|
SR til stereo |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
-Henrik- ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 18-December-2012 Status: Offline Point: 412 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 20-Februar-2016 kl. 12:44 |
Her for nylig lånte jeg en Denon SR til 9000,- hos Hifiklubben, og brugte nogle dage til at teste den herhjemme.
Min oplevelse var, at den var fuldt ud tilfredsstillende til filmbrug, men at den faldt igennem mht. alm. musiklytning (i hvert fald til klassisk, som næsten er det eneste, jeg hører) Men hvordan kan det egentlig være? Burde lydkvaliteten ikke være præcis den samme mht. film og musik? NB. Dette er ikke et oplæg til en generel diskussion af, hvorvidt SR dur til stereo eller ej! Det er udelukkende for at høre, om der er en teknisk forklaring mht. ovennævnte, for det undrede mig meget. |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
SR indeholder 5,7 eller 9 effektforstærkere, billedchips, DAC, kalibreringssoftware, og surroundprocessor til alle lydformater.
Stereo indeholder 2 effektforstærkere. Mon ikke det er svar nok ![]() Redigeret af Kampus - 20-Februar-2016 kl. 12:57 |
|
![]() |
|
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3802 |
Når du lyttede til musik /stereo, var receiveren sat til Direct? Denne indstilling giver den bedste lyd ved ren stereo gengivelse, hvor de fleste signal behandlingskredsløb er deaktiveret.
Dertil kan så tilføjes, at jeg har en Denon X6200W til 16.999kr, til stereobrug har jeg en Arcam A39 til 18.800kr. Priserne oplyses kun til brug for sammenligning af medfølgende "indmad", surroundreceiveren er udstyret med alt fra a-z, Arcam forstærkeren har fokus på en ting - stereogengivelse. Og når en ren stereoforstærker, til en højere pris end SR lyder bedre, mon ikke forklaringen så ligger her. Redigeret af JeTex - 20-Februar-2016 kl. 13:09 |
|
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|
![]() |
|
-Henrik- ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 18-December-2012 Status: Offline Point: 412 |
Hehe, ja det ved jeg godt, men altså, strygere m.v. som underlægningsmusik i en film er jo også som sådan "klassisk musik", f.eks. John Williams. Hvorfor lyder det fint i en film, når en CD med Schumann osv. ikke gør?
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Det kan være forskel på kilden. En koncert BD ER bedre end en CD mht bits/sek. Og surround lyder som regel bedre (flere højttalere) end stereo
|
|
![]() |
|
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
I mange tilfælde er det fordi der er skrappere krav til hvordan man laver lyden på DVD/BD end på CDer, der er andre standarder for dynamik og headroom, og lydteknikerne på filmproduktioner er mere opmærksomme på at overholde dem. Sådan rent generelt, i hvert fald. Og helt grundlæggende er det meget svært at sammenligne to forskellige optagelser af to helt forskellige orkestre under forskellige forhold direkte. Der er mange andre faktorer som spiller 1000 gange mere ind end slutbrugerens valg af forstærker. Hvis du stiller din receiver i "pure" eller "direct" eller lignende tilstand, så vil den opføre sig som en almindelig forstærker uden alt det andet indbyggede elektronik, og give den samme lyd som en tilsvarende stereoforstærker. Hvis et anlæg er godt, så er det godt til al lyd, punktum. Lydbølger opfører sig ikke forskelligt alt efter om de er i en film eller et stykke musik, de er bare lydbølger. Redigeret af HenrikStevn - 20-Februar-2016 kl. 13:48 |
|
![]() |
|
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3802 |
Og den videnskabelige tilgang til vores opfattelse af lyd er, at når lyd kommer alle steder fra som i surround, opfatter vi det som bedre lydende.
Ved ren stereo bliver vi ikke distraheret i samme grad, som når surroundlyden kommer væltende fra alle sider, og derfor har vi lettere ved at opfatte lyden som dårlig. Og nej, et godt anlæg er nødvendigvis ikke god til al lyd. Men hvis et anlæg, og især højttalerne, kan gengive et piano perfekt, så vil det kunne klare alt. Og det meste lyd i film, når stemmer og musik fraregnes, er kunstigt produceret. Og da de fleste aldrig har hørt de kunstigt producerede lyde i virkeligheden, vil vi nok pr definition synes, at de lyder godt, vi har jo intet sammenligningsgrundlag. |
|
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|
![]() |
|
Mht. Pure Direct: Receiveren havde forskellige overordnede lydindstillinger, så jeg valgte blot Stereo i stedet for Surround. Jeg er ikke klar over, om det betyder, at den kørte med Pure Direct slået til eller ej.
Mht. at det måske skyldtes, at jeg i surround lyttede til mange højttalere, hvor det i stereo jo kun er to: Jeg har kun to højttalere, og lyttede således surround og stereo ud fra præcis de samme betingelser rent højttalermæssigt. Så det er ikke årsagen ![]() Gad vide om det simpelthen var et spørgsmål om, at de CD'er, som jeg brugte under testen af receiveren, var dårligt indspillede! Jeg mener at kunne huske, at lige da jeg startede med at lytte til Denon'en, der tænkte jeg: Okay, jeg kan godt høre, at der er stor kvalitetsforskel i fht. mit stereoanlæg (det har også været halvdyrt, ca. 20000 for forforstærker/effektforstærker i alt). Men det sjove er, at allerede dagen efter, der havde jeg vænnet mig til den nye lyd, og havde "glemt" hvordan det helt præcist var, at mit stereoanlæg lød i direkte sammenligning. Nu jeg tænker nærmere efter, så havde jeg faktisk Gladiator liggende som soundtrack, og da jeg hørte det på Denon'en, syntes jeg, at det lød fedt! Akkurat som på mit stueanlæg. Det har sgu' vist været CD'ernes kvalitet, den var gal med. |
|
![]() |
|
Når stereo på SR vælges, er det et skridt på vejen, derefter kan der yderligere vælges Direct og Pure ( sidstnævnte slukker også display ).
|
|
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |