres erfaring?

Besvar Besvar Side  123 12>
Forfatter
Besked
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 517
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 2 subs, jeres erfaring?
    Sendt: 01-Januar-2016 kl. 14:52

Har købt mig en ekstra sub, SVS sb12 NSD, der skal spille sammen med en SVS sb12 PLUS.

Men vil gerne hører jeres erfaringer med sub placering?

Umiddelbart vil jeg have en bag hver front. Hvor den ene er op af bag/side-væg og den anden vil komme til at spille op af bagvæg, med en Go meter til siden. (Grundet en dør der er i vejen).

Self. Skal der afprøves med placering. Men igen, først og fremmest, jeres erfaringer?

Godt nytår :-)

Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 15:12
Du kan desværre ikke bruge andre erfaring til noget som helst.

Den eneste løsning er at få sat gang i nogle målinger og se hvor dine subs præsterer bedst, og så bygge videre derfra.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 15:42
Enig med strecker. Dog tillader jeg mig at komme med min egne erfaringer. Har haft 2 Subs af et par omgange og i forskellige stuesetups. Her har jeg haft mest glæde af det ved at have en bag min lytteposition også. Det har givet mig et bredt smooth basfel
Men Google dual subwoofers og der er en masse anbefalinger
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 15:54
Gjorde opmærksom på at jeg skal lege med placering Strecker.

Dog er det alligevel interessant at læse hvad i andre har af erfaringer. Ligeså meget for hyggens skyld.

Men lad mig opgradere spørgsmål i post-1 og dermed skyde lidt bredere;

Øs ud af jeres erfaringer og oplevelser med 2 Subs
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 15:55
Man kan sagtens læse en masse anbefalinger, jeg gjorde det også selv..
Men efter alverdens forskellige placeringer, fandt jeg frem til at mine subs fungerer klart bedst når de stilles asymmetrisk i siderne af rummet, 1 og 1.3 meter fra frontvæg.

Denne placering er STIK modsat af stort set alle forskrifter og anbefalinger, og ville faktisk ønske jeg ikke havde spildt alle de timer på at læse istedet for at måle selv.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 15:57
Tak bromberg.

Ville gerne prøve det samme, som du nævner, bag lytteposition. Dog ikke en mulighed. Pt har jeg sub stående til højre for lytteposition, dog gør det at der mangler noget i fronten.

Har ikke fået sub nr. 2 endnu. Der skal dog leges imorgen, da jeg får den ind af døren der.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 16:01
Det giver god mening Strecker...

Har dem bare ikke endnu og så blev Recordere.dk altså en trøst

Ved du har nogle vilde subs og svserne kan på ingen måde måles med dem...
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 16:02
I sidste ende er jeg dog blevet langt gladere for opgradering af min subwoofer, så jeg bare har en og har smidt en dspeaker på den. Det har gjort det bedre overall.iøbrigt også Svs:)..
Lækker subwoofer
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 16:06
Hvilken SVS Bromberg?

Vil have en dspeaker senere på året ... Begge + flere subs, kan kobles til dspeaker jo?

Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 16:09
Istedet for dspeaker, så brug pengene på en minidsp umik-1 mikrofon og en minidsp 2x4.
Så kan du måle rum / subs og få fuldstændig kontrol over lyden fra dine SVS.

Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 16:12
Jeg kører med to subs (Dali SWA 12), med dem placeret så den ene er cirka midt for en væg, og den anden er ca. 1/4-1/3 fra hjørnet på væggen til venstre for den første sub.

Det her er de normale anbefalinger for at placere flere subs, men de duer kun som tegningen hvis man har et helt kvadratisk rum uden åbninger, og det er jo en anelse urealistisk.

I et mere realistisk rum har man døre osv. at tage højde for, foruden møbler og den slags, så man må gå lidt på kompromis. F.eks. har jeg kun en håndfuld placeringer i mit rum, som rent faktisk er praktiske, det duer jo ikke at have en sub stående under spisebordet eller så man kun kan åbne døren til rummet halvt op.

Derfor placerede jeg den første sub efter den gamle metode med at stille subben i den normale lytteposition og spille bastung musik, og så kravle rundt ved panelerne og lytter efter hvor der er mest bas. Det gav en position umiddelbart ved siden at mit skrivebord (praktisk nok!).

Det jeg så gjorde da jeg fik sub nr. 2 var igen at spille bastung musik (med sub 1 på sin rigtige plads) og lytte efter hvor der var mindst bas, samtidigt med at det skulle være en indretningsmæssigt praktisk placering. Det viste sig så at være umiddelbart til venstre for mit skrivebord, så de to subs er placeret i cirka samme afstand til min stol.

Jeg har så også leget med faseindstillingerne og konstateret at de to subs skal være i fase med hinanden, men i modfase med toppene for at give det bedste resultat. Man kan muligvis også placere sub nr. 2 der hvor der er mest bas og så køre den i modfase, men det kan nok give nogle andre komplikationer.

Og trods OK placering, så har jeg stadig været nødt til at slå ned på 45Hz og 70Hz, hvor subwooferne har rum-ræsonanser, og ved 125hz hvor toppene har en lille ræsonans.

Alle rum er unikke, så man er nødt til at prøve (og måle) sig frem.

Redigeret af HenrikStevn - 01-Januar-2016 kl. 16:13
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Marts-2012
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2016 kl. 18:43
Min erfaring bygger på en subwoofer. Dog en stor af slagsen. 18 tommer i et kabinet på 324 liter.
Placering imellem front højttalerne gav et fremragende samspil med fronterne. Målingerne var stort set identiske med og uden subwoofer. Mine fronter har hver 2 x 8 tommer i et for dem kabinet på 130 liter, så de går også dybt. Jeg valgte til stereo, ikke at bruge subwooferen. Subwooferen gik over til at "kun" blive til LFE højttaler.
Jeg prøvede at flytte den store subwoofer, til højre side. Jeg synes ikke, at det var en lyttermæssig god placering. Mit rum er ikke en regantangelær størrelse, men har forskellige indhak.
Men dybdeperspektivet og rummet blev bedre med at subwooferen kom væk. Det har så resulteret i, at alt anlæg på nær effektforstærkere er flyttet ud på siden for endnu bedre lyd.
Til sidste blev subwooferen placeret op ad bagvæggen. Det var en fremragende placering. Masser af den dybe bas og ikke en forringelse af dybdeperspektiv, som jeg findermeget vigtigt.
Ved film lader jeg fronterne spille i Large og subwooferen tager sig af LFE signalet.
Til top

Besvar Besvar Side  123 12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu