recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Receiver eller forstærker.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Receiver eller forstærker.

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
pipper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 2058
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pipper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Receiver eller forstærker.
    Sendt: 28-Februar-2016 kl. 15:59
Hej.

Jeg skal ud og købe nyt grej og vil maks bruge 10.000 kr.

Jeg har pt en Yamaha surround reciver.
Vi har dog aldrig rigtigt brugt det og er lidt i tvivl om vi kommer til det.
Men hvis vi skulle få brug for det ville det jo være rart at det var i ens setup.

Men som det er nu bruger vi kun vores anlæg til musik.

Så mit spørgsmål er egenligt - Er en surround receiver til f.eks 4000 kr
meget dårlige end en forstærker til 3000 kr når man "kun" lytter til musik?

Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2016 kl. 18:42
Det korte svar: Nej.

Det lange svar: Nej, så længe du kører den i direct mode og de har cirka samme effekt per kanal vil der ikke være forskel.

Behold din receiver, og brug pengene på højttalere, der får du klart mest for din investering.

Redigeret af HenrikStevn - 28-Februar-2016 kl. 18:43
Til top
pipper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pipper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2016 kl. 19:51
Nu får jeg nok på puklen.

Men da vi overtog huset var der trukket alm. lampeledning 2x075 rundt til højtalerne. De er trukket ind i væggen og kommer lige ud bag højttalerne. Pisse smart hvis det kan bruges :-)

Så - er lampeledninger no go eller go?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2016 kl. 19:59
Ja så kan du ihvertfald ikke høre forskel på SR og forstærker! Er den lampeledning ikke trukket i et rør?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2016 kl. 19:59
Det kan til nød godt bruges, men det er i underkanten hvis du gerne vil spille højt, har højttalere med lav impedans (4 ohm eller derunder) eller højttalere med lav effektivitet. Og endnu værre hvis du har flere af de faktorer samtidigt.

Det kommer også lidt an på hvor lange de omtalte ledninger er, men jeg ville personligt opgradere til 2,5mm².

Redigeret af HenrikStevn - 28-Februar-2016 kl. 20:00
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2016 kl. 20:49
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Det lange svar: Nej, så længe du kører den i direct mode og de har cirka samme effekt per kanal vil der ikke være forskel.

Altså ud over at det er utroligt svært at finde.
Specielt fordi stereoforstærkere til 3000 kroner ofte har en "stivere" strømforsyning og udgangstrin end en surroundforstærker til 4000....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2016 kl. 20:57
Definer "stivere" :-)
Til top
pipper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pipper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2016 kl. 21:07
Ledningen er trukket ind under gulvet og op i væggen.
De er 3 meter lange.

Desværre uden rør.

Redigeret af pipper - 28-Februar-2016 kl. 21:08
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2016 kl. 21:18
Så må du ha dem liggende frit. Jem&Fix har en rulle 25 m kobberledning i 2,5 kvadrat til 159kr.
Til top
pipper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pipper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2016 kl. 21:23
Det er jeg også villig til.
Men kan man høre forskel?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2016 kl. 21:37
Det du hovedsageligt vil løbe ind i med for tynd højttalerledning er at bassen kan blive ukontrolleret og "ulden". Det skyldes for høj impedans (modstand) i ledningen, og tykkere ledning har lavere impedans.

Om det reelt er et problem i dit setup kommer også an på højttalerne og hvor lang ledningen er.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2016 kl. 21:38
Det kommer vel an på SR' formåen, kvaliteten af musikken, og højttalerne.

Jeg har oplevet kvalitetsløft i musikafspilning ved opgradering til 4 kvadrat HT ledning, opgradering til strømstærk SR i 20k kr klassen, opgradering af CD afspiller i 8k kr klassen.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu