|
Skrald i kælderen |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
whimpo ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 09-Marts-2016 Sted: Hillerød Status: Offline Point: 4 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 09-Marts-2016 kl. 08:20 |
Hej Recordere
Jeg er en HIFI newbie der har brug for et godt råd. Jeg har pt et bar-rum på ca. 25 kvm og der har jeg sat et lille anlæg op. Det er en Yamaha AX890 forstærker og et sæt Dali 606. Yamahaen kan snildt trække Dalierne, og det spiller godt. Jeg har overvejet at købe et par større højttalere. Dem jeg har set på er Dali 909, Dali 850 og JBL LX 10. Kan min Yamaha overhovedet trække disse eller skal jeg sænke ambitionerne og bare anerkende at mine 606 er perfekte til min Yamaha ? :) I må meget gerne foreslå andre højttalere. Da de bruges til fester er det mest bass jeg leder efter. Som I kan se på ovenstående er 2-3k for højttalere min limit. Mange tak... LH
|
|
![]() |
|
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
En højttaler bliver ikke sværere at "trække" fordi den er større.
Din forstærker har ifølge spec 110w hvilket burde være nok til de fleste højttalere. Du kan roligt købe en af de nævnte højttalere. Om det er investeringen værd vil jeg lade andre om at vurdere. |
|
![]() |
|
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
Udstyret fejler ikke noget, heller ikke de højttalere du påtænker at købe.
Men hvordan er rummet? Er der bare betonvægge og sådan, eller er der godt med bløde møbler og gulvtæppe og andet der kan absorbere refleksioner? For et lille kælderrum kan hurtigt blive meget rungende og have rigtigt meget resonans. Så hvis du ikke allerede har det, så vil jeg anbefale at bruge pengene på nogle lydabsorberende paneler til at hænge på væggene. Nogle af dem man kan få fungerer også som opslagstavler, så man kan hænge f.eks. plakater på dem. Hvis du er parat til at hive den lidt større pengepung frem og der er tilpas højt til loftet i kælderen, så vil troldtekt på loftet gavne helt enormt. Du kan jo evt. kigge i hjemmebio-trådende og se hvordan de har gjort det. Redigeret af HenrikStevn - 09-Marts-2016 kl. 09:31 |
|
![]() |
|
whimpo ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 09-Marts-2016 Sted: Hillerød Status: Offline Point: 4 |
Hejsa, mange tak for de hurtige svar. Kælderrummet har trævægge og loft samt en bar og sofa. Der er ingen rungen eller resonans. Der er de standard 220 cm til loftet. Men umiddelbart er der en god lyd.
Grunden til at jeg spørger omkring højttalerne er at jeg ikke ved om en 909 er "bedre" (kvalitets- eller lydmæssigt) end en JBL lx 10 eller en 850....
|
|
![]() |
|
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
Vi kan godt sige hvilke højttalere vi foretrækker, men det eneste rigtige at gøre er at du selv lytter til dem, hvis du har mulighed for det.
|
|
![]() |
|
Det er lige det med muligheden det kniber med, jeg kan finde 850 og JBL på DBA men ikke 909, så kom du bare med dit eget bud :)
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19569 |
Til et lækkert kælderrum, skal du have en lækker højttaler.
Behold hvad du har, indtil du kan finde et sæt Dali 40! Klaus |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |