recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Chromecast Audio - ekstern DAC?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Chromecast Audio - ekstern DAC?

Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Erbs Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 07-Januar-2016
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erbs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Chromecast Audio - ekstern DAC?
    Sendt: 07-Januar-2016 kl. 13:45
Hej

Jeg kører med 3 Chromecast Audios (CCA) i huset, og er rigtig godt tilfreds med funktionalitet mv.

I stuen, hvor mit anlæg står, overvejer jeg, om det giver mening at købe en ekstern DAC og forbinde CCA hertil via Toslink kabel, således at der anvendes en DAC, der alt andet lige er bedre end den, der sidder i CCA.

Giver det mening at bruge en ekstern DAC? - har læst mig frem til at DAC´en i CCA skulle være ganske god, men alt andet lige bør man jo få en bedre lyd ved at anvende en dyrere/bedre DAC. Sammenligner jeg lyden fra CCA med cd er der da også forskel - en forskel jeg helst vil have minimeret mest muligt.

Jeg bruger CCA til Spotify (Premium, Extreme lydkvalitet) og på sigt også til Plex, hvor jeg dog pt. har nogle udfordringer.

Jeg har kig på Cambridge Audio Dacmagic 100 - forslag til andet i ca. samme prisklasse (1.500 kr.) modtages gerne.

På forhånd tak for råd Smile

Hilsen Erbs
Hilsen Erbs
Til top
frugtkompot Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-April-2008
Sted: Denmark
Point: 810
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frugtkompot Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2016 kl. 14:50
Jeg vil tro, at det afhænger af dit øvrige anlæg, om du kan høre forskel. Hvad spiller du på?
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2016 kl. 14:56
Oprindeligt skrevet af Erbs Erbs skrev:

Giver det mening at bruge en ekstern DAC?

Nej, det vil ikke hjælpe noget. DACen i CCA er rigtigt god.

Alle DACs i dag er så gode at deres begrænsninger ligger et godt stykke ud over hvad det menneske øre kan opfange.

Den forskel du hører i forhold til CD er højst sandsynligt en lille forskel i lydniveau, det kan godt lyde som en ændring i lydkvalitet. Alternativt kan det være fordi du sammenligner streaming med CD, og så kan de to versioner jo komme fra forskellige udgaver af albummet.

Redigeret af HenrikStevn - 07-Januar-2016 kl. 14:59
Til top
Erbs Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erbs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2016 kl. 15:15
Tak for svarene.

Mit anlæg er et Cambridge Azur 540 forstærker og cd-afspiller og et par Audio Vector S1 Signature.

Når jeg har sammenlignet lyden på cd og streamet spotify har jeg sat lydniveauet så ens som muligt, og jeg vurderer, at det især er "åbenheden" i lyden, der er forskellig - når jeg hører den streamede version er det mere tydeligt, at den kommer fra højtalerne, mens lyden fra cd giver et lidt mere bredt lydbillede.

Jeg er dog ok tilfreds med lyden fra Chromecast - tænker blot at kan lyden optimeres hørbart er jeg villig til at smide lidt penge efter det.

Hilsen Erbs
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2016 kl. 15:39
Det er faktisk ikke nok at sætte lydniveauet bare ved at høre, det er en ret upræcis måde at gøre det på. Vi kan underbevidst registrere ændringer i lydniveau på omkring 0,1dB, og selvom vi ikke vil opfatte det som en niveauændring, så vil det rent ubevidst virke som en ændring i lydkvalitet.

Og igen, du kan ikke være sikker på at din CD og albummet på Spotify kommer fra samme kilde, der kan være forskel i hvilken master der er brugt, genudgivelser osv.

Den bedste måde at sammenligne er ved at rippe en CD til FLAC, og så sammenligne det rip streamet lokalt, i forhold til CDen.
Til top
Erbs Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erbs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2016 kl. 16:55
Følger lige op på denne:
Har købt en Nad D1050 DAC, som min Chromecast nu er forbundet med via optisk kabel. Der er en temmelig stor forskel ift. at bruge den indbyggede DAC, så jeg er rigtig glad for at jeg gav det en chance. Lydbilledet er langt mere åbent, præcist og de enkle instrumenter står klarere og mere adskilt.

Hilsen Morten
Hilsen Erbs
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2016 kl. 17:16
Den største forskel du hører er næsten med sikkerhed lydniveauet. Med mindre du sætter "high dynamic range" på i appen, så er det analoge output relativt svagt i forhold til hvis man bruger det optiske output over i en anden DAC.

Ifølge Google er det for at skåne små batteridrevne transportable højttalere, som ikke kan tåle for højt signalniveau i forhold til det som kommer fra f.eks. en telefon.

Selv når man prøver at sætte samme lydniveau fra to forskellige kilder vil der ofte være en smule forskel, måske 1dB. Det bliver ofte opfattet som en forbedring i lydkvalitet, f.eks. mere åbenhed og klarhed i lyden.

Det er selvfølgelig fedt nok at du er tilfreds med dit køb, men træerne vokser ikke ind i himlen :-)

Redigeret af HenrikStevn - 27-Januar-2016 kl. 17:16
Til top
Erbs Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erbs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2016 kl. 18:43
Jeg kan af gode grunde ikke lave direkte A B sammenligning mellem med og uden NAD dac. Jeg har lyttet til musik jeg kender rigtig rigtig godt, og der er der ingen tvivl om at der er en stor forskel og til det bedre med NAD dac.

Det giver nu også for mig god mening. CCA koster 320 kr, hvoraf en mindre del er gået til dac, mens NAD dac koster en del mere og udelukkende skal behandle det digitale signal. Med NAD bliver det også muligt at bruge bedre kabler til hele signalvejen.

Jeg er helt med på at øret kan/gerne vil snydes, men forskellen jeg hører er alt for markant til at det alene er tilfældet.

Din tilgang har vel som konsekvens, at når fx Lyd og Billede eller Whathifi tester en række dacs og finder en vinder, så hører de forkert?

Hilsen Morten

Hilsen Erbs
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-November-2013
Point: 589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2016 kl. 20:57
Tillykke med købet.
Der er ingen tvivl om at en god ekstern DAC er at foretrække i forhold til den interne i CCA.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2016 kl. 22:42
Din forstærker har en DAC.

Tilslut chromecast til en af toslink indgangene.

Og wupti har du sparet penge til en DAC.

Det analoge signal fra en ekstern DAC bliver sandsynligvis konverteret til digital og tilbage i forstærkeren. Og det kan ikke gøre noget godt for kvaliteten. Du må læse lidt i brugsanvisningen for at finde ud af om det forholder sig sådan.
Til top
Erbs Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erbs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2016 kl. 06:31
Cambridge Audio Azur 640A har ikke en dac
Hilsen Erbs
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2016 kl. 07:19
Det har du fuldstændig ret i.

Men du skriver 540 længere oppe i tråden.

Og den har DAC.
Til top

Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu