|
HJÆLP til ledninger |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Gsc12345 ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 27-Januar-2016 Status: Offline Point: 1 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 27-Januar-2016 kl. 10:42 |
Hej,
Jeg er igang med at købe en projektor (Optoma HD26 DLP), samt en Denon Ceol piccolo n4 forstærker med to højtalere til(noget tilbud gennem hifi-klubben. Mit problem er, at de har anbefalet mig at købe en masse af sindsyg dyre ledninger (HDMI, minijack, optisk) igennem dem, som jeg nu har fundet til mindre en halvpris. Fx har de anbefalet (HDMI) https://www.hifiklubben.dk/kabler/hdmi-kabel/argon-red-edition-hdmi1-hdmi-kabel/ (10m=699kr), men hvor jeg så overvejer https://www.av-cables.dk/hdmi-kabler/hometheater-2-0-standard-speed-hdmi-kabel-15-m.html (15m=259kr) eller https://www.av-cables.dk/hdmi-kabler/hq-2-0-high-speed-hdmi-kabel-10-m.html (10m=269kr). Er der nogen der har styr på hvilken forskel der er? Jeg har samme problem med minijack: Hifi - https://www.hifiklubben.dk/kabler/minijack-kabel/argon-red-edition-mjin1-minijack-kabel/ (1,5m=199kr) Mit bud - https://www.av-cables.dk/minijack-kabler/hometheater-minijack-kabel-1-5-m.html (1,5m=45kr) Optisk digitalkabel: Hifi - https://www.hifiklubben.dk/kabler/digitalkabel/argon-white-edition-optical/ (1m=99kr) Mit bud - https://www.av-cables.dk/optisk-kabel/high-grade-optisk-toslink-digital-kabel-1-5-m.html (1,5m=59kr) Hvor stor forskel gør det at have nogle andre ledninger? Er der nogle mærker i kan anbefale? Er uden af vide så meget om dem blevet ret fan af mærket hometheater - det lyder som om de har styr på det! ![]() Håber der er nogen der har tid og lyst til at hjælpe? Bedste hilsner Nicolai |
|
![]() |
|
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
De billigere ledninger du linker til vil fungere præcis lige så godt som de dyre kabler hifi-klubben vil sælges dig (og tjene fedt på).
Køb du dem roligt, og brug de sparede penge på flere film
![]() |
|
![]() |
|
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
Signalmæssigt er der nok ikke nogen forskel, men den mekaniske kvalitet er nok bedre på de dyrere produkter. Hvis det er til en fast installation, hvor stikkene ikke skal afmonteres ofte, er de billige formentlig lige så godt.
Personlig har jeg lige købt et dyrere mini-jack-forlængerkabel, fordi et billigere produkt mistede forbindelse efter kortere tids brug. Det blev så også brugt til mit in-ear-monitorsystem når jeg spiller livemusik, så det får nogle tæsk.
|
|
![]() |
|
dr gonzo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1320 |
Oh no, here it goes again. Du har lige pustet til ilden, i den heftigste debat man kan finde på et hifi-forum: "Gør kabler en forskel".
Jeg kan på forhånd fortælle dig, hvilke to konklusionen du vil kunne drage af alle de indlæg der kommer: 1: Der kan ikke måles nogen forskel, og dermed er det ikke bevist, at der er nogen forskel på kabler. 2: Det menneskelige øre er bedre end al verdens måludstyr, og derfor kan vi høre forskelle som ikke kan måles på kabler. Så er det bare at vælge hvad du selv tror på. Husk dog, at Hifi-klubben tjener RIGTIG godt på kabler, så selvfølgelig vil de altid prøve, at overbevise dig om, at du skal bruge mange penge på kabler, for at det matcher dit udstyr. |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
Det er Digitalt, så det er faktisk kun samle kvaliteten det kommer an på, når det er Digitalt, så er der enten hul i gennem eller der ikke er det, så ingen grund til at købe guld kabler. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3805 |
Er det nu også hele forklaringen? Ved korte kabeltræk vil den helt sikkert holde vand, men ved lange træk med hdmi kabler, er kvaliteten og certificeringen af kablet meget vigtig. Ved et middelmådigt hdmi kabel, og lange træk, kan der opstå billede og lydudfald, og i værste fald måske helt mangle.
|
|
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|
![]() |
|
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
Men i den situation vil man jo bestemt ikke være i tvivl om at noget er galt. Hvis kablet overholder den korrekte specifikation (f.eks. HDMI 2.0a), så skal det også virke. "High speed"-kabler vil generelt virke over længere afstande end "standard speed"-kabler, det er en betegnelse for hvilken båndbredde kablet er testet til.
Der er ingen defineret maksimum længde for HDMI-kabler, men jo længere det er, desto vigtigere er specifikationen. Til eksempelvis 4K 60Hz bør man vælge et HDMI 2.0/2.0a som er "high speed"/category 2, især hvis det skal være mere end et par meter langt.
Redigeret af HenrikStevn - 27-Januar-2016 kl. 14:00 |
|
![]() |
|
PerW ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4119 |
Jeg kan da fortælle min erfaring.
Til min projektor skal jeg bruge et 15 m HDMI kabel. Med HDMI kan du få problemer, når det er over 10. Jeg købte et i middel prisklasse hos AV-Cables til 700 kr. Det virkede ikke og jeg fik mine penge retur og smed kablet ud. Jeg måtte købe et hos HifiKlubben og det kostede 1700 kr og det har nu virket i 5 år. Da min søn skulle bruge et på 10 m. Ringede jeg til AV-Cables og de anbefalede et til ca. 600 og det virkede med det samme. Fordelen med digital kabler er, at det er enten virker de eller også gør de ikke. Så du kan se hvis der er fejl i overførslen. Analoge kabler kan være noget andet. |
|
![]() |
|
Clemen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-Februar-2006 Status: Offline Point: 606 |
Dårligt hdmi kabel, og der er digital støj på skærmen. (sne, fejl farver etc.)
Så nej selvom signalet er digitalt er verden ikke bare enten er der forbindelse eller også er der ikke.
|
|
![]() |
|
dr gonzo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1320 |
Clemen det der er den vildeste røver. Et hdmi-signal kan ALDRIG give sne! Digital støj give billedudfald eller field blocks. Men oftest vil der blot ikke være hul igennem.
|
|
![]() |
|
Andromeda ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Oktober-2011 Status: Offline Point: 517 |
Haha..
Har set et hdmi der var træt af dage, hvor farverne så underlige ud. Samtidigt var det et meget billigt kabel. Har efterhånden prøvet en del kabler. Jeg tror på god afskærmning, alt afhængigt af kabel! Glem dog de dyre kabler og brug den sunde fornuft. Jeg googler oftest hvad jeg mangler, læser mig frem, danner et indtryk; lyder dette sandsynligt, el. lyder det ikke sandsynligt. Det bare på med de kritiske briller ![]() Lad ikke hk gennem- ![]() ![]() |
|
![]() |
|
Schulz ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 845 |
Jeg købte et HDMI kabel på 12 meter til min projektor, det skulle umiddelsbart være godt nok ifølge specs og ifølge en sælger jeg skrev med, men da det kom hjem var der bare ikke hul nok igennem, billedet blev ved med at falde ud... Dvs. det virkede "næsten", men det var enten billede eller intet billede, jeg fik pengene tilbage og købte et supra kabel, det virker uden problemer. Havde tidligere haft et supra der også bare virkede på 15 meter. De er lidt dyrere, men er godt skærmet og er godkendt med disse specs:
4K 60hz og ukomprimeret lyd op til 15 meter. Ved godt der ikke skal lyd til en projektor, men der er båndbredde nok i de kabler.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |