|
Optimal Streaming Kvalitet |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |
KBAndersen ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Oktober-2005 Sted: Taastrup, DK Status: Offline Point: 280 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 16-Februar-2016 kl. 12:42 |
Hej
Hvis jeg skal udnytte feks Tidal hifi optimalt, hvordan gør jeg så? Har en DAC i min forstærker som er i top kvalitet. Den vil jeg udnytte. Hvordan gør jeg så? Skal jeg købe en ChromeCast Audio og bruge optisk udgang på den? Får jeg så signalet ubehandlet hele vejen til min DAC? Eller "ødelægger" ChromeCasten lyden føsrt ved selv og konvertere signalet selv inden det sendes videre? Kan jeg gøre brug af en ATV 3? Der køre pt via den optiske udgang til min DAC, men her er det "kun" spotify Premium jeg har som kilde.. |
|
Mvh
Kenneth B. Andersen |
|
![]() |
|
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Chromecast skulle være 100% bitperfekt så længe du har lydstyrken sat til 100% i Tidal-appen, der er ingen behandling af signalet.
Før det blev rettet med en patch resamplede CCA alting til 48KHz, men den bug har været løst længe. Men du behøver ikke være bekymret for om alting er bitperfekt, digitale volumenkontroller er lavet med så høj præcision at der ingen reduktion er i lydkvaliteten*. Det er kun hvis du gør noget fjollet som at skrue helt ned i appen og så helt op på forstærkeren for at kompensere, at det nedsætter lydkvaliteten. *Rent teknisk kan man reducere med 48dB hvis man har en 24 bit volumenkontrol som håndterer et 16 bit signal, før man begynder at miste dynamik og signal/støjforhold. De færreste analoge volumenkontroller kan præstere lige så godt signal/støjforhold med så meget dæmpning :-) Redigeret af HenrikStevn - 16-Februar-2016 kl. 12:59 |
|
![]() |
|
KBAndersen ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Oktober-2005 Sted: Taastrup, DK Status: Offline Point: 280 |
Dvs at jeg kan "nøjes" med en CCA. Forbinde den optisk til min egen DAC og så er det MIN DAC der 100% håndtere lyden ? Vil nemlig ikke have nogen mellem konverteringer eller lign før signalet havner i min DAC...
|
|
Mvh
Kenneth B. Andersen |
|
![]() |
|
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
Ja, hvis du forbinder din CCA optisk til DACen i din forstærker, så kommer signalet 100% digitalt igennem fra f.eks. Tidal uden mellemkonverteringer.
Der vil altid kun være én DAC i signalkæden, uanset om du sætter CCA analogt eller digitalt til. Den eneste forskel er om det er DACen i CCA eller i din forstærker du bruger. Lyden kommer stadig 100% digitalt uændret igennem til den pågældende DAC. |
|
![]() |
|
Lyder godt..
Kan man gøre det samme med en Apple TV boks? Mener den sørger for signalet max kan være 16bit 44kHz.. |
|
Mvh
Kenneth B. Andersen |
|
![]() |
|
Ja, det skulle være det samme hvis du sætter til den via optisk :-)
|
|
![]() |
|
Hmm er i tvivl med den Aplle tv boks... Mener bestemt den sætter begrænsning så man feks ikke kan udnytte 24/96 eller højere.
|
|
Mvh
Kenneth B. Andersen |
|
![]() |
|
Airplay streamer i 16/44.1, men jeg ved ikke hvad AppleTV gør hvis man spiller noget direkte på den.
Apple har også droppet optisk output i den nyeste model, så det har nok ikke høj prioritet. |
|
![]() |
|
Henrik.. Tak for oplysningerne. Er på vej til elmutanten :-)
|
|
Mvh
Kenneth B. Andersen |
|
![]() |
|
Jeg er ikke helt sikker på om CCA vil afspille 24/192: http://www.computeraudiophile.com/content/677-basic-bit-perfect-testing-35-chromecast-audio/
Efter sigende skulle der være kommet en opdatering som slår det til, men jeg har ikke selv testet det. Flere på bl.a. Reddit skriver dog at det virker fint. Noget andet du måske så løber ind i er at toslink officielt ikke understøtter 24/192, pga. båndbredden. Så måske virker det, måske virker det ikke. Men 24/96 skulle ikke være noget problem. |
|
![]() |
|
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
Tidal understøtter IKKE Chromecast, bare lige til info. Så du skal have en Android telefon, hvor du så vælger at den skal streame alt lyd ud, men så ved jeg ikke, om den resampler lyden?
Hvis du vil have FLAC streaming over CCA, så må det være Deezer du skal vælge i stedet, da de netop også har et FLAC abonnement (Deezer Elite). Redigeret af Nagash - 19-Februar-2016 kl. 14:18 |
|
![]() |
|
Understøtter de stadig ikke TIDAL ? hmm..
Har planer om at streame fra WAV (FLAC) .. |
|
Mvh
Kenneth B. Andersen |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |