|
Adgangskoder i Word-dokument? |
Besvar | Side 123 4> |
Forfatter | ||
zemo
Super bruger Oprettet: 07-September-2006 Sted: Århus, Denmark Status: Offline Point: 491 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 22-Februar-2016 kl. 19:48 |
|
Hej
Ville I finde det forsvarligt at gemme brugernavne og adgangskoder i et adgangskodebeskyttet Word-dokument? Jeg ved der findes programmer fx 1password. Jeg synes bare det er for dyrt.
|
||
/zemo/
|
||
lahan
Guld medlem Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9403 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Nej
|
||
zemo
Super bruger Oprettet: 07-September-2006 Sted: Århus, Denmark Status: Offline Point: 491 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hvorfor? Er sikkerheden ikke stærk nok? Altså, kan adgangskoden brydes uden den store hacker-eksamen?
|
||
/zemo/
|
||
PerW
Guld medlem Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4114 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
NEJ
Det er noget at det nemmeste at finde programmer, der bare lige åbner et word dokument med koder. Hvis du gerne vil gemme dine login og password, vil jeg anbefale at du henter keepass, som er et værktøj til at styre/gemme ens password og det kan ikke hackes. |
||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg vil mene, at risikoen for at hans word dokument hentes og hackes, er nok lige så stor som at keepass hackes. Det er altså ikke bare et word dokument. Der skal ligesom også en adgang til dokumentet.
|
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19563 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Nej. Vil du gemme dem i et samlet dokument, så kaldet det "Moster Odas fødselsdag.doc" og gem det et obskurt sted på din harddisk. Pynt det eventuelt med nogle flag, det bliver også lidt festligt at åbne det så..... Klaus |
||
Cyberguyen
Guld medlem Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Der findes mange programmer til at knække Word dokumenter. Men vælger man det nyeste Word-format, så vælger alle at brute-force koden, fremfor at benytte et kryptografisk smuthul.
Så hvis man vælger en kode på 12 tegn eller over, som ikke kun indeholder små bogataver og tal, så burde man være sikker i de næste 10 år. Det er dog ikke helt usandsynligt at der er indbygget bagdøre eller bevidste fejl ind i formatet som giver regeringer mulighed for at omgå beskyttelsen. Jeg ville selv vælge KeePass eller TrueCrypt til at beskytte mine data.
|
||
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
||
Cyberguyen
Guld medlem Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ville et adgangsbeskyttet worddokument med "Moster Odas fødselsdag.doc" ikke skrige langt væk af "security by obscurity"? Skal man gemme noget i plain sight, så stiller det krav til at data passer naturligt ind i det format man gemmer det i. Det vil ikke være underligt med en Oda i din telefonbog og have din pinkode gemt i f.eks en del af hendes telefonnummer.
|
||
|
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19563 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Moster Odas fødselsdag.doc, skulle hverken være beskyttet eller noget.
Bare et simpelt dokument, skrevet helt almindeligt med brugernavne og adgangskoder, laget et sted dybt nede i en mappestruktur, blandt andre fødselsdagssange. Hvem fanden skulle i første ombæring bryde ind på computeren og i næste ombæring i det hele taget finde derned? Lad være med at bruge "documents" folderen og kalde filen passwords, eller adgangskoder. Klaus |
||
fiskerendk
Guld medlem Oprettet: 18-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 815 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det springene punkt må være, hvad er det for adgangskoder du skal gemme?
Hvad er de til og hvad er graden af følsomhed? Altså forums som dette osv., er jo en ting og nemid noget andet. Det nytter ikke noget at beskytte en adgangskode til et forum med livrem og seler når indholdet ikke står mål med det. Og sikkerheden i den anden ende måske slet ikke er eksisterende. Vælg en stærk adgangskode 12-20 tegn med speciel tegn som du laver et system for at huske adskil dele med feks udråbstegn eller skråstreger eller lign. Brug det til de vigtigste ting. Og hav et alm. til alt det andet ligegyldige også husk dem istedet for at skrive dem op. Alternativt, krypter din harddisk med bitlocker istedet for beskyttede dokumenter. Redigeret af fiskerendk - 23-Februar-2016 kl. 09:31 |
||
Cyberguyen
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det kan da næsten ikke blive mere usikkert. Som standard vil Windows Indeksere sådanne dokumenter og man må gå ud fra at der evt. står et brugernavn i filen, da nogle steder ikke godtager e-mail som login. Så søger man efter kendt brugernavn i Windows, så vil man få serveret "Moster Odas fødselsdag.doc" på et sølvfad med alle koderne. Sikkerhed kan opnås ved at gemme data i anden information, uden at det er synliggjort at det er data. Det kaldes for stenografi, men det sætter store krav til typen af data og metoden. Kryptering er langt mere sikker, da metoden er kendt og sikkerheden afhænger af styrken på den valgte teknologi. Ulempen ved kryptering frem for stenografi er at man ved kryptering ved at der eksisterer noget data som ikke kan læses. Ved stenografi ved man ikke om der er noget data at lede efter. "Moster Odas fødselsdag.doc" hører ikke ind under metoden stenografi.
|
||
|
||
Cyberguyen
Funktioner
Tak(0)
|
|
BitLocker er Microsoft teknologi, som med stor sandsynlighed kan brydes af regeringer. NSA kunne ikke knække TrueCrypt drevet fra Edward Snowden, da det blev intercepted i Storbritannien. Det er derfor at TrueCrypt nu officielt ikke længere eksisterer og der henvises til Microsoft BitLocker. TrueCrypt er det mest sikre system i dag, men NSA forsøger at miskreditere det for at få folk til at skifte væk fra det. Hvor sikre er dine data?
|
||
|
||
Besvar | Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |