|
Projektor lærred erfaring/vurdering..? |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | ||
Neva_x
Ny bruger Oprettet: 09-December-2015 Status: Offline Point: 6 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 09-December-2015 kl. 11:01 |
|
Hej,
Jeg vil lige starte med at sige at jeg er ret ny til det med projektorer, så har ikke ret meget forstand på det - men jeg har fået en projektor og mangler et lærred, dog er budgettet ikke særlig stort. Det skal helst være et manuelt lærred, altså den slags man ruller ned, da jeg stadig ønsker at beholde mit TV til dagligdags-brug (projektoren vil mest blive brugt til filmaftener osv.) Efter lidt søgning på Pricerunner, fandt jeg dette lærred til 400kr som passer til mit budget og iøvrigt virker utrolig billigt i forhold til andre lærreder på markedet: https://www.vidaxl.dk/p/240717/projektionsskaerm-200x153cm-4-3-tag-vaeg Selve monterings grej er ikke inkluderet, kun lærredet og kassetten. Tror I dette lærred er bedre end f.eks. et TUPPLUR mørklægningsgardin fra IKEA? Og hvis her er nogen som har erfaring med lærreder fra Vidaxl så vil jeg meget gerne høre jeres erfaringer :) På forhånd, tak. |
||
hunterSEG
Bruger Oprettet: 03-November-2011 Sted: Denmark Status: Offline Point: 193 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hvis du skal se film, så vil jeg anbefale at du kigger efter lærreder i 16:9 format eller 2.35:1, da det er filmformater. Bruger du streaming tjenester, så er det nok 16:9. Er det blueray, så skal du nok gå efter 2.35:1.
Det kommer jo selvfølgelig også an på din projektor.
|
||
Neva_x
Funktioner
Tak(0)
|
|
Tak for svaret. Det var sådan set ikke størrelsen der var min bekymring - Pga. mit loft er rimelig højt så har jeg det bedst med at købe et lærred i 4:3 størrelse, så jeg er sikker på at det kan nå ned i den rigtige højde. Det kommer til at streame fra blandt andet Netflix så det er 16:9 - men det kan jeg da sagtes afspille på et 4:3 lærred, den eneste forskel er at der kommer til at være noget overskydende hvidt i top og bunden (medmindre jeg har misforstået noget). |
||
PerW
Guld medlem Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4113 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
For mig ser det lidt for billigt ud og jeg ville ikke købe et 4:3 lærred.
Jeg har handlet en del gange hos Qualityscreen og været godt tilfreds. Kig evt. her: http://qualityscreen.dk/index.php/projektor-lift-beslag/udsalg-pa-filmlaerrder.html?p=1 Der er en del på tilbud.
|
||
hunterSEG
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det er rigtigt. Det gode ved lærreder i 16:9 er at det hvide stykke der er til overs er farvet sort. Så dit billede bliver meget pænere, da det vil give en rammeeffekt og du ikke vil få så meget lys kastet tilbage.
Desværre er "rigtige" filmlærreder i 16:9 langt over den pris du har fundet på dit lærred, så vidt jeg husker. Vent, laver lige en hurtig søgning. Hvilken størrelse leder du efter i tommer, ud fra 16:9. Søgning slut. Søgeord "lærred 16:9" vælg pricerunner og sorter efter pris. Kan se du kan få rigtige 16:9 lærreder til omkring 800 kr. Det var nok den vej jeg ville gå. Alternativ hør www.vidaxl.dk om der også er sort bjælke i toppen af deres 16:9 lærred, eller om det starter helt oppe ved kassetten.
|
||
Neva_x
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det er stadig langt over mit budget, som siger max ca. 400 kr :) Men lærredet fra vidaXL er vel stadig bedre end et mørklægningsgardin fra IKEA (som er mit alternativ)?
Du har en pointe mht. at lyset bliver kastet tilbage.. Men jeg ved at man kan købe sort tape beregnet til lærreder, så det er en mulig løsning hvis det hvide begynder at irritere mig. Så kan jeg selv lave den i 16:9 hvis det bliver nødvendigt. Hvis jeg køber et lærred i 16:9 størrelse, risikerer jeg at det hænger alt for højt - og plus det er for dyrt... :-) Jeg kan se i specs at der står "Materialer: PVC: 70% polyester: 30%" - er det "normalt" materiale for et lærred? Gain er på 1.3, fra hvad jeg har forstået alt under 1 er bedst, men alt under 1.3 er også fint nok. |
||
hunterSEG
Funktioner
Tak(0)
|
|
Kan desværre ikke hjælpe i forbindelse med vurdering af kvalitet og opbygning af lærred, det må du nok selv google dig frem til.
Tror ikke der er den store forskel på IKEA og vidaxl, men ved det ikke. Ville nok gå efter den billigste så. Måske du kan Købe det rullegardin fra Ikea, pakke det nænsomt ud og afprøve det. Hvis det ikke er godt, kan du vel levere det tilbage igen. Nemmere hvis du bor tæt på IKEA :) Sidste ord fra mig. HUSK også lyden, den er altså vigtigere end et perfekt billede, hvis du spørger mig.
|
||
dr gonzo
Guld medlem Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1316 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
16:9-lærreder har næsten altid et drop-down, hvilket vil sig at der er rigeligt med sort over lærredet, så man kan få det ned i den ønsket højde. Men faktisk, er et mørklægningsgardin ofte bedre end et billigt data-lærred, da et data-lærred ofte er fremstillet med det formål at kaste rigtig meget lys tilbage, så det også fungere i et oplystrum. På de billige lærreder giver det ofte den effekt at der kommer glitter på billedet, hvilket totalt ødelægger oplevelsen. Jeg har engang for mange år siden, selv købt et data-lærred til 800 kr. Det var så ringe, at jeg efter 5 minutters filmkigning, konstatere at min ujævne væg var en bedre løsning. Så hvis budgettet ikke kan strækkes til et hjemmebio-lærred, vil jeg forslå dig at finde en anden løsning, og jeg ved at mange har gode erfaringer med rullegardiner.
|
||
Lars_M
Bruger Oprettet: 03-November-2011 Sted: København, DK Status: Offline Point: 177 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg kører med Ikea gardin og jeg må indrømme at jeg er overrasket over hvor godt det er. Prøv det først vil jeg sige, det koster så ekstremt lidt.
|
||
LG 50PK760N, Marantz NR-1403, Creek Evolution 5350, Aune X1 Dac, Elac BS-203.A, XTZ 99W10.16, Audiovector center plus diverse bokse..
|
||
Neva_x
Funktioner
Tak(0)
|
|
Må jeg spørge om det er TUPPLUR gardin, det du bruger? Og har du det altid hængende nede, eller ruller du det op efter brug? :)
|
||
Lars_M
Bruger Oprettet: 03-November-2011 Sted: København, DK Status: Offline Point: 177 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ja det mener jeg. Og så den største størrelse - ca 2x2m så det kan nå langt nok ned. Er personligt ikke generet af reflekteret lys som nogle nævner, men kan da godt se at sorte kanter ville være et plus.
Jeg ruller op/ned hver gang, da det blokerer for døren ellers. Man kan tilkøbe en lille stav til at trække det ned med, koster en 20er eller sådan noget. |
||
LG 50PK760N, Marantz NR-1403, Creek Evolution 5350, Aune X1 Dac, Elac BS-203.A, XTZ 99W10.16, Audiovector center plus diverse bokse..
|
||
Neva_x
Funktioner
Tak(0)
|
|
Okay, tak for info.
Jeg har valgt at bestille lærredet fra VidaXL fordi jeg bor så langt væk fra IKEA at det samlede beløb for rullegardinet og benzinpenge faktisk ville overstige de 400kr som lærredet fra VidaXL koster. Så må vi se hvordan kvaliteten bliver... Hvis den er for ringe, så må jeg vente til jeg engang befinder mig i Århus, og så købe et rullegardin i IKEA |
||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |