recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af soundbar?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af soundbar?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
JensHolm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 791
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensHolm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af soundbar?
    Sendt: 17-Februar-2016 kl. 19:30

Hej

Har netop købt et Samsung UE65JU6075 tv og kunne godt tænke mig en soundbar. Har tidligere haft en Yamaha og en Samsung soundbar, og må sige jeg var glad for hvor godt det spillede sammen da begge var Samsung. Derfor kigger jeg primært på Samsung soundbar. Jeg er faldet over HW-H750: http://www.trustedreviews.com/samsung-hw-h750-review

Har I nogle kommentarer til valg af soundbar? PS. kommer fra et fuldt 5.1 system men har fået lille barn så vil ned til noget mindre hvorfor det er soundbar jeg kigger efter  :)  )
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2016 kl. 20:18
Hej Jens
Jeg stod for knap 2 år siden i samme situation og solgt mit 5.1 system og købte en B&w panorama. Den er rigtig lækker og spiller også tilfredsstillende.
MEN jeg savnede faktisk hurtigt effekterne fra surround og solgte den efter 2-3 måneder og satte jagten ind på B&w M1, da jeg tænkte at lydtrykket nok skulle være nok, da jeg egentlig var glad nok for lyden i soundbaren isoleret set, men savnede noget bredere lydbillede og noget lyd bagved.
Jeg fandt 2 svinegode tilbud på Dali Fazon lcr istedet og har beholdt dem siden i et 5.1 system
Jeg var dog ked af lyden i soundbaren til musik og tænkte jeg alligevel faktisk fik mest ved et diskret surround system fremfor en ret dyr soundbar.
Sagen er den nu, at vi ventet en lille igen og tanken om nyt simpelt setup igen strejfer mig, men jeg holdet mig altså fra det. Jeg blir ked af lyden ift pengene ved en soundbar.
Så hellere afspille det lavere de dage det kræves og så stadig have god lyd til musik og ikke mindst de dage hvor den kan få en masse volumen.
Min redning i det setup er et sæt hærebøffer når der vitterligt skal være ro.

Blot for at ridse "faren" op ved soundbar fra 5.1:)
Til top
Tobster Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 15-Januar-2009
Sted: 9600 Aars
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tobster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2016 kl. 04:28
Står i samme situation (far om få måneder og går ned fra et 7.1 system).
Jeg overvejer Yamaha YSP-5600. Prismæssigt i den høje ende, og ved ikke om det er overkill. Skal primært bruges til tv og Netflix.
Dertil påtænker jeg en sonos amp og et par gode Dali højttalere når der skal lyttes musik.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2016 kl. 07:59
Ja jeg har også kigget på den soundbar. Jeg er dog ret overbevist om at jeg vil alligevel føle 14.000kr var overkill på en soundbar, når jeg så film ved den. Jeg er sikker på den er fed, men 14.000kr for simuleret surround - phhfffuf.

Hvad er grunden til nedgradering/omprioritering? - hvis inden jeg er i en blanding af nixpille politik, og mindre lyd, som kom jeg igennem følgende fase selv i min tidligere omprioritering.
Uanset soundbar eller 5.1/7.1, så er det volumen der blir begrænseren, ikke antallet af højtalere. Nixpille, er svært at komme uden om den første tid hvor der kravles osv, men min søn lærte ret hurtig, at det er nixpille.
Men man kommer ikke uden om, at de finder det rigtig spændende:).

Nu kender jeg ikke jeres stuer, men jeg kan vis eks dynamik range faktisk få en hæderlig film aften døgnet rundt. En sjælden gang smider jeg hørebøfferne på. De blev brugt rigtig meget de første måneder. Alt imens man beholder sit "rigtige" og i første omgang ønskede setup, som ret hurtigt kan komme i brug igen.
Herhjemme er min søn blevet 1.5 år nu og han elsker musik (godt præget af sin far) og ham og jeg hører tit musik og også i en fornuftig volumen:).
Filmene er der endnu ikke helt tålmodigheden til endnu, men lyden syntes ham er spændende.
Mest for at sige, at fasen med lettere lyd ikke behøver vare ret længe faktisk og at et sæt hoveddrenge kan rede dit gamle setup imellemtiden/)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19567
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2016 kl. 08:40
Jeg forstår slet ikke problematikken med børn og højttalere. Min knægt er nu 10, men jeg har haft "stor" surround in 15 år. Endda med to forskellige katte i hjemmet (hvilket mange mener også er umuligt).

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
K_J Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-August-2014
Point: 148
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér K_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2016 kl. 11:24
Det er ynkeligt at høre på folk der nedgradere af frygt for kommende unger. Husk det er jer der bestemmer ikke ungerne. Det bliver et langt liv hvis jeres børn skal trække jer rundt i manegen 

Mht. lyd niveauet, så vend dem til det fra starten. Jeg ser ikke film så min øre bløder, men jeg ser film ved samme niveau som før jeg fik børn.
Jeg har børn på 1år og 6år. Helt fra spæd har de ligget på sofaen og sovet imens jeg har set film. Nu kan de sove i deres seng når jeg ser film, uden problemer

Ved den første havde jeg gulvhøjttalere, det var intet problem. Nu har jeg standerhøjttalere og det største problem er at jeg lige skal rette dem på plads inden jeg skal se film, da den mindste skubber lidt til dem med sit legetøj, gåvogn osv. De er ikke skruet fast til standeren, men de hverken vælter eller falder ned af standeren, standeren skal som sagt bare lige skubbes på plads inden brug :)

Er man bare ikke til surround mere og vil prøve en soundbar så værsgo, men lade være med at ligge den over på børnene :)
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Point: 1234
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2016 kl. 13:39
Jeg forstår heller ikke helt problemet - børn sover i den støj de er vandt til! Hvis der fra starten taget meget store hensyn mht støj når ungerne skal sove, ja så bliver det nemt et problem. Omvendt, hvis de fra starten er vandt til at der ikke er stille som graven når der skal soves, ja så er det det de er vandt til og det er intet problem.

Jer har altid hørt musik og set film som jeg plejer efter at der er kommet børn (jo måske er der skruet lidt ned hen ad aftenen - men det er bare almindeligt hensyn, jeg ville gøre det samme hvis konen var gået i seng). Der er også lystigt blevet øvet marimba/xylofon i stuen om aftenen mens ungerne har ligget og sovet.

Mange særlige hensyn er efter min overbevisning misfortståede! Ja, det kan være nemt helt i starten, men sjældent på den lange bane.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensHolm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2016 kl. 13:45
Uanset om jeg går til soundbar eller ej ønsker jeg bud på en soundbar og ikke argumenter for eller imod soundbar :-)
Til top
Tobster Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 15-Januar-2009
Sted: 9600 Aars
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tobster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2016 kl. 16:32
Hørt... :) Jeg lægger ikke valget af setup over på barnet, men efter renovering af stuen påtænker jeg et mere simpelt setup. I hvert fald at undersøge mulighederne inden jeg begynder skjult kabelføring igen. Det jeg bliver lidt fristet af er det nye Atmos og at det måske kan give mig mere glæde i hverdagen end det system jeg har i dag. Det er nok ikke meget der er direkte kodet i atmos som jeg får glæde at, men forventer at atmosdekoderen vil hjælpe på lyden i det daglige tv og Netflix kiggeri.
Jeg har en yamaha a1020 forstærker og focal dome 7.1 og må indrømme at jeg har alt for lidt glæde af det i hverdagen.
Måske en Samsung atmos soundbar kunne være en ok løsning
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2016 kl. 16:40
Bestemt enig i at nemheden er tiltalende. Jeg skal heller være stædig ift. valget imellem soundbar eller surround setup. Jeg skrev blot om mine overvejelser og handlinger i samme fase.

Dengang fik jeg samme svada, mht til opdragelse af børn mm "langt liv hvis børnene sætter standarden osv.:). Jeg er da enig i, at børn sagtens kan læres hvad der må pilles ved og hvad der ikke må pilles ved osv, men man kommer ikke uden om at skulle fange dem med "fingrene i kagedåsen" nogle gange inden den proces er lært;).

Som tobster også påpeger, så vægtede simpelheden også ret meget, da jeg gik fra 5.1 til soundbar. En soundbar ville jeg overall bruge mere end et surround system - tænkte je.
I dag har jeg dog al lyd over mit surround system, så det glædes jeg ofte af alligevel.
Anyways. Hvad med en af Yamaha´s sidste modeller? Kan ikke huske navnet, men den fik fin kritik og koster ihvertfald ikke de 14.000, som jeg personligt ville syntes var for meget, for noget der alligevel ikke er surround:).
Anyways, det er mit bud eller måske en sonos, der kan indgå i et miljø med sonos amp (her tænker jeg på dit tanke tobster)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensHolm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2016 kl. 11:36
Det der tiltaler mig ved en Samsung soundbar er at med min tidligere Samsung soundbar tændte og slukkede den med tvet og man kunne bare bruge tvet fjernbetjening og behøvede ikke soundbarens egen. Dette skulle være grunden til valg af Samsung. Min Yamaha i soveværelset er god men lidt træls med den ekstra fjernbetjening
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2016 kl. 11:39
Du HAR jo valgt, og den soundbar ser bestemt udmærket ud.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu