recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opgrader til windows 10
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opgrader til windows 10

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Opgrader til windows 10
    Sendt: 08-Februar-2016 kl. 00:17
Skal muligvis opgrader en maskine fra windows 8.1 til windows 10. Men jeg kan ikke se, om alle programmer skal geninstalleres efter opgraderingen, eller om de fortsat ligger som de hele tiden har gjort. Jeg har kun prøvet at installere windows 10 på en ren maskine.
Så er der nogen der kan svare på dette?
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 01:12
De fleste programmer (apps) bliver liggende - det er nok det nærmeste man kan komme et svar.

M.v.h.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7124
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 06:28
Af mine 4 pc som blev opgraderet var der ikke behov for at geninstallere programmer.

Alt ekstra virkede fint efter upgrade
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Point: 1562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 07:28
Har opgraderet et par stykker, alle beholdt alle programmer uden problemer.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 4114
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 09:18
Du bør undersøge om programmerne kan kører på Windows 10 eller om de giver problemer. 

F.eks kan antivirus programmer give problemer. Jeg brugte f.eks. Bitdefender Free og den kan ikke kører på Windows 10.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 12:18
Ahh lyder sgu godt. Tak for svar. Synes nemlig ikke jeg kunne google mig til et klart svar på dette.

Det er en pc som bruges til musik produktion, så den er rimelig vital, og skal helst forblive sådan. Programmerne der bruges (samt drivere) er opdateret til at understøtte windows 10. Så egentlig er der ingen grund til, at ikke gøre det. Men hvis jeg skulle gen-installere alle programmer, så kunne jeg lige så godt starte helt forfra. Det tager en krig med Cubase 8.5, og et hav af plugins, drivere til lydkort, keyboard osv. Det kan også være en ren installering bliver løsningen, men har tænkt mig at prøve en opgradering først.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4114
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 14:34
Husk at tag en backup inden, så du kan genskabe. (Jeg Macrium Reflekt free. Som er gratis og rigtig god til at lave disk backup).

Ellers har du 30 dage, hvor du kan gå tilbage til Windows 8.1. Jeg har prøvet det og det virker uden problemer.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 15:44
Yep. Var faktisk pga backup (skift til anden SSD disk) at jeg overvejede at gøre det. Går det galt, så ligger det hele på den gamle SSD, som tager 3 minutter at skifte Wink
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 17:21
lige netop til musikproduktion vil der kunne være lidt udfordringer. Driverstrukturen er ret identisk, men der kan være specielle tilfælde hvor en eller anden funktionalitet pludselig ikke vil lege med. overvej lige at tjekke om der ER drivere til de forskellige HW-ting inden opgraderingen.
Implementering af lydfunktionalitet i 8 og 10 kan sagtens være forskellig på grund af directX og diverse andre standardbiblioteker. Implementering af ASIO er meget afhængig af producenternes "fortolkning" og brug af libraries.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 18:14
Jeg ville ikke vælge at opdatere produktionsmaskiner til windows 10, medmindre man er sikker på at softwaren vil fungere og at man kører med LTSB versionen. (Long Time Service Branch)

LTSB versionerne er skabt for at forhindre at systemet pludselig automatisk opgraderer til en ny "major" version af systemet.
Med andre ord, så bliver LTSB versionerne på "Windows 10" og får sikkerhedsopdateringer. De andre Windows 10 versioner tvinger automatisk opgraderinger til "Windows 11, 12 osv". Selvom der bliver ved med at stå Windows 10 i opsætningen, så er det langt fra sikkert at den software som startede med at virke med Windows 10 også vil virke med en windows 10 om 18 måneder.

Redigeret af Cyberguyen - 08-Februar-2016 kl. 19:25
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 23:44
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

lige netop til musikproduktion vil der kunne være lidt udfordringer. Driverstrukturen er ret identisk, men der kan være specielle tilfælde hvor en eller anden funktionalitet pludselig ikke vil lege med. overvej lige at tjekke om der ER drivere til de forskellige HW-ting inden opgraderingen.
Implementering af lydfunktionalitet i 8 og 10 kan sagtens være forskellig på grund af directX og diverse andre standardbiblioteker. Implementering af ASIO er meget afhængig af producenternes "fortolkning" og brug af libraries.

Driverne skulle være på plads, til det meste, (mit midi/motherkeyboard er jeg lidt usikker på, men det køre ganske almindelig USB, så problemet burde ikke være så stort ellers må jeg have fat i Roland). 

Jeg har opgraderet maskinen nu. Jeg er pt stadigvæk ved at test musik produktionen, (tager noget tid at komme igennem alle plugins)..

Cubase 8.5 virker, men eLicensner skulle lige opdateres.
Div VST instrumenter virker, dog er min limiter væk.. Men det var den også i Cubase 8.5. 

Selve Windows.
Det er en lidt blandet oplevelse, og til tider ren og skær dejavu fra da jeg testede preview versionen. 
Ikke alt er dansk. Det er mere en såen irriterende unødig ting. 
Alle programmer og de fleste indstillinger lader til at være taget med.. Men mine email konti, de er der ikke. Og det fatter jeg bare nada af. Det burde være så simpelt for dem at overføre i opgraderingsprocessen. Men sådan skulle det ikke være.  Confused

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 23:45
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg ville ikke vælge at opdatere produktionsmaskiner til windows 10, medmindre man er sikker på at softwaren vil fungere og at man kører med LTSB versionen. (Long Time Service Branch)

LTSB versionerne er skabt for at forhindre at systemet pludselig automatisk opgraderer til en ny "major" version af systemet.
Med andre ord, så bliver LTSB versionerne på "Windows 10" og får sikkerhedsopdateringer. De andre Windows 10 versioner tvinger automatisk opgraderinger til "Windows 11, 12 osv". Selvom der bliver ved med at stå Windows 10 i opsætningen, så er det langt fra sikkert at den software som startede med at virke med Windows 10 også vil virke med en windows 10 om 18 måneder.

Måske har du ret i, at det kan være en skidt ide. Men jeg tror nu alligevel der går nogle år imellem, at Microsoft ændre sig så drastisk igen.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu