|
Filmlyd - genskabe det tiltænkte mix |
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 09-Marts-2016 kl. 10:32 |
|
Som spin-off fra en anden tråd hvor der snakkes om, at vælge udstyr for at høre det mixeren hørte da han lavede lydsporet, opretter jeg denne tråd for ikke at gå for meget off-topic.
Jeg er ikke selv professor i processen, og derfor kunne det være fedt med inputs fra nogle som kender til det. Hvilke rum bruges når der mixes? Jeg har hørt følgende termer blive brugt: - Near-field mixing room - Screening room - Dubbing stage - "Rigtig" biograf Hvornår bruges hvilke rum og hvilket miljø er filmens mix tiltænkt til at blive gengivet i? Hvilke rum er der opsat kendte standarder for? (Efterklang, frekvensgang, støjgulv etc). Jeg er selv meget interesseret i, at genskabe den lyd som filmen var tiltænkt til - men hvad skal bruges som reference? Hvad skal man gå efter? Personligt mener jeg ikke at dét mixeren hører, er den lyd der er tiltænkt som slutresultatet, da jeg ser det som et led i processen for at gøre filmen klar til at blive vist i et screening room (som jeg ved findes standarder for). Kom glad med inspark!
|
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Husk der er et led efter mix, der hedder mastering.
Kan anbefale dig at se på www.lydmaskinen.dk Derinde vil du bla kunne finde en hulens masse mennesker, der ved alt om det her, deribland Holger Lagerfeldt, som er en meget anerkendt mastering ingeniør og producer. Holger har skrevet en del om det, bla. også hvilke standarder man bygger mixing rum i. Og så er der en hulens masse omkring akustik i forbindelse med producering, mixing/mastering, samt monitores. Mit umiddelbare bud er, at det som sådan ikke kræver specielt anderledes rum, om det er filmmusik eller stereo musik. Men jeg ved det ikke præcist.
Redigeret af Kandersen - 09-Marts-2016 kl. 11:26 |
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
|
Det var ikke mange herinde som delte min interesse om emnet
![]() |
||
![]() |
||
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
|
Eller også var der ikke nogen der vidste noget om emnet
![]() I forbindelse med en AES-konference på musikhøjskolen (svarer til dansk konservatorie) i Piteå i Sverige fik vi en rundvisning og var også forbi nogle filmproduktionslokaler. De havde lidt forskellige mixerum, men som jeg husker det, benyttede surroundmixerrummet near field.
Prøvede lige at søge på det, og stødte ind i dette dokument: http://www2.grammy.com/pdfs/recording_academy/producers_and_engineers/5_1_rec.pdf Der er en summeret liste af recommendation i starten. |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Interessant læsning! Stoppede lige ved at loftshøjden bør være min 11 feet. Så de fleste dedikerede hjemmebioer er ikke i stand til at genskabe det tiltænkte mix ud fra det parameter.
Min nye stue kan næsten klare det med en gennemsnitlig lofthøjde på 310cm. |
||
![]() |
||
Flash! ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Februar-2016 Status: Offline Point: 444 |
|
Det er værd at bemærke, at det ellers gode dokument, ser ud til at sigte mod multikanal musik, ikke film. Jeg har ledt efter det, men ikke kunnet finde et lignende dokument til filmlyd. I hvert fald ikke et der ikke er 10+ år gammelt.
|
||
![]() |
||
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
|
Det er både rettet til film og musik. Hvor står der eksplicit at det kun er til musik?
|
||
![]() |
||
Flash! ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Februar-2016 Status: Offline Point: 444 |
|
Der står ikke at det kun er til musik, men det antydes i indledningen at det er det der sigtes mod. Nu jeg har fået kigget lidt nærmere på det kan jeg se at jeg også har forvekslet det med at andet dokument om multikanal musik der har lignende layout som kun sigter mod multikanal musik. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |